راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

چین با ساز

امریکائی ها

نخواهد رقصید!

یلنا پوستُویوُتووا

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه - کیوان خسروی

 

   

آینده روابط بین الملل در بسیاری جهات بستگی دارد به آنکه چگونه مبارزه برای رهبری جهانی بین آمریکا و چین که اکنون وارد مرحله نوینی شده، در خواهد گرفت. ضمن یادآوری«دنگ شیائوپینگ» نویسنده اصلاحات چین، نمی توان پرنسیب او در سیاست خارجی«پنهان کردن فرصتها و منتظر زمان خود بودن» را بخاطر نیاورد. بسیاری می گویند که این زمان فرارسیده است. یکی از رهنمودهای آن می تواند انتشار گسترده و تکمیل شده کتاب ژنرال بازنشسته نیروی هوایی چین «تسیاو لیانگ» و همکارش «وانگ خیانگسوی» بنام "جنگ نامحدود" باشد. نخستین بار، این کتاب بیست سال پیش منتشر شد و در حکم کتابی برای ارتش آزادیبخش حلق چین در مورد «جنگ نامتقارن» بود- یک درک فلسفی از هنر نظامی «سان تسو» در مبارزه با نیروهای برتر دشمن. «تسیاو لیانگ» مدتها است که باز نشسته شده و مدیر شورای تحقیقات امنیت ملی چین است و در این روزها کتاب او را با نقل و قول هایی در روزنامه ها و مجلات استرالیا و کانادا، ضمن مطرح کردن آن در عناوینی قصار مانند از «تسیاو لیانگ»: «اگر ما نیاز به رقص با گرگها داریم، نباید به ساز آمریکا برقصیم» تجزیه و تحلیل می کنند. کدام «حرکات رقص» بویژه برای مفسران تاثیر گذار هستند؟ پیش از هر چیز به دلیل یک اقتصاد مولد است. به نحویکه از 1400 قطعه دستگاه تهویه ریه درخواست شده اکنون 1100 قطعه آن در چین تولید می شوند و در همانجا مونتاژ این دستگاه ها صورت می گیرند- تحت مجوز آمریکا، اما در شرکتهای چینی.  پرسش «تسیاو لیانگ» چنین است: چگونه آمریکا می تواند جنگی را علیه بزرگترین نیروی تولیدی جهان تدارک ببیند، هنگامیکه صنعت خود آنها در خارج از کشور تولید می شود؟

«گلوبال سرچ» از «تسیاو لیانگ» نقل قول می کند: ویتنام، فیلیپین، بنگلادش و سرانجام هند آماده بودند نیروی کار ارزان چینی را جایگزین کنند، اما اگر یک اما وجود نداشت. « فکر کنید که کدام یک از این کشورها کارگران آموزش دیده بیشتری نسبت به چین دارند؟ در 30  سال گذشته چین چه کیفیتی از آموزش متوسطه و عالی را از منابع انسانی بوجود آورده است؟ کدام کشور بیش از 100 میلیون دانشجو در سال از دانشگاه ها و دانشکده های فنی اش بیرون می آید؟». نویسنده کتاب«جنگ نامحدود» قبول دارد که حتی در شرایط بحران اقتصاد ویروسی آمریکا قادر است «بطور مستقیم یا غیر مستقیم در تایوان مداخله کند» و بهانه ای برای اعمال تحریم ها علیه چین، ضمن جدا کردن آن از غرب که درآن 40 درصد اقتصاد چین فعالیت می کند، پیدا کند. بنابر این در حال حاضر مطلوب ترین زمان برای اتحاد دوباره تایوان با چین نیست. با این حال«تسیاو لیانگ» تاکید می کند،«ما نمی توانیم پروسه رنسانس ملی چین را ناتمام بگذاریم». وی خط مشی رفتاری را در مورد این مسئله مهم برای چین پیشنهاد می کند:«عمل در منطقه وسیع خاکستری بین جنگ و صلح یا فکر کردن درباره موارد عملی تری مانند  تدارک عملیات جنگی که منجر به جنگ نشود، اما بتواند شامل استفاده معتدل نیرو و زور باشد... چنانچه مقامات آمریکا چوب را تکان می دهند، بدان معنی است که آنها به تله افتاده اند». ژنرال باز نشسته ارتش آزادیبخش خلق چین ضمن بررسی موضوع تایوان، خواستار حمایت و توسعه نیروهای استراتژیک جمهوری خلق چین است. انتشار کتابی با چنین خواست و فراخوانی به این معنی است که پکن خود را برای پاسخ به هرگونه تظاهری از جنگ از سوی آمریکا آماده می کند. واشنگتن نیز این را می فهمد. دریا سالار «فیلیپ دیویدسون» رئیس فرماندهی هند و اقیانوسیه آمریکا 20 میلیارد دلار برای «استقرار نیروهای نظامی سرسخت» از کالیفرنیا تا ژاپن تقاضا کرد تا ایجاد «شبکه های ضربتی بسیار دقیق» را بصورت چرخشی در منطقه هند و اقیانوسیه به پایان برسانند. پاسخ نامتقارن به این مسئله از سوی چین باید ظاهرا سیاست خارجی فعال تری باشد که متحدین خود را با هدف تبدیل کردن تلاش های منزوی کردن چین در آسیا به انزوای خود آمریکا جمع آوری کند. روندها در حال تحول و پیشرفت هستند. در پاسخ به محدودیت تولید شرکت«هواوی» چین، پکن بررسی فعالیت های «اپل»، «کوالکام»، «سیسکو» و«بویینگ» را برای تعلیق فعالیت های آنها در چین آغاز کرده است. طرف چینی پیش بینی های کارشناسان غربی را تکذیب و رد می کند: برای نمونه در آوریل گذشته صادرات چین به 5/3 درصد رشد کرد، درحالی که سیستم فدرال ذخیره آمریکا کاهش آنرا به 7/15 درصد پیش بینی کرده بود. مازاد تجاری چین بیش از 45 میلیارد دلار در برابر 3/6 میلیارد تخمین زده شده است.

ترامپ به مبارزه انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا زیر پرچم ضدیت با چین وارد شده است. این که پس از سوم نوامبر چه اتفاقی خواهد افتاد (روز انتخابات) اکنون نمی توان آنرا حدس زد، اما «واشنگتن پست» اشاره می کند که «فعلا تنش فزاینده بین آمریکا و چین با لفاظی هایی در باره  این که مسئولیت گسترش ویروس کرونا با کیست؟ و مسئله تایوان داغ است».

پکن می گوید: در سومین اجلاس مجمع نمایندگان خلق چین تصمیم در مورد ایجاد و تکمیل سیستم حقوقی و سازوکار حمایت از امنیت دولت در هنگ کنگ تصمیم گرفته خواهد شد و تکلیف «یک کشور با دو سیستم» را روشن خواهد کرد. سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه چین «ژائو لیجیانگ» اعلام کرد:«قانون گذاری برای حمایت از امنیت ملی در منطقه اداری ویژه هنگ کنگ منحصراً یک موضوع داخلی چین است و هیچ کشوری حق مداخله در آنرا ندارد.»

https://www.fondsk.ru/news/2020/05/25/tancy-s-volkami-ne-pod-amerikanskie-ritmy-50957.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 744 - 12 تیرماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت