راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

چهاردهمین کنگره حزب کمونیست ونزوئلا
پیش به سوی
اتحاد ملت ها برای
نظام نوین اقتصاد جهانی

روزنامه چپگرای «یونگه ولت» آلمان
ترجمه عسگر داوودی

 

پنجشنبه چهارم اگوست، چهاردهمین کنگره «حزب کمونیست ونزوئلا» (پ.س.و) در کاراکاس پایتخت این کشور با پیام تلفنی«هوگو چاوز» رئیس جمهور ونزوئلا افتتاح شد. چاوز در تماس تلفنی خود در برنامه افتتاحی کنگره، علاوه بر پیام تبریک برگزاری کنگره از جمله آرزو کرد که همکاری «حزب کمونیست ونزوئلا» و دولت این کشور بیش از این گسترش یابد. چاوز گفت که همکاری نیرو های انقلابی و دموکرات در سطح فعلی به دلایل تاریخی بی نظر ترین نمونه تاریخ اتحاد عمل نیرو های سیاسی ونزوئلا می باشد. او گفت لازم است تا همکاری و اتحاد عمل نیروهای انقلابی فقط به داخل کشور محدود نشده و به همکاری های منطقه ای و بین المللی بیشتری گسترش یابد. چاوز گفت که تحلیل وضعیت بحرانی ایالات متحده آمریکا نشان میدهد که این قدرت جهانی در حال نزول است و زمان آن رسیده که انقلابیون برابری طلب در سطح جهان در تدارک یک آلترناتیو مردمی باشند. برقراری یک سیستم اقتصادی مدرن و مردمی با اتحاد داوطلبانه ملت ها که رفاه واقعی ملل را تامین کند ضرورت مرحله فعلی است. چاوز همچنین از «حزب کمونیست ونزوئلا» بابت حضور خستگی ناپذیرش در تاریخ مبارزات ونزوئلا تشکر کرد.
در این کنگره مهمانانی از 28 کشور دنیا حضور داشتند.
در برنامه افتتاح کنگره تعداد قابل توجهی از مقامات کشوری و اعضاء مسئول حزب «حزب اتحاد سوسياليستي ونزوئلا»(پ.اس.او.و) که حزب متشکل از احزاب و گروه های ائتلافی در دولت چاوز می باشد، حضور داشتند. «الیاس یااوا» نخست وزیر ونزوئلا، «نیکلاس مادورو» وزیر خارجه، «فرناندو سوتو» رئیس پارلمان ونزوئلا و«اسکار فیگوارا» دبیر اول «حزب اتحاد سوسياليستي ونزوئلا» از جمله مقامات دولتی در کنگره حزب کمونیست ونزوئلا بودند. کلیه مسئولین مذکور عضو حزب «اتحاد سوسياليستي ونزوئلا»(پ.اس.او.و) می باشند. دبیر اول حزب «حزب اتحاد سوسياليستي ونزوئلا» در سخنرانی خود اظهار امیدواری کرد که برگزاری این نوع برنامه ها درتعمیق دیدگاه طبقاتی طبقه کارگر ونزوئلا تاثیر مثبتی داشته باشد. در قطعنامه پایانی کنگره بر حمایت «حزب کمونیست ونزوئلا» از کاندیداتوری و انتخاب «هوگو چاوز» در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده تاکید شد.
کنگره یکشنبه هشتم اگوست به کار خود خاتمه داد.

 

راه توده 331    14 شهریور ماه 1390

بازگشت