راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

تفاوت دیدگاه های
حزب کمونیست لبنان
با حزب الله این کشور
ترجمه عسگر داوودی

«سمیر دیاب» عضو هیت سیاسی حزب کمونیست لبنان (ل.ک.پ) که به دعوت «حزب چپ آلمان» به این کشور سفر کرده بود، با روزنامه سوسیالیستی "آلمان جدید" مصاحبه کرده و نکاتی را درباره چشم انداز آینده کشور لبنان و دولت ائتلافی آن مطرح کرد.
روزنامه «آلمان جدید»: در سال 2008 خطر جنگ داخلی جدیدی همچون سال های 1970 و 1980 لبنان را تهدید می کرد، در مذاکرات «دوحه» نیروهای سیاسی لبنان به توافق رسیده و دولت ائتلافی را تشکیل داده اند. شما تا چه حد امیدوارید که صلح داخلی در لبنان ادامه داشته باشد؟
سمیر دیاب: دولت فعلی با وجود این که توانست نیرو های سیاسی اصلی لبنان را بر سر میز مذاکره بنشاند، اما متاسفانه نتوانست در ساختارمتضاد نیروهای سیاسی حاضر در صحنه سیاسی کشور تاثیر گذاشته و این اختلافات را از سر راه بر دارد. بخشی از نیروهای سیاسی موجود در داخل لبنان نه فقط از جمله نیروهای سیاسی داخلی نیستند، بلکه نیروهای ساخته و پرداخته قدرت های منطقه می باشند که لبنان را به عنوان منطقه ی کلیدی خاورمیانه ارزیابی می کنند. آمریکا، اروپا و اسرائیل خاور میانه را به عنوان منطقه ای با امکانات بزرگ سیاسی ـ اقتصادی به شمار می آورند و به همین دلیل نیز می کوشند تا از طریق حمایت از بعضی ازنیروهای داخلی بر نفوذ خود در لبنان روز به روز بیشتر بیفزایند. به همین دلیل نیز دولت لبنان و رئیس جمهور جدید می توانند فقط به مدت کوتاهی آرامش را در کشور حفظ کنند.
س: در مجموع آیا می توان به وجود آرامش سیاسی در لبنان امیدوار بود؟
ج: نه. بر عکس. توافق «دوحه» عملا تقسیم بندی لبنان را بر مبنای حضور محلی نیروهای مذهبی عمیق تر کرد. انتخابات فعلی بر مبنای قانون 1960 انجام می شود، به همین دلیل نیز پذیرش نماینده احزاب مذهبی بر مبنای میزان نفوذ آن ها در یک محل مشخص، نه فقط نفوذ و تسلط بیشتر آن ها را در محل مورد حضور خود می افزاید، بلکه مرتبا بر امکان افزایش میزان نفوذ و اعتراض چنین نیرو هائی می افزاید.
س: شما به قانون انتخابات مدون در سال 1960 اشاره کردید، این قانون دقیقا بر کدام موضوع تاکید دارد؟
ج: در لبنان 17 مذهب مختلف وجود دارند. قانون مذکور کشور را بر26 بخش انتخاباتی تقسیم می کند، اکثریت دارای نفوذ در هر بخش انتخاباتی، دارنده نمایندگی آن بخش و محل است، این موضوع باعث می شود تا دارندگان نظریات دیگر نتوانند در پارلمان دارای حق اظهار نظر و نماینده باشند، به این ترتیب آرایش سیاسی کشور بر مبنای تقسیم بندی مذهبی انجام می شود، این موضوع باعث می شود تا صحنه اجتماعی ـ سیاسی لبنان از هر گونه رشد دموکراتیک محروم بماند
س: حزب کمونیست لبنان کدام پیشنهادها را جهت جلوگیری ازتسلط حضورنیرو های مذهبی در پارلمان لبنان داشته است؟
ج: ما برای حفظ یکپارچگی لبنان مبارزه می کنیم، میهن پرستی و دموکراسی سر لوحه برنامه های ما است. ما جهت اعاده دموکراسی در کشور پیشنهاد تغییر قانون انتخابات را داریم و جهت تصویب یک قانون دموکراتیک مبارزه می کنیم، قانونی که به کاندیدا ها این امکان را بدهد تا با ارائه یک برنامه سیاسی کاندید انتخابات شده و برای پیروزی مبارزه کند. کوشش داریم قانونی مشابه همین قانونی که در حال حاضر درانتخابات پارلمانی آلمان اعمال می شود را به تصویب برسانیم.
س: کدام نیروهای سیاسی در لبنان مایل نیستند پیشنهاد دموکراتیک انتخاباتی مورد نظر شما به تصویب نرسد؟
ج: در وهله اول نیرو های مربوط به بلوک امریکا، اروپا و اسرائیل مخالف تصویب چنین قانونی هستند، این کشورها لبنان را مرکز کسب منافع خود می دانند و مایل نیستند منطقه روی آرامش به خود ببیند زیرا با وجود دموکراسی و آرامش در منطقه و به ویژه در لبنان بهانه حضور مستقیم و غیر مستقیم آن ها از بین می رود و منافع آن ها به خطر می افتد، در وهله دوم بعضی از کشورهای منطقه نیز مایل به استقرار دموکراسی و آرامش در لبنان و منطقه نیستند آن ها نیزعوامل خود را در لبنان تحت حمایت دارند تا به نفوذ خود را در منطقه بیفزایند.
س:«فواد سینیوره» رئیس جمهور لبنان اعلام کرده است که مایل است با غرب رابطه سیاسی محکمی داشته باشد، تاثیر چنین سمتگیری سیاسی در لبنان چه تائیری درپروسه سیاسی لبنان ایفا می کند؟
ج: چنین سمتگیری با توجه به ترکیب نیروهای حاضر در صحنه سیاسی لبنان عملی نیست.
س:با توجه به حمله نظامی سال 2006 اسرائیل به لبنان با هدف از بین بردن حزب الله، شما این موضوع را چگونه ارزیابی می کنید؟
ج: این جنگ ادعای شکست ناپذیری اسرائیل را درچهارچوب درگیری های اعراب و اسرائیل از بین برد، و این موضوع عملا برای حزب الله و همه نیروهای جبهه مقاومت یک پیروزی بود، البته این پیروزی استقرار دموکراسی را در لبنان باعث نشد.
س:حزب الله لبنان متحد دائمی حزب کمونیست لبنان محسوب می شود؟
ج: ما با حزب الله لبنان فقط دارای یک وجه مشترک هستیم و آن نیز همرزمی در مبارزه بر علیه حضور و نفوذ آمریکا و اسرائیل در لبنان ومنطقه خاورمیانه است، با این تفاوت که ما خواهان یک دموکراسی ملی هستیم و حزب الئه خواهان استقراریک رژیم مذهبی.

س: دبیر کل سابق حزب کمونیست لبنان «جرج حاوی» در سال 2005 به قتل رسید، عاملان این قتل چه کسانی بودند، شایعاتی در رابطه با دست داشتن سوریه در این قتل بر سر زبان هاست. شما چه نظری دارید؟
ج: پس از قتل رفیق «جرج حاوی» حزب به این نتیجه رسید که ارتکاب چنین قتلی منافع سوریه را برآورد نمی کند. البته به طور رسمی عوامل این قتل اعلام نشده اند، زیرا مدارک مهمی همچنان مخفی نگاه داشته می شوند.

راه توده 217 16.03.2009

 

بازگشت