راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

گلدمن ساکس
دولت را در
اروپا بدست می گیرد

 

گلدمن ساکس یکی از بزرگترین وسود آورترین شرکت های  سرمایه گذاری مالی در جهان است. مرکز این شرکت در منطقه مانهاتان در نیویورک واقع است. در عرض دهسال گذشته این شرکت به طور متوسط  سالانه 30 در صد سود  برای صاحبان سرمایه خود به دست آورده است. شرکتی که همچنان از نفوذ سیاسی بی حدی در جهان برخوردار است. این شرکت با نفوذ سیاسی خود در جهان  قادر است ماموران خود را در بالاترین سطوح دولتی در کشورهای مختلف جهان قرار دهد. در دوهفته گذشته دو مامور قدیمی این شرکت، یعنی  "ماریو مونتی" در ایتالیا و "لوکاس پاپادموس" در یونان نخست وزیر شدند. شرکت گلدمن مدتهاست در کمین یونان است. این شرکت بویژه با سرمایه گذاری  در کشورهائی که در اثر بحران مالی جاری در اتحادیه اروپا  توانایی پرداخت قروض خود را ندارند کمین کرده و بادخالت و نظارت بر پرداخت قروض کشورها پول بیشتری را با سرعت بیشتری به جیب سرمایه گذاران خود واریز میکند. شرکت گلدمن  ساکس در سال 2001 با کیفی از محصولات مالی که مجتوای ان مشکوک بود  برای هک بدهی های یونان وارد بازاریونان شد و توصیه فروش قروض یونان به دلار و یورو در بازار جهانی را مطرح کرد، تا با این مانور (مبادله ارز در بانک) در این موقعیت ناپایدار بطور موقت میلیاردها دلار را باشگرد ودستکاری بانکی ناپدید کند. بعلاوه با توافق کوچکی با دولت یونان، شرکت گلدمن  در ترازنامه حسابداری کشور در آمد غیر واقعی را بر امد آینده  دولت به ثبت  رساند. چنان که در دیگر کشور ها مشغول آنست.(برای کاهش  باربدهی در تولید ناحالص داخلی ).

دارائی شرکت گلدمن در  سال 2009 معادل 849 میلیارد دلار برآورده شده است. دولت "پاپا ندرانو" از شرکت گلدمن ساکس در خواست کمک 300 میلیون دلار برای کمیسیون کرد. نقش شرکت گلدمن در این مرحله اطمینان بخشیدن به خریداران اوراق قرضه یونانی است تا دولت در بازار ورشکسته اعلام نشودو  بتواند برای پرداخت قروض خود وام بیشتری از بازار دریافت کند.مسئله ای که فرصت مناسبی برای شرکت  گلدمن ساکس برای بهره برداری بیشتر از وضعیت بحرانی که یونان گرفتار ان است بدست آورد. گلدمن با توصیه به مشتریان خود برای باز فروش اوراق قرضه یونان، بر بدهی و  افزایش نرخ بهره در بدهی کشور  یونان افزود و در دو مرحله برنده شد.  قابل درک است که چرا بدهی های کشور یونان و بی ثباتی اقتصادی ان علاقمندانی دارد. اکنون دولت یونان برای خروج از رکود لوکاس پاپادموس یکی از ماموران گذشته شرکت گلدمن ساکس را بسمت نخست وزیری انتخاب کرده است.

 (این نوشته با استفاده از مقالات نشریه اومانیته تهیه شده است)

 

 

 

                                راه توده  343        14  آذر ماه  1390

 

بازگشت