راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

انتخابات روسیه
به بیداری ملی
 و اعتراض
خیابانی انجامید
آزاده اسفندیاری

 

انتخابات پر تقلب در روسیه، می رود تا به تحولی که بشریت مترقی، دو دهه در انتظار آن بودند بیانجامد. این انتخابات و جنبشی که در برابر تقلب در آن بوجود آمده، به آن ابهامی پاسخ داد که دو دهه در برابر همگان بود. این که خلق روسیه چگونه می تواند نسبت به سرنوشت خود و سرنوشت بزرگترین رویداد بشری، یعنی انقلاب اکتبر بی تفاوت باقی بماند. آنها ریشه های آن انقلاب در روسیه خشک شده؟

جنبشی که در برابر تقلب اخیر درانتخابات روسیه شکل گرفته، به آن ابهاماتی پاسخ می دهد که اشاره کردیم. حالا دیگر می توان با جرات گفت که دوران سرگیجه خلق روسیه و بی تفاوتی در برابر خیانت امثال گرباچف و یلتسین پشت سر گذاشته شده است. نسلی تازه نفس و جوان برای دفاع از هویت انقلابی خلق روسیه به میدان آمده است. جنبشی که شاهد آن هستیم، شاید به آن نتیجه ای که در شعار مردم منعکس است نرسد. یعنی انتخابات را باطل نکنند و انتخابات دیگری برگزار نکنند، اما شک نیست که انتخابات آینده ریاست جمهوری در روسیه دیگر نمی تواند سرنوشت انتخابات مجلس این کشور را داشته باشد. تقلب برابر است با شورش و انقلاب! اینست پیام حضور خیابانی مردم در روسیه. این همان سرنوشتی است که جمهوری اسلامی و تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 آن پیدا کرد. یعنی انتخابات را بموجب خواست میلیون ها ایرانی که با شعار "رای من کو" به خیابان ها آمده بودند باطل نکردند، اما دیگر برگزاری انتخاباتی به شیوه گذشته در جمهوری اسلامی ناممکن است. یا باید انتخاباتی برگزار نکنند و یا اگر می کنند به ابزار قانونی آن تن بسپارند، زیرا شورش بعدی مردم، یعنی از بنیان کندن جمهوری اسلامی.

انتخابات مجلس یا دومای روسیه روز چهارم دسامبر2011 ، برگزار شد .

طبق نتیجه رسمی که کمیسیون انتخابات یک روز بعد از رای دادن مردم اعلام کرد ، حزب پوتین " روسیه واحد " با به دست آوردن حدود 50 درصد در مقام اول و حزب کمونیست با حدود 20 درصد در مکان دوم قرار گرفتند . دو حزب دیگر نیز از 12 تا 7 در صد توانستند رای لازمه را برای ورود به مجلس دوما به دست آورند . به این ترتیب حزب آقای پوتین در مقایسه با سال 2007 ، 15 در صد رای خود را از دست داد و حزب کمونیست تقریبا دو برابر 5 سال پیش رای آورد .

بنا به گزارش و اذعان خبرنگاران و ناظران خارجی و احزابی که کارت نظارتی از مقامات دولتی برای حضور در مراکز رای گیری گرفته بودند، این انتخابات مهندسی شده و یکی از پر تقلب ترین و ناسالم ترین انتخابات روسیه بوده است. حتی تلویزیون بی بی سی فیلم هایی را که به طور مخفیانه گرفته شده بود نمایش داد که بموجب آنها در بعضی از مراکز رای گیری، افراد در حال پر کردن دسته دسته ازورقه های رای گیری و انداختن به صندوق ها هستند .

یک روز بعد از رای گیری برای مجلس دوما، حزب کمونیست روسیه طی اطلاعیه ای از مردم این کشور خواست تا  به عنوان اعتراض به تقلب و نادیده گرفته شدن رای آن ها،  بصورت روزهای متوالی عصر ها در میادین شهر ها و مناطق میتینگ داده و رسوایی حزب پوتین را با دلایل و سند برای مردم افشا کنند. در همین رابطه این حزب یک روز بعد از رای گیری با شعار "برای دفاع و صیانت از رای مردم در انتخابات ریاست جمهوری باید آماده شد" .( انتخابات ریاست جمهوری  قرار است سه ماه دیگر برگزار شود) میتینگی در میدان پوشکین مسکو ترتیب داد. دراین میتینگ که هزاران نفر در آن شرکت داشتند دبیر حزبی کمیته مسکو برای حاضران سخن رانی کرد و از آنان خواست تا با جمع آوری اسناد تقلب و تخلفات انتخاباتی برای دفاع از رای خود به مراجع قضایی مراجعه کنند و مستندات خود را ارایه دهند .

بر اساس گزارشات مطبوعات روسیه، خصوصا مطبوعات حزب کمونیست بیشترین موارد تقلب در شهرهای مسکو و سن پترزبورک و نیژنی گراد بوده است. در این شهر ها نیرو های امنیتی و پلیس از ورود ناظران بی طرف و نمایند گان احزاب جلو گیری می کردند، اما در بیشتر مناطق و ایالت هایی که مقامات اداری (استان داری ها ، شهرداری ها و  ..) از اعضای حزب کمونیست هستند، مانع از آن شدند تا مقامات دولتی در صندوق ها دست کاری کنند. طبق آماری که حزب کمونیست منتشر کرده است حزب روسیه واحد 40 در صد و حزب کمونیست 25 در صد آرا را حایزگردیده اند . بقیه رای ها نیز بین احزاب دیگر تقسیم شده است. داده های رسمی نشان میدهند که در اغلب مناطق و ایالت ها کمونیست ها پیروز انتخابات بوده اند. بعنوان مثال در " ایرکورسکا " و " نووا سیبرسکا " در ایالت " امسکا " کمونیست ها 56 ر30  و روسیه واحد  46 ر27  در صد. در ایالت " کالنین گراد " حزب کمونیست 30 در صد و روسیه واحد 26 درصد . در منطقه " گاگارینسکی " اطراف مسکو حزب کمونیست 26 و روسیه واحد 23 درصد و....

چهره دیگری که حکومت روسیه در این انتخابات از خود نشان داد پلیسی و امنیتی کردن فضای کشور بود. قرائن همگی حکایت از آن دارند که دولت با پیش بینی اعتراض مردم نسبت به تقلب در انتخابات، از پیش و به نحو بی سابقه ای نیرو های امنیتی و پلیس را برای جلو گیری از اعتراض مردم به میدان آورده بود . در شهر های مسکو و سن پترس بورگ ،  مردم باید از دالان های پلیس برای رسیدن به صندوق های رای عبور می کردند .

بعد از اعلام نتایج انتخابات خصوصا در این دو شهر مهم و بزرگ روسیه مردم با شرکت در میتینگ ها و راه پیمایی ها دست به اعتراض زدند . پلیس و نیرو های امنیتی به مقابله با مردم پرداختند و صد ها نفر را با خشونت تمام کتک زده و راهی زندان ها کردند .

 در یکی از به یاد ماندنی ترین صحنه های اعتراضی، حزب پوتین جهت مقابله با معترضین عده ای از جوانان عضو این حزب را به مصاف مردم فرستاده بود که  بعد ازمدتی این جوانان با معترضین هم صدا شدند و شعار های آن ها را تکرار می کردند .

در اطلاعیه ای که حزب کمونیست روز شنبه 10 دسامبر با امضای رهبر آن گنادی زوگانف صادر کرد ، بطور رسمی نتایج اتنخابات مجلس دو ما را رد کرد و خواهان تجدید آن شد . در قسمتی از این اطلاعیه آمده است که بالا ترین و سخت ترین آسیبی که حکومت پوتین و هم دستانش به جامعه و کشور روسیه وارد کردند بی اعتباری و تحقیر شهروندان روسی در سطح جهانی و فقر و فساد و پریشانی مردم در داخل کشور بوده است . حذف خدمات مجانی پزشکی و تحصیل رایگان محصلین ، تخریب صنایع پایه و از بین بردن سیستم جمعی کشاورزی ، بیکاری ، ترویج روسپی گری و اشاعه مواد مخدر بخشی از کارنامه آن ها بوده است ... بنا به همین دلایل متعدد بود که مردم ما با فرصت  پیش آمده  به پای صندوق های  رای رفتند و انزجار خود را از شیوه حکومتی آن ها ابراز داشتند. الیگارشی حاکم ، با سنجش و آگاهی از موقعیت خود بود که دست به کار چنین حقه و تقلب در آرای مردم کرد ... "

در همین روز با فراخوان این حزب و دیگر احزاب معترض به تقلب در انتخابات ، میتینگها و تظاهرات سراسری در روسیه برگزار شد . در شهر مسکو پایتخت این کشور حدود 70  هزار نفر در اطراف میدان سرخ راه پیمایی کردند . در سن پیترزبورگ 15 هزار نفر در سرمای شدید در اعترض خیابانی، در میدان الکساندرا شرکت کردند که با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد . در شهر نیژنی گراد  نیز علیرغم سرمای 15 درجه زیر صفر هزاران نفر در میدان اصلی شهر گرد آمدند و علیه پوتین و حزب روسیه واحد شعار دادند . تنها در شهر مسکو 50 هزار پلیس برای مقابله با نا آرامی ها و حفظ به اصطلاح نظم به خیابان ها آورده شده بود. این در حالی بود که مردم میتینگ ها و راه پیمایی خود را در سکوت و آرامش برگزار می کردند .

بر اساس گزارش خبر گزاری نووستی معاون اول رهبر حزب کمونیست روسیه ایوان میلینکوف که در یکی از میتینگ های مسکو سخنرانی کرد، در برابر سوال خبرنگاری که پرسید آیا کشورهای خارجی در این حرکت اعترضی نقش داشته اند پاسخ داد: مردم و جامعه روسیه دارای بلوغ فکری سیاسی و اجتماعی کافی هستند و قادر به حل مشکلات خود می باشند . شما می خواهید ادعای پوتین را در استنادش به دخالت کشور های خارجی ثابت کنید. مردم ما در پی انتخاباتی سالم و دمکراتیک هستند و توانایی آن را نیز دارند تا دفاع از رای خود را به عهده بگیرند .

 

 

 

                                راه توده  344        21  آذر ماه  1390

 

بازگشت