راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ترور و انفجار

در کشور نروژ

چرا با آینده ایران

درارتباط است!

آذر فریتاش

 

 

بدنبال انفجار در مرکز دولتی نروژ و ترور دسته جمعی جوانان عضو حزب حاکم در یک فستیوال که گفته می شود یکصد قربانی گرفت، روزنامه اومانیته ارگان حزب کمونیست فرانسه در شماره 23 ژوئیه خود، ضمن اعلام این خبر نوشت: هدف نخست وزیر و اعضای کابینه دولت ائتلافی نروژ بود.(دولت کنونی ائتلاف احزاب نروژبه رهبری حزب چپ کارگری است)

حمله به فستیوال جوانان کار یک گروه افراطی راستگرا اعلام شد که مرد 32 ساله ای از همین گروه بازداشت شده است.

سناریوری برج های دوقلوی یازده سپتامبر این بار در نروژ تکرار شد. تا ثیر حادثه تروریستی در اروپا و بویژه نروژ که محل واقعه بود خشم و نفرت و احساس نا امنی را بوجود آورد. حالا مردم نروژ از خود می پرسند که آیا دولت کنونی قادر است امنینت عمومی را تامین کند؟ آیا دولت ائتلافی به رهبری چپ باید در آینده پست های امنیتی و حساس را در اختیار وزای دیگری ازاحزاب ائتلافی بگذارد؟

همین سئوالات خود بخشی از هدف حادثه آفرینان بود. ارتجاع  داخلی با این حادثه زمینه ایجاد فضای امنیتی را در بلژیک فراهم آورد.

نروژ، قطعا لیبی نیست، اما اکنون هر کشوری می تواند هدف قرار گیرد و زمینه های موجود برای تشدید اختلافات مذهبی و قومی را فراهم سازد. در بسیاری از کشورهای اروپائی اقوامی زندگی می کنند که گذشته ای آلوده به اختلاف و حتی جنگ دارند. آنچه بر این حریق خاکستر پاشیده نظم متکی به قانون و تامین امنیت اجتماعی و عمومی است. اکنون این دو هدف قرار گرفته اند تا اختلافات قومی به رویاروئی های نظامی و تروریستی بیانجامد. همانگونه که در لیبی و سومانی و کشورهای افریقائی شده و ادامه دارد.

"ناتو" به تامین هزینه مداخلات نظامی در کشورهای آسیائی و افریقائی دارد و بخشی از اهداف واقعه نروژ ناچار ساختن دولت این کشور به تامین بخشی از این هزینه است. نروژ و دیگر کشورهای اروپائی که به صندوق بین المللی پول و اتحادیه اروپا مقروض نیستند و رشد اقتصادی مثبتی را می گذارند، حالا زیر فشارند برای تبدیل شدن به چرخ پنجم درشکه نظامی ناتو. همین است که باید نگران حوادث در آینده بود که ناتو هزینه آن را می خواهد از طریق ایجاد ناامنی درکشورهای مانند نروژ تامین کند. هزینه ای که دولت های آنها تقبل کنند و مردم خواهان امنیت از آن تمکین کنند. چنین نیست انگیز انفجارها و ترورهای نروژ؟

اگر چنین باشد که ظاهرا چنین است، آنگاه باید نگران دخالت نظامی ناتو در سوریه و در آینده ای نه زیاد دور، در ایران بود. به این ترتیب است که انفجار و ترور در نروژ، به نوعی با آینده ایران در پیوند قرار می گیرد.

 

 

 

                                راه توده  325        3  مرداد ماه  1390

 

بازگشت