راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ترامپ

هنوز نرفته

بازگشته است!

واشنگتن- فرزاد فروزنده

 

 

ترامپ بزودی در روز آخر همایشی "آینده ی حزب جمهوریخواه" سخنرانی خواهد کرد. این نخستین سخنرانی او پس از پایان ریاست جمهوری اش خواهد بود. احتمالا او منتظر بود تا نتیجه ی استیضاح دوم معلوم و تبرئه شود، سپس درباره ی آینده ی حزب و برنامه ی سیاسی آینده اش با هواداران خود سخن بگوید. به نظر میرسد که جدال دو جبهه یی که با آغاز ریاست جمهوری ترامپ از حاشیه به متن سیاست داخلی آمریکا آمده دیر زمانی تعیین کننده ی تحولات سیاست داخلی در آمریکا خواهد بود!

ترامپ با نپذیرفتن نتیجه ی انتخابات ریاست جمهوری، شورش ۶ ژانویه به ساختمان کنگره را سبب شد به این امید که فشار بر نمایندگان به نتیجه ی دلخواه او بیانجامد. او موفق نشد و برای بار دوم استیضاح شد و مانند استیضاح نخست تبرئه. برخی از سناتورهای جمهوریخواه به استیضاح او رای دادند و اکنون آمارها نشان میدهد که حدود نیمی از جمهوریخواه حزبی و هواداران ترامپ حاضرند در صورت تشکیل حزبی به رهبری ترامپ قید حزب جمهوریخواه را بزنند و به حزب او ملحق شوند. بنابراین پایگاه اجتماعی ترامپ نه تنها نتیجه ی انتخابات را نپذیرفته بلکه با جمهوری خواهان هم زاویه پیدا کرده است. هر آنچه دموکراتها در ۴ سال گذشته علیه ترامپ بکار گرفتند از پرونده ی «دخالت روسیه» در انتخابات و استیضاح و مسايل مالی ترامپ تا استیضاح دوم را هواداران ترامپ تلاش هایی کودتا گونه علیه حاکمیت آمریکایی و تعیین سرنوشت خویش تعبیر میکنند. بنابراین، بسیار بعید است این جریان و جنبش به این زودی از تب و تاب بیفتد.

عملکرد جو بایدن هم در همین دوره ی کوتاه یی که به کاخ سفید وارد شده نشان میدهد که دموکراتها هنوز بر این گمانند که می توانند جامعه را مانند گذشته اداره کنند و بقول معروف "در هنوز روی همان پاشنه می چرخد که در گذشته می چرخید."

سیاست حزب دمکرات در دهه های گذشته بجای توجه به مسايل اقتصادی و چارجویی برای نابرابری های ژرف اقتصادی  بر محور سیاست های هویتی از جمله هویت های نژادی، مذهبی، قومی، جنسی، اجتماعی و … چرخیده است. از همین رو سیاست در جبهه ی مخالف یعنی ترامپیسم هم حول هویت شکل گرفته است اما در قطب مخالف. برای مثال بجای جنبش زندگی سیاهان مهم است، از "جهانی سازی با برتری نژاد سفید" و "ملی گرایی" دفاع میکند. به این ترتیب رویارویی دو جبهه ی مخالف نه بر اساس مبارزه ی طبقاتی که حول نزاع هویتی پیش میرود. در چنین بستری سیاست مقابله با ترامپ آنچنانکه از روز نخست بدان تکیه شده در خدمت برجسته تر کردن تقابل های هویتی و دور نگه داشتن توده ها از مسايل بنیادی تر چون اختلاف طبقاتی است و همین تلاش عملا به بقای سیاسی بیشتر ترامپ یا رخ نمودن چهره هایی همچون او فرصت داده است.  سیاست دموکرات ها  و دفاع جمهوریخواهان در عمل در جهت فرسایش سیاسی بیشتر مردم و به بیراهه کشیدن بیشتر خواسته های آنها پیش میرود. 

ترامپ در سایه ی حمایت پایگاه اجتماعی گسترده اش و تبرئه از استیضاح، هنوز نیازمند تشکیل حزب سوم نیست. سخنرانی ترامپ در همایش «آینده ی حزب جمهوریخواه» چه بسا سخنرانی بازگشت به میدان سیاست باشد و بعید است جمهوریخواهان، از بیم از هم پاشیده شدن شیرازه ی حزب و ریزش هواداران این حزب بتوانند با او مقابله کنند. اعلام آمادگی ترامپ برای شرکت در انتخابات آینده ی ریاست جمهوری چندان دور از ذهن نیست. ضمن اینکه با توجه به سن بالای بایدن احتمال نامزدی کاملا هریس معاون او نیز کم نیست و شاید ترامپ بار دیگر مقابل «هیلاری کلینتون» دیگری ظاهر شود. 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 




 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 777  -  6 اسفند ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت