راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

این نان را
ج. اسلامی
در دامن اسد گذاشت
"هندلز بلات" ــ  ترجمه و گزینش رضا نافعی

 

در آنچه در سوریه شکل گرفت و اکنون به محاصره بشاراسد ختم شده و می رود تا رژیم حاکم بر سوریه را تسلیم جنگ داخلی و قدرت نمائی اخوان المسلمین کند، شخص رهبر جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران نقش آفرین بودند. این، آنها بودند که در چارچوب سیاست نظامی- اتمی خود و حفظ سوریه بعنوان خاکریز حمله به ایران و برپائی یک جنگ، بشار اسد را نه تنها تشویق به سرکوب اعتراض های بسیار محدود در یک شهر و برای اصلاحات محلی کردند، بلکه بعنوان مشاور و گاه سرکوب کننده، نیروی سپاه قدس را از تهران و به اشاره آنها حزب الله لبنان را از جنوب این کشور راهی سوریه کردند. نسخه آنها همان بود که با مردم ایران، پس از کودتای 22 خرداد کردند و در این صدور نسخه، فراموش کردند سوریه یک کشور عربی است و در چارچوب مناسبات با دیگر کشورهای عربی دارای محدودیت هائی است که می تواند چنین نسخه هائی به براندازی رژیم سوریه تبدیل شود. آنها فراموش کردند که در کل منطقه یک قیام ضد استبدادی آغاز شده است. آنها فراموش کردند که آن آرامش همراه با سرکوب بی وقفه و دستگیری و زندانی کردن فعال سیاسی و روزنامه نگار و روشنفکران مذهبی و غیر مذهبی و... که به خیال خود در ایران برقرار کرده اند، خود به "مین" هر لحظه آماده انفجار می ماند. آنها فراموش کردند که امریکا و امپریالیسم جهانی اتفاقا روی همین شیوه سرکوب مردم ایران و هرچه گسترده تر شدن نفرت مردم از حاکمیت سرمایه گذاری کرده و با تشدید تحریم ها نفت بر این آتش می ریزند. و همه این دوراندیشی برای آن میوه ایست که پس از حمله نظامی به پایگاه های نظامی حکومت خواهند چید. یعنی چند پارچه کردن ایران.
با این مقدمه، آنچه روزنامه های جهان و از جمله روزنامه "هندلز بلات" چاپ آلمان هفته گذشته درباره خطر جنگ داخلی در سوریه نوشته اند معنائی در ارتباط با ایران پیدا می کند.
هندلز بلات می نویسد:
اوضاع در سوریه کم کم از کنترل خارج می شود. وزیر خارجه امریکا نسبت به جنگ داخلی در سوریه هشدارداد ـ به هر حال در چنین جنگی ، آمریکا یا ناتو شرکت نخواهند کرد.
وزیر خارجه آمریکا ، هیلاری کلینتون اعلام کرد جنگ داخلی در سوریه خطرناک است. کلینتون جمعه شبپ در تلویزیون سی. بی . اس. گفت :" پرزیدنت اسد با رفتار خودعلیه مردم سوریه آنها را تحریک کرد تا علیه رژیم او دست به اسلحه ببرند" . وی گفت :" جنگ داخلی وقتی ممکن است که اپوزیسیون مصمم و مجهز به قدرت تسلیحاتی خوب و منابع مالی توانمند باشد. این اپوزیسیون می تواند "تحت تاثیر جدا شدگان از ارتش و چه بسا تحت رهبری آن قرار گیرد ".
ولی کلینتون در عین حال تصریح کرد کاری که ناتو در لیبی کرد در سوریه نخواهد کرد. " لیبی یک مورد خاص " بود . آنچه در لیبی صورت گرفت قابل انتقال به سوریه نیست"
گفته می شود گروهی که از ارتش جدا شده اند، با حمله به یک مرکز اطلاعاتی در حرستا در نزدیکی دمشق 20 تن را و در حمله دیگری در شهر آنخل، 14 سرباز ارتش سوریه را کشته اند.
تظاهرات سوری ها با فریاد برای اصلاحات شروع شد اما با ادامه سرکوب ها، معترضان خواستار سرنگونی بشار اسد، رئیس جمهوری شدند. آنچه اکنون بیم بسیاری است تا به حقیقت تبدیل نشود، شروع جنگ داخلی تمام عیار در سوریه است. یک روز به پایان ضرب الاجل اتحادیه عرب به سوریه، دست کم 11 معترض در شهرهای مختلف این کشور توسط نیروهای امنیتی کشته شدند.
برغم تدابیر امنیتی شدید هزاران نفر در چندین شهر سوریه پس از اقامه نماز به خیابان ها آمده اند.
تنها در شهر حما، 3 نفر بر اثر انفجار بمب به قتل رسیده اند و بیم آن می رود که جنگ داخلی سوریه را تهدید کند.
در همین حال آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه که برای دیدار با احمد داوود ادغلو، همتای ترکش، به آنکارا سفر کرده با تاکید بر افزایش فشارها بر بشار اسد به قطعنامه ای که علیه حکومت سوریه در مجمع عمومی سازمان ملل حال بررسی است اشاره کرد و گفت: «به نظرم بهتر است که شورای امنیت هم دخالت کند. بحرانی با ابعاد سه هزار و پانصد کشته و بیست هزار زندانی که تحت شکنجه و سایر رفتارهای بی رحمانه ای قرار می گیرند، یکی بحران عادی نیست، و قابل قبول نیست که شورای امنیت مداخله نکند.»
در همین حال، صدها نفر از سوری های مقیم ترکیه در مقابل کنسولگری سوریه در استانبول حاضر شدند و علیه رژیم بشار اسد شعار دادند.
برخی از آنها با خون خود نوشتند: «بشار اسد برو.»

