راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

فرانسه میخواهد

ترمز دستی

ترکیه را بکشد!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

   

رئیس جمهورفرانسه ریاست اجلاس کشورهای جنوب اتحادیه اروپا را بر عهده دارد. این در حالی است  که تنش ها در دریای مدیترانه شرقی بیش از هر زمان دیگری شدیدتر و هرج و مرج در لیبی همچنان حاکم است.

امانوئل ماکرون در سخنرانی خود در ارتش در آستانه جشن ملی 14جولای تأکید کرد:

"منطقه مدیترانه خطر جدی و چالش چند سال آینده خواهد بود، زیرا عوامل بحرانی که در آنجا وجود دارد بی شمار است: مشاجره در مناطق دریایی، درگیری بین کشورهای ساحلی، بی ثبات سازی لیبی، مهاجرت، قاچاق، دسترسی به منابع و بازی قدرت های جدید در آنجا به یکدیگر گره خورده است. مشکلاتی که احساس می شود در ماه های اخیر در حال افزایش است، در مناطقی که واکنش های سیاسی در انجا مشخص نیست. رئیس جمهورفرانسه مسئله مدیترانه را در مقابل ارتش مطرح کرده است که احتمالاً تصادفی نیست.

سایه ترکیه کم و بیش به میزان سایه روسیه در منطقه مدیترانه دیده میشود. منطقه ای که بیش از پیش در خطر جنگ قرار دارد .

 لیبی، هنوز در هرج و مرج است و این بی ثباتی به قسمت شرقی مدیترانه کشیده میشود. جایی که رسوبات هیدروکربن زیر آبهای مدیترانه، وسوسه کنترل این منابع را تشدید میکند.

در این شرایط است که امانوئل مکرون در "آژاکسیو" در جزیره "کرس" اجلاس هفت کشورجنوب اتحادیه اروپا "ام. ای. د 7 " را، ریاست می کند.

این هفتمین نشست غیر رسمی است که از سال 2016 فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، پرتغال، یونان، قبرس و مالت را گردهم آورده است. پس از میزبانی مالت در سال گذشته این نشست برای اولین بار در فرانسه برگزار می شود.

الیزه نشان می دهد که "این اجلاس" عمدتا به مسائل مدیترانه اختصاص خواهد یافت و تمایل همکاری  همه کشورها را برای تقویت پویایی جدید درمنطقه مدیترانه در بر دارد. به ویژه در مورد مسائل مربوط به توسعه پایدار و حاکمیت کشورها در منطقه.

این ملاقات در پس زمینه های تنش بین ترکیه و یونان برگزار می شود، دو کشور عضو ناتو یکدیگر را بر سر زمینه های نفتی در شرق مدیترانه متهم میکنند. آتن مدعی حاکمیت آن است  .فرانسه با استقرار ناوهای جنگی و جنگنده ها در منطقه حمایت خود از یونان را به وضوع نشان داده است. ابتکاری که به سختی مورد انتقاد آنکارا قرار گرفته است - اما پاریس امیدوار است از آن بهره ببرد.

قبل از آغاز اجلاس، امانوئل مکرون با نخست وزیر یونان "کیریاکوس میتسوتاکیس" دیدار خواهد کرد.

به گفته یک مقام دولت یونان، آنها می توانند در مورد خرید هواپیماهای رافائل توسط آتن مذاکره کنند.

از سوی دیگر رئیس جمهور فرانسه امیدوار است در پیشبرد روابط اتحادیه اروپا با ترکیه، با توجه به اجلاس ویژه شورای اروپا در روزهای 24-25 سپتامبر که به آن اختصاص داده خواهد شد سهم خود را ایفا کند .

  به بیان واضح تر، این در مورد تحریم هایی است که بیست و هفت عضو اتحادیه اروپا می توانند علیه ترکیه به دلیل تنش با یونان اعمال کنند.

"جوزپ بورل"، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجه میگوید: این تحریم ها می توانند به افراد، کشتی ها یا استفاده از بنادر اروپایی مربوط شوند.

باید دید آیا رئیس جمهور فرانسه به اهداف خود خواهد رسید و این کشورها را می تواند به دنبال خود می بکشد تا به طور کامل ترکیه منزوی شود؟

پس از حادثه جدی بین ناوگان نظامی ترکیه و فرانسه در ماه ژوئن، پاریس ناتو را درموردعضویت ترکیه در ناتو مورد انتقاد قرار داد .اما پاریس مواظب است با آنکارا که از نظر ارتش یکی از وزنه های سنگین ناتو است محتاطانه برخورد کند.

در نهایت، همه می دانند که امانوئل مکرون سعی دارد به طور گسترده تری در مدیترانه و  در خاور نزدیک و خاورمیانه حضور داشته باشد، همانطور که در سفرهای اخیر او به لبنان و عراق مشاهده شد. او می داند که به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد. بنابراین بدنبال حمایت اتحادیه اروپا است که به نوعی نماینده آن خواهد بود.

وی در ماه ژوئیه گفت که سیاست واقعبینانه اروپا برای مدیترانه "یک ضرورت و یک وضعیت اضطراری" است. اما مانور برای فروش اسلحه، حفظ و گسترش خطوط لوله انتقال گاز، داشتن روابط دوجانبه و چندجانبه و نفوذ منطقه ای کار دشواری است!

https://www.humanite.fr/mare-nostrum-macron-veut-imposer-la-france-comme-vaisseau-amiral-693398

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 756 - 3 مهر ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت