راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

چهاردهمین کنگره حزب کمونیست روسیه
کنگره انتخابات
ریاست جمهوری
در مسکو برپا شد
آزاده اسفندیاری

 

روزهای شانزدهم و هفدهم دسامبر 2011 چهاردهمین کنگره حزب کمونیست روسیه فدراتیو در مسکو برگزار شد . اساسی ترین دستور کار این کنگره تعین کاندیدای ریاست جمهوری این کشور بود که قرار است سه ماه دیگر بر گزار شود .

افراد شرکت کننده در این کنگره ، شامل بر گزیدگان شعب حزبی در جمهوری ها و استان های مختلف روسیه و میهمانانی از دیگر احزاب این کشور و هیات نمایندگانی از احزاب چپ و کمونیست دیگر کشورها بودند .

گنادی زوگانف دبیر اول حزب کمونیست روسیه با سخنرانی خود کنگره را افتتاح کرد. او وضعیت  بیست ساله روسیه بعد از اتحاد شوروی که منجر به بهم ریختگی ساختار اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و تاثیرات خانمان براندازانه حکومت الیگارشی را بدنبال داشت بررسی کرد .

رهبر حزب کمونیست در شروع  سخنرانی خود به انتخابات اخیر مجلس اشاره کرد و گفت علی رغم تقلب و دست بردن در آرای مردم توسط حکومت و حزب وابسته به آن، انتخابات نشان داد که برنامه حزب ما با اقبال فراوانی از جانب مردم روبرو شده و این مسله وظایف سنگینی را در مقابل ما قرار میدهد. اگر چه عده ای می خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند و فسیل ها را از قعر تاریخ بیرون بیاورند و یا عده ای دیگر مانند  "کاستیانف " نخست وزیر زمان ریاست جمهوری پوتین و مشاور و مدیر برنامه های آمریکایی یلتسین، که قصد موج سواری دارند سخت در اشتباه هستند. حافظه ملی  مردم ما مگر می تواند فراموش کند که همین آقایان بودند  که به دستور آمریکایی ها صنایع ما را به نابودی کشاندند. در دوران مشاورت و نخست وزیری  او بود که اقتصاد کشاورزی ما دچار فاجعه ای جبران ناپذیر گشت. فرهنگ و سنت های ملی ما  را با تحفه های وارداتی آمریکایی اعم از فیلم های سینمایی، موسیقی، واریته های بی محتوا و افسونگر و مردم فریب به فاجعه تبدیل کرد. حال ایشان و دیگر همفکرهایش دم از انقلاب رنگارنگ می زنند و دیگران را از ناکجا آباد های غرب برای محقق ساختن آرزوهای خود به یاری می طلبند. توده های زحمت کش و آسیب دیده روسیه آنچه را که "یوشنکو" در اوکرایین و "ساکا شویلی" در گرجستان با انقلاب های نارنجی بر سر کشور و مردم خود آوردند در معرض دید دارند و به هیچ وجه سخنان فریبنده آنها را باور نخواهند کرد. کشتار مردم روس در آبخازی و اوستیای جنوبی توسط ساکاشویلی نمونه دیگری از تبهکاری های خود فروختگان به امپریالیست ها در این نوع انقلاب ها است. وظیفه ما احیای غرور و سربلندی مردم کبیر و بزرگ وار روسیه است که به تاراج رفته است.

شهروندان ما با شرکت در انتخابات پر شور مجلس دوما و اعتراض مدنی شان به نا اهل های متقلب و بی اعتماد به مردم، نشان دادند که به بلوغ سیاسی ارزشمندی دست یافته اند. به همین دلیل ما فراخوان دادیم  برای بر گزاری میتینگ در روز هجدهم دسامبر برای یک انتخابات سالم و نه گفتن به کسانی که خود را صاحب و ارباب مردم می دانند...

در ادامه کار کنگره در روز شنبه هفدهم دسامبر، گنادی زوگانف رهبر حزب کمونیست روسیه و رهبر احزاب کمونیست کشور های اتحاد شوروی سابق بعنوان کاندیدای ریاست جمهوری دور آینده این کشور معرفی شد .

 بر گرفته از سایت حزب کمونیست روسیه

 

 

 

                                راه توده  345        28  آذر  ماه  1390

 

بازگشت