حمله روز دوشنبه گروهی از طرفداران بشار اسد به سفارتخانه های آمریکا و فرانسه در دمشق، که به تلافی دیدار هفته گذشته سفیران این دو کشور از شهر حما، یکی از مراکز مهم مخالفان حکومت سوریه صورت گرفت، با واکنش تند هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا روبرو شد.
کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز که برای مذاکرات خاورمیانه در واشینگتن بسر می برد، در کنفرانس خبری مربوط به این واکنش حضور یافت.
هیلاری کلینتون در این زمینه گفت:
“اگر کسی ازجمله بشار اسد فکر می کند که آمریکا چشم خواهد پوشید و اجازه خواهد داد که حکومت سوریه در پناه این آشفتگی به خشونت و سرکوب ادامه دهد، اشتباه کرده است. رئیس جمهور اسد، کسی نیست که نتوان از او صرف نظر کرد و ما مطلقا برای ماندن او بر سر قدرت سرمایه گذاری نکرده ایم.”
روز دوشنبه ساختمان سفارت فرانسه نیز مورد حمله طرفداران بشار اسد قرار گرفت.
یک از حمله کنندگان گفت:
“چه کسی به آنها اجازه داده که در امور کشور ما دخالت کنند. چه کسی به آنها اجازه داد که به شهر حما بروند و یا وارد استانداری ما بشوند. ما مردم حما هستیم که تصمیم می گیریم چه می خواهیم.”
در جریان حمله به سفارت فرانسه، سه کارمند این سفارت مجروح شدند.
از سوی ديگر آلن ژوپه وزير امور خارجه فرانسه جمعه گفت با هر گونه دخالت يک جانبه خارجی در سوريه مخالف است و چنين اقدامی بايد از راه سازمان ملل متحد صورت گيرد. او همچنين هشدار داد که چنانچه سوريه گرفتار جنگ داخلی شود، منطقه شاهد فاجعه انسانی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژوپه در کنفرانس خبری مشترک خود در آنکارا با احمد داوود اغلو وزير امور خارجه ترکيه نسبت به پايبندی دولت سوريه به طرح اتحاديه عرب ابراز تشکيک کرد. او تاکيد کرد که فرانسه آماده همکاری با اپوزيسيون سوريه است.

http://www.handelsblatt.com/politik/international/clinton-warnt-vor-buergerkrieg-in-syrien/5865512.html
 

 

 

 

                                راه توده  341        30  آبان ماه  1390

 

بازگشت