راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

انتخابات 1400

 مردم و حکومت

امید از کف داده

 به سمت آن میروند!

 

  

چند هفته تا انتخابات آینده ریاست جمهوری بیشتر باقی نمانده و همچنان سرنوشت نامزدهای این انتخابات روشن نیست. هفته گذشته شورای نگهبان با مصوبه ای عملا کوشید که بخش زیادی از نامزدهای احتمالی را قبل از مرحله تایید صلاحیت بوسیله شورای نگهبان بدست وزارت کشور از دور انتخابات خارج کند. این مصوبه بیش از آنکه نشانه قدرت شورای نگهبان و بالادستی های آن باشد نشانه ضعف آنها در نزد افکار عمومی است که رد صلاحیت ها را لطمه به حقوق و آزادی های خود می دانند. سرنوشت این مصوبه هنوز معلوم نیست و هرچند وزارت کشور آن را "یک گام به جلو" نامید ولی حسن روحانی به وزرات کشور دستور داد در ثبت نام از داوطلبان قوانین موجود ملاک باشد و مصوبه شورای نگهبان را اجرا نکند.

در این هفته همچنین اخبار ضد و نقیضی از احتمال نامزدی ابراهیم رئیسی منتشر شد. در حالیکه "سید حسین نقوی حسینی"، نماینده مجلس دهم مدعی شد: "رئیسی عزم خود را برای ورود به عرصه انتخابات جزم کرده است" مصباحی مقدم از جامعه روحانیت مبارز اعلام کرد که: "رئیسی برای کاندیداتوری منتظر اذن رهبری است و اگر از ناحیه رهبری مخالفتی نباشد مانعی برای حضور در انتخابات ١۴٠٠ ندارد." به گفته مقدم "بعید است اجماع در حد آقای رئیسی بر روی گزینه های دیگر پدید آید". ولی به گفته "سعید محمد" نامزد نظامی و فرمانده سابق قرارگاه خاتم الانبیا آقای خامنه ای به رئیسی "اجازه ورود به انتخابات را نداده است".

نامزدی رئیسی درشرایطی مطرح می شود که میرسلیم عضو رهبری حزب موتلفه با آن مخالفت و ترقی عضو دیگر رهبری این حزب از آن پشتیبانی کرده است. در انتخابات 96 هم میرسلیم در شرایطی نامزد انتخابات باقی ماند که حزب موتلفه از رئیسی حمایت کرده بود. مهمترین مشکل ابراهیم رئیسی به جز عدم اعتبار در میان مردمی که مبارزه با فساد او در قوه قضائیه را یک نمایش تبلیغاتی میدانند، پرونده مشارکت او در کشتار سال 67 است که قطعا امکان رابطه عادی با ایران را برای بسیاری کشورهای غربی دشوار خواهد کرد. با اینحال این احتمال وجود دارد که بیت رهبری در چارچوب نوعی مهندسی انتخابات اجازه ورود رئیسی به کارزارهای انتخاباتی را صادر کند.

سعید محمد نیز در این هفته چند مصاحبه مطبوعاتی برگزار کرد و در آنها هدف خود را "برقراری دولت ولایی" نامید. سعید محمد مدعی شد که نه اصولگراست و نه اصلاح طلب و در عین حال حاضر است از هر دو گروه در دولت خود استفاده کند. شهرت سعید محمد با آنکه در راس قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا بوده بیشتر مربوط به مدیریت هولدینگ ایرانیان اطلس است که با طرح "اطلس مال" موجب شهرت او بعنوان سردار "مال ساز" شده است. ورود سعید محمد و کنفرانس خبری او در باشگاه خبرنگاران در عین حال اشتقاق و چند پارگی در اردوگاه اصولگرایان را نشان می دهد.

وضع دیگر نامزدهای نظامی هم از سعید محمد بهتر نیست. از جمله قالیباف که ناتوانی او در مقام رئیس مجلس و پرونده های فساد و تخلفات درشت خود و خانواده اش در دوران شهرداری تهران امکان جمع شدن اصولگرایان و گروه های راستگرا را در پشت سر وی دشوار کرده است. چنانکه حمید رضا ترقی عضو رهبری موتلفه ضعف های قالیباف را چنین بر می شمارد: "آن ویژگی های رئیس جمهوری در آقای قالیباف همگی وجود ندارد. میزان رای منفی آقای قالیباف کم نیست. همچنین آسیب پذیری به لحاظ تخریب زیاد است."

همه اینها در شرایطی است که سرنوشت انتخابات آینده بیش از آنکه به شخصیت نامزدها ارتباط داشته باشد زیر تاثیر دو عامل دیگر است: عدم تمایل مردم به شرکت در انتخابات و سرنوشت مذاکرات برجام. در مورد اول روزنامه جمهوری اسلامی با استناد به نظرسنجی ها از عدم تمایل مردم به شرکت در انتخابات خبر داد و آن را در حدود 30 درصد اعلام کرد. در مورد مذاکرات برجام نیز خبرها حکایت می کند که این مذاکرات در حال رسیدن به نتیجه است و احتمالا بزودی توافق میان ایران و آمریکا برای پایان یافتن بخشی از تحریم ها و بازگشت آمریکا به برجام و ایران به تعهدات خود اعلام خواهد شد. اگر چنین شود شاید تکلیف بسیاری از جمله در بیت رهبری نیز روشن شود که فعلا خود نیز سردرگم در وضع پیچیده حاکم بر کشور قرار دارد. حداقل تا آن زمان سردرگمی کنونی از رهبر گرفته تا دولت و مجلس و شورای نگهبان و نامزدهای انتخابات ادامه خواهد داشت، صرفنظر از مردمی که امیدشان را به هرگونه انتخابی در جمهوری اسلامی از دست داده اند.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 




 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 786  -  22 اردیبهشت 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت