راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

خبرش سانسور شد
تظاهرات
150 هزار نفره
در نیویورک
آذرفریتاش
 

 

جمهوریخواهان ودمکراتهای امریکا، هر یکی به نوعی مدعی پیروزی درانتخابات محلی سنای امریکا شده اند. دو گروهی که یک استراتژی را با دو سیاست پیش می برند. سلطه بر سنا، گویای سرگذشتی است که انتخابات ریاست جمهوری در امریکا در بر خواهد داشت. آیا عمر سیاسی اوباما به پایان رسیده است؟
اوباما با وعده اندکی رفرم و تحول اقتصادی و اجتماعی درامریکا بر سر کار آمد، اما پس از پیروزی در تصاحب کاخ سفید نه در سیاست داخلی و نه در سیاست خارجی نتوانست تغییری در استراتژی امریکا بوجود آورد. گسترش فقر، بیکاری و دخالت نظامی امریکا در امور داخلی کشورها در زمان او نیز مانند دوران جورج بوش ادامه یافت.
حتی بیان ضرورت تحولات در امریکا با واکنش نمایندگان و رهبران دو حزب حاکم بر این کشور روبرو میشود.
بحران بازارمالی، نوسان های اقتصادی و قروض و کسری بودجه همچنان بر امریکا سایه می گستراند.
فروش یک تریلیون دلار اوراق قرضه به چین و ژاپن در هفته گدشته، بازی جدیدی بود که با سقوط هدایت شده قیمت دلار توسط خود امریکا، بترتیب 11 و 10 میلیارد دلار به این دوکشور ضرر زد. کسری بودجه 42.7 در صد ی نسبت به ماه گذشته، 57 میلیارد و600 میلیون در برآورده شده است. به این ترتیب کسری بودجه در 8 ماه گذشته سال جاری مبلغی نزدیک به یک تریلیون دلاراست. امریکا با ادامه سیاست های کنونی خود باعث افزایش این قروض میشود و ورشکستگی بزرگترین اقتصادی جهان را بدنبال خواهد آورد.
روزنامه اومانیته که نظرات حزب کمونیست فرانسه را بازتاب می دهد در13 اوت 2011 درمورد انتخابات و نتایج آن نوشت. "در انتخابات دوره ای مجلس سنا، ستاد سندیکای جنبش اتحادیه کارگری امریکا نتایج انتخابات را اینگونه اعلام کرد که جمهوری خواهان ادعای پیروزی می کنند و دمکراتها می گویند که ما پیروز شده ایم. یکی از اهداف این مبارزه انتخاباتی تغیی ترکیب اکثریت نمایندگان مجلس سنا بود که در انتخابات گذشته در ماه نوامبر اکثریت جمهوری خواه در مجلس موفق شدند قانونی را به تصویب برسانند که سندیکاهای کارگری و دیگر سندیکاهای امریکا حق تعیین مزد و شرایط کار نداشته باشند ."
اومانیته در بخش دیگری از همین مقاله می افزاید. "مردم به فراخوان ائتلاف سندیکاهای کارگری و دانشجویان و جنبش آزادی مدنی درماه مارس پاسخ دادند. بیش از 150 هزار نفر در خیابانهای پایتخت – نیویورک- دست به تظاهرات زدند تا از حقوق اجتماعی سیاسی و اقتصادی خود دفاع کنند. تظاهراتی که تاریخ امریکا تاکنون به خود ندیده بود. البته مطبوعات و رسانه ها خبر این تظاهرات را سانسورکردند و منعکس نساختند ." سیاستمداران جهان سرمایه داری شهامت اعلام شکست سیستم سرمایه داری را ندارند و می کوشند راه حلی برای حل بحرانهای مالی- اقتصادی و نظامی در نظام سرمایه داری بیابند که در خدمت حفظ این نظام باشد و نه حل بحرانی که نتایج آن گریبان مردم را گرفته است.
 

 

 

 

                                راه توده  329        31  مرداد ماه  1390

 

بازگشت