راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مورالس

پیروزمندانه به

بولیوی باز می گردد؟

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

  

این مقاله نتیحه مطالعات منتشر شده در 9 مارس توسط مرکز تحقیقات اقتصادی است. این گزارش نشان میدهد که گزارش سازمان کشورهای امریکا که بلافاصله دولت بولیوی را به بی نظمی متهم کرد، فاقد مدارک کافی است. "گیوم لون" یکی از نویسنذگان این تحقیق اقتصادی چهره پنهان کودتا در بولیوی را افشا میکنند  .

روز یکشنبه 20 اکتبر سال 2006، رئیس جمهور چپ گرای بولیوی "اوو مورالس" در انتخابات ریاست جمهوری با 47.06٪ آرا در دور اول پیروز شد، در حالی که حریف وی کارلوس مسا 36.52٪ به دست آورد.

به این ترتیب اختلاف به نفع مورالس بیش از 10٪ بود. این برتری 10 در صدی فوراً جنجال برانگیخت. نامزد اپوزیسیون "کارلوس مسا" گفت که او نتیجه انتخابات را قبول نمی کند و از جمعیت خواست به خیابان بیایند.

سازمان كشورهای آمریكا كه ایالات متحده از اعضای آن است گزارشی را منتشر كرد كه  تقلب های انتخاباتی را از طرف "جنبش به سوی سوسیالیسم" اثبات میکند  .

این گزارش  تقلبی به راستگرایان و راست افراطی، با تشویق آمریكا- سرانجام اوا مورالس را ناچار به تبعید کرد.

در دوره ریاست جمهوری مورالس، حداقل دستمزد 87٪ افزایش یافت، فقر 25٪ کاهش یافت، رشد اقتصادی 4٪ در سال (یکی از بالاترین رشدها در آمریکای لاتین)، بخش های استراتژیک مانند استخراج هیدروکربن ها، معادن، آب، تلفن، برق و ...  ملی شد، دولت از خروج لیتیوم به دست چند ملیتی ها جلوگیری کرد. خلاصه اینکه دونالد ترامپ ترجیح داد یک دولت لیبرال را در راس اداره کشور بولیوی ببیند تا یک رئیس جمهور چپ گرا را.

کودتا در بولیوی در جهان کوچک تلقی شد و چهره واقعی آن ناشناخته ماند. غرب پشت گزارش دروغین "سازمان  کشورهای امریکا" که ادعا میکرد تقلب در انتخابات اثبات شده اپنهان ماند و ده ها کشته در کودتا وثیقه قدرت کودتاگران شد و رئیس جمهور خود اعلام شده با در دست داشتن یک کتاب مقدس در دست در کاخ ریاست جمهوری حضور یافت وسوگند یاد کرد  کشور را پاکسازی کند. (بومی ها، که 60 درصد مردم کشور را تشکیل میدهند، اوو مورالس، اولین رئیس جمهور بومی تاریخ کشور را از دست دادند. وی در سال 2013 گفته بود: من بولیوی را از آیین های بومی شیطان آزاد می کنم.

آیا سازمان کشورهای امریکایی تحت نفوذ واشنگتن است؟ به نظر من به دلیل و عوامل مختلف بله. اول اینکه کودتای بولیوی بلافاصله پس از اعلام اختلاف 10 در صدی که مورالس را به ریاست جمهوری رساند شروع شد. دبیرکل سازمان کشورهای امریکا،"لوئیس آلماگرو" به حمایت رئیس جمهور ترامپ برای انتخاب مجدد در این سمت نیاز داشت!

رسانه های راستگرا مستقیماً گزارش سازمان کشورهای امریکا را به عنوان تقلب در انتخابات ارائه دادند و کودتا زمینه چینی شد. اتحادیه اروپا نیز هرگز گزارش سازمان مذکور را زیر سؤال نبرد و از آن استفاده کرد تا بگوید که دولت بولیوی مرتکب تقلب در انتخابات شده است.

 امروزسازمان کشورهای امریکا باید به اتهاماتی که بدلیل کودتا در بولیوی متوجه آنست پاسخ بدهد. ما با آمار ثابت می کنیم که گزارش این سازمان به هیچ وجه بر واقعیت مبتنی نیست. اکنون سازمان کشورهای امریکا چه روندی را در پیش گرفته است و تا کجا سقوط کرده است؟ این سازمان به یک کودتا مشروعیت بخشید و یک دولت منتخب دموکراتیک را سرنگون کرد، رژیم مترقی اوو مورالس سقوط کرده است، رئیس جمهور قانونی آن در تبعید آرژانتین است و قرار است در ماه مه آینده، کودتاچی ها یک انتخابات جدید برگزار کنند. انتخاباتی که از هم اکنون بموجب همه نظرسنجی ها "جنبش به سوی سوسیالیسم" برنده آن خواهد بود. جنبش به سوی سوسیالیسم برای بازگشت به قدرت و در دست گرفتن کشور باید مبارزه کند تا با آراء قاطع پیروز انتخابات شود. باید جلوی نشر "اخبار جعلی" علیه جنبش به سوی سوسیالیسم و به سود کودتاچی ها را گرفت و این کار در درجه اول با افشای تقلب ها و زمینه چینی های کودتاچی ها برای حفظ قدرت ممکن می شود. مورالس در تبعید آرژانتین باید پیروز انتخابات شود.

.https://www.humanite.fr/bolivie-le-coup-detat-reposait-sur-un-rapport-bidon-686092

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 732 -  29 اسفند 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت