راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دبیراول حزب کمونیست اسرائیل:
تشکیل واعلام
کشور فلسطین
گام اول برای
حل مناقشه
اعراب و اسرائیل
آذرفریتاش

 

 

برای این شماره راه توده، دو مطلب کوتاه را ترجمه و تنظیم کرده ام. نخست درباره نقش نیروهای مترقی و از جمله حزب کمونیست اسرائیل (CPI)در رویدادها و در حقیقت جنبش اعتراضی این کشور، دوم درباره هوشیاری های حزب کمونیست ویتنام.

درباره حزب کمونیست اسرائیل و نقش آن د رتحولات این کشور، این بخش ها از مصاحبه "محمدنفاع" دبیراول این حزب با نشریه "موندواوبررو" را برایتان ارسال می کنم:

 

”رسانه‌های عمده“ وسعت اعتراض ها در داخل کشور اسرائیل را منتشر نمی کنند. از جمله در باره مخالفت نیروهای مترقی اسرائیل با جنگ.

از بنیانگذاری حزب کمونیست اسرائیل 90 سال می گذرد. این حزب یکی از سازمان‌های سیاسی است که تبارش به حزب کمونیست فلسطین در اواخر دهه ۱۹۴۰ باز می‌گردد؛ دو سازمان دیگر، یکی حزب مردم فلسطین و دیگری حزب کمونیست اردن است. حزب کمونیست اسرائیل یک فراکسیون پارلمانی متشکل از چهار نماینده در کنیسِت (پارلمان اسرائیل)، و چندین شهردار دارد، از جمله شهردار ”پایتخت عربی“ اسرائیل، شهر ناصریه، که در ۳۲ سال گذشته حزب کمونیست شهرداری آن را در دست داشته است. حزب همچنین حضور قابل توجهی در میان دانشجویان و اتحادیه‌های صنفی دارد. در انتخابات اخیر شهرداری‌ها در ماه نوامبر، حزب ما توانست %۳۶ آرا را بدست آورد. حزب کمونیست اسرائیل، حزب مارکسیست - لنینیست، تنها حزبی در اسرائیل است که در آن اعضای یهودی و عرب از موقعیت یکسانی برخوردارند. این حزب تنها روزنامه کمونیستی به زبان عربی را در خاورمیانه بنام "الاتحاد"، و یک نشریه هفتگی به زبان یهودی بنام "زو هادرخ" (مَسیر) را منتشر می‌کند.

ما سعی می‌کنیم گسترده‌ترین ائتلاف‌های ممکن را بوجود آوریم، چرا که آشکار است که کمونیست‌ها تنها مخالفان اشغال سرزمین های اعراب توسط اسرائیل نیستند. دوم این که ما سعی می‌کنیم تظاهرات خیابانی را با بالا بردن آگاهی سیاسی و همبستگی ”عملی“ بوجود آوربم. بسیاری از دستگیر شدگان تظاهرات اعضای حزب ما هستند.

ما در هماهنگی با نیروهای چپ فلسطینی عمل می‌کنیم. ما به طور سنّتی، با کمونیست‌های فلسطین تماس داریم و کار می‌کنیم.

متأسفانه بخش بزرگی از جمعیت اسرائیل بدلیل تبلیغات گمراه‌ کننده رسمی فکر می کنند جنگ”اقدام تدافعی“ است. سانسور و خود سانسوری رسانه‌های محلی نیز به این روند کمک کرد. ما بارها اعلام کرده‌ایم که از مبارزه برضد اشغال نظامی - از مبارزه سیاسی و توده‌ای مردم فلسطین - حمایت می‌کنیم؛ ولی ما حمله به جمعیت غیر نظامی در هر دو سوی مرز را محکوم می‌کنیم. ما بارها و بارها تصریح کرده‌ایم که هیچ راه حل نظامی برای مسئله فلسطین وجود ندارد؛ تنها راه حل، پایان دادن به اشغال نظامی و ایجاد یک کشور فلسطینی است. فضای دموکراتیک در اسرائیل توسط دولت و گروه‌های راست افراطی تهدید می‌شود، که رسماً ”خارج از کنترل“ معرفی می‌شوند، ولی همه می‌دانند که چه کسانی آنها را می‌گردانند. در تظاهرات هفته‌های اخیر، گروه‌های افراطی دست راستی به گردهمایی‌های ما و مردم حمله کردند و صدماتی وارد آوردند، و این در حالی بود که مأموران پلیس حاضر در محل ”به روی خود نمی‌آوردند“.

این خطر وجود دارد که جامعه اسرائیل به سوی فاشیستی شدن در حرکت است، که اولین قربانیان آن اقلیت ملی عرب-فلسطینی و بخش‌های پیگیر چپ خواهند بود.

حزب ما ادعای ”یهودی“ یا ”عرب“ بودن نمی‌کند. حزب ما حزبی طبقاتی است و تمایز قومی یا مذهبی قائل نمی‌شود. ما روابط نزدیکی با تمام سازمان‌ها و مبارزان یهودی مترقی و صلح‌دوست در اروپا، آمریکای لاتین، آمریکای شمالی، و استرالیا داریم. رهبری اسرائیل سعی دارد که جوامع یهودی در نقاط مختلف دنیا را تشویق به پذیرش و هواداری از مواضع استعماری آنها کند، ولی بخش‌های بزرگی از یهودیان، سازمان‌ها و همچنین یهودیان منفردی وجود دارند که با این مواضع مخالفند، و حتی بر ضد این سیاست استعماری مبارزه می‌کنند. همه یهودیان صهیونیست نیستند، نه در نقاط دیگر جهان و نه حتی در داخل اسرائیل
حمایت از مبارزه خلق فلسطین برای دستیابی به خودمختاری، وظیفه انترناسیونالیستی کمونیست‌های اسرائیل است

 

 

 

 

                                راه توده  332        21  شهریور ماه  1390

 

بازگشت