راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کردهای سوریه به دمشق روی آوردند
ترجمه و تدوین- آذرنگ

 
چرا کردهای سوریه به ارتش سوریه متوسل شدند؟ زیرا آنها در مقابل یکی از قوی ترین ارتش های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) قرار گرفتند. البته ارتش ترکیه به تنهایی وارد درگیرهای نشد آنها همراه با ارتش آزاد سوریه "آ.اس.ال" که همان سازمان القاعده است که مدتها ایالات متحده و اروپایی ها و همچنین امارات متحده و کشورهای حاشیه خلیج فارس حمایت می شدند تهاجم را آغاز کردند.
اعضای القاعده تحت عنوان ارتش ملی سوریه "آ اس ان " جمع شدند و جنگجویان داعش و جبهه النصره که همان القاعده است را تشکیل دادند. نیروهای دمکراتیک سوریه "اف د اس" از آغاز حمله توسط ترکیه مقاومت را برای جلوگیری از پیشرفت ترکیه سازماندهی کردند اما علیرغم شجاعت مبارزان، ارتش ترکیه بی ترحم دست به کشتار و پیشروی زد. شهروندان بمباران شدند و غیر نظامیان هدف قرار گرفتند. استراتژی ترکیه آن بود که جهادی های زندانی را آزاد کند. این امر با تجدید حیات سلولهای خفته داعش مشهود است. پنج روز پس از تجاوز ارتش ترکیه، "اس د .اس" ، تصمیم به تجدید نظر در رابطه خود با دمشق گرفت و بدنبال توافق مقامات سوریه با نیروهای دموکراتیک سوریه سربازان سوریه راهی مرزهای مشترک با ترکیه شدند و اکنون باید منتظر نوعی منطقه پرواز ممنوع برای جلوگیری از بمباران نیروهای هوایی ترکیه بود. ترکیه هنوز برای تصرف برخی نقاط تلاش می کند اما بسیار بعید است که میان ارتش سوریه و کردها از یکسو و ارتش ترکیه از سوی دیگر برخورد نظامی جدی روی دهد.
آنکارا همچنان می ترسد که کردهای سوریه دولت خودمختار تشکیل بدهند و سرود یاد کردهای ترکیه بدهند.
دمشق می کوشد منطقه شمال غربی ادلب، که در آن اکثر جهادی های تحت حمایت ترکیه مستقر هستند را کاملا در اختیار بگیرد.
در این میان روسیه ناچار به زیرکانه ترین مانور سیاسی است زیرا درعین حال که در سوریه استقرار نظامی دارد، روابطش روز به روز با کشورهای عرب منطقه عمیق تر می شود و ایران را متحد خود میداند و خواهان نرنجاند اسرائیل نیز هست، روابط تجاری عمیقی با ترکیه دارد، علاوه بر انتقال گاز به اروپا در آستانه تحویل موشک های دفاعی اس400 به این کشور نیز هست. بنابراین طبیعی است که مسکو همه تلاش خود را به کار بگیرد تا تنش موجود نه از راه نظامی بلکه با تفاهم سیاسی طرفین خاتمه یابد.

ایران نیز در موقعیت دشواری قرار دارد. درعین حال که در سوریه حضور نظامی دارد و خواهان حفظ یک دالان نظامی در سوریه است تا بتواند از حزب الله لبنان حمایت کند، باید ملاحظات دمشق برای تجدید رابطه با کشورهای عرب همسایه آن را هم در نظر بگیرد. فشار اسرائیل برای قانع کردن دمشق به مجبور کردن ایران به خارج کردن نیروهای نظامی اش از سوریه درعین حال که یک امتیاز و برگی است در دست دمشق برای مصالحه با اسرائیل، برگ برنده ایست که به این آسانی نمی خواهد آن را از دست بدهد، بویژه که مناسبات اقتصادی سوریه و ایران روز به روز گسترده تر می شود. دراینجا همه چیز بستگی به نقش و نظر مسکو دارد که در مذاکرات کلان با قدرت های جهانی و قدرت های منطقه ای تا کجا بتواند برای تثبیت دولت دمشق امتیاز بگیرد. امتیازهایی که ایران را هم نرنجاند.
شواهد نشان میدهد که ایالات متحده با حمایتی که از گروه های تروریستی در سوریه و عراق کرد، اکنون در موقعیتی ضعیف در میان کشورهای منطقه خاورمیانه قرار گرفته و با خروج نیروهای خود از سوریه که زمینه ساز حمله ارتش ترکیه به مناطق کردنشین سوریه شد متهم به "متحد فروشی" نیز شده است. این اتهام بیش از همه از جانب کردها متوجه امریکاست. اگر امریکا به هر دلیل، از جمله به نشانه حمایت از کردها وارد مرحله تحریم ها علیه ترکیه بشود، علاوه بر کردها، ترکیه بعنوان یک متحد استراتژیک خود را هم از دست خواهد داد. آیا امریکا بازنده اصلی در جنگ سوریه خواهد شد؟
فعلا ترامپ درگیر تضادها و برخوردها و رقابت های داخل امریکاست. او به مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری سال 2020 خیره مانده و با فراخواندن نیروهای امریکائی از سوریه و افغانستان و عراق می خواهد هم در بودجه نظامی صرفه جوئی کند و هم بعنوان رئیس جمهوری که به داخل امریکا توجه بیشتری دارد تا به خارج از امریکا جلوه کند.
در این میان باید دید که با پشت کردن امریکا به کردهای سوریه، تکلیف "خودمختاری" بعنوان یک آرزوی تاریخی کردهای سوریه چه خواهد شد و دولت دمشق تا چه حد با این آرزو کنار خواهد آمد.

. https://www.humanite.fr/syrie-entre-les-compromis-et-le-genocide-nous-choisirons-la-vie-678602

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 712 - 25 مهر ماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت