راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مقاومت در یونان ادامه دارد
سفره
دمکراسی پارلمانی
در اروپا
جمع می شود!
آذر فریتاش

 
 

اخبار مربوط به مقاومت مردم یونان در برابر طرح ریاضت اقتصادی دولت تازه تشکیل شده یونان که ادامه همین طرح در دولت پیشین این کشور است، از روی نشریات و صفحه تلویزیون های اروپا به عقب کشیده شده، اما مقاومت همچنان ادامه دارد. شبکه های پر بیننده تلویزیونی در اروپا اخبار یونان را به حاشیه برده اند از بیم آن که مقاومت مردم یونان به نمونه ای برای مردم اروپا تبدیل شود، اما آنها غافل اند که آنچه باید اتفاق بیفتد می افتد. با پخش اخبار یونان و یا بدون پخش اخبار یونان. چنان که در ایتالیا، انگلستان و اسپانیا و پرتغال در هفته گذشته شاهد شدیم. اکنون آنچه نگرانی ها را تشدید می کند، ادامه سانسور خبری توسط دولت های اروپائی است تا تصویب قوانینی که سانسور را نهادینه کند، که دراینصورت باید در انتظار پایان دمکراسی اروپائی از یکسو و سر برآوردن احزاب شبه فاشیستی در قلب اروپا بود. نمونه هائی که از تقویت احزاب نیمه فاشیستی در اروپا طی یکسال اخیر شاهد بوده ایم، این کابوس را جدی تر می کند.

اما باز گردیم به اخبار یونان:

ششمین طرح ریاضت اقتصادی در عرض یکسال گذشته و این بار توسط دولت "لوکاس پاپادموس" نخست جدید با مقاومت مردم روبروست. شرکت "گلدمن ساکس" طراح واقعی "ریاضت اقتصادی" است و صندوق بین المللی پول وبانک مرکزی اتحادیه اروپا طرح این شرکت را پیاده می کنند.

بلافاصله پس از روی کار آمدن دولت تازه در یونان، سندیکاهای عمومی وخصوصی این کشور به مدت یک روز اعتصاب عمومی اعلام داشتند تا دولت تازه نیز بداند مقاومت در برابر برنامه ریاضت اقتصادی متاثر از تغییر دولت و تغییر نخست وزیر متوقف نمی شود.

روزنامه اومانیته بازتاب دهنده اخبار حزب کمونیست فرانسه در همین ارتبا ط نوشت:

با این اعتصاب یک روزه کلیه خدمات عمومی و حمل نقل کشتیرانی بنادر و راه آهن فلج شد. اعتصاب حتی رسانه های کشور را در برگرفت. اکثر بانک های کشور به حال تعطیل و نیمه تعطیل درآمدند. تظاهرات  در پایان روز پنجشبه گذشته با شعار "نه! به بودجه ریاضت اقتصادی دولت لوکاس پاپادموس"  در آتن و سالونی  شمالی اغاز شد. این اعتصاب هشداری بود به پارلمان این کشور برای تصویب بودرجه سال 2012 بونان بر مبنای برنامه ریاضت اقتصادی. دولت در بودجه ای که به پارلمان برده قصد دارد هزینه های خدمات اجتماعی – از جمله حقوق بازنشستگی- را کاهش دهد، مالیات نه بر ثروت سرمایه داران بزرگ، بلکه بر مردم را اضافه کند.

هفته گذشته در انگلستان نیز 2 میلیون نفر از مردم در اعتراض به برنامه ای مشابه که دولت دست راستی بریتانیا به مجلس برده به خیابان آمدند.

 

 

 

                                راه توده  343        14  آذر ماه  1390

 

بازگشت