راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

انقلاب
پشت دروازه های یونان
ترجمه و تدوین عسگر داوودی

 

فروپاشی چهارمین بانک سرمایه‌گذاری آمریکا در 15اوت 2008 و نزدیک شدن میزان بدهی‌های یونان به رقم غیرقابل باور 300 میلیارد یورو آغاز مرحله تازه بحران جهانی اقتصاد و ازجمله یونان بود.

اتحادیۀ اروپا و صندوق‌ بین‌المللی پول شرط پرداخت کمک مالی به دولت یونان را اجرای برنامه پنج ساله ریاضت اقتصادی اعلام کرده اند و مردم یونان علیه همین برنامه خیابان ها را تسخیر کرده اند.

نخست وزیر یونان هفته گذشته زیر فشار جنبش اعتراضی مردم این کشور، وزیر دارایی کابینه خود را که معمار برنامه ریاضت اقتصادی در کابینه وی بود برکنار کرد او در شرایطی برکنار شد که مردم خشمگین یونان علیه او در خیابان ها شعار می دادند. همچنین دو نماینده حزب حاکم سوسیال دموکرات نیز هفته گذشته استعفا دادند.

هفته نامه «اشپیگل» در آخرین گزارش خود از خیابان های آتن نوشت: دولت یونان از یک «جنگ واقعی» بر علیه مخالفانش سخن می گوید، اما مردم یونان نیز از خواسته های خود کوتاه نمی آیند. مردم یونان بطوردائم و حتی غیر سازمان یافته علیه برنامه ریاضت اقتصادی دولت سوسیال دموکرات «جورج پاپاندرو» تظاهرات می کنند. کمونیست ها در عمل ابتکار همه تظاهرات ها را در دست دارند. تظاهرات هر روز برگزار می شود. در 6 ماه گذشته حداقل 500 تظاهرات گسترده از میدان«اومونیا» آتن شروع شده و خیابان های شهر را درنوردیده و به مقابل مجلس رسیده است.

برنامه دو مرحله ای دولت برای رسیدن به نقطه مطلوب در برنامه ریاضت اقتصادی تا سال 2015 است. بخش اول این برنامه یک ساله خواهد بود و مرحله دوم پس از آن تا سال 2015 پیش بینی شده است.

یک دانشجوی رشته فیزیک می گوید: دولت مردم را سرکار گذاشته است. هدف دولت خرید زمان برای سرکوب جنبش کارگری است. یک مغازه دار می گوید: خوشبختانه امروز فقط کمونیست ها برنامه تظاهرات دارند، آنها نسبت به گروه های چپ تند رو با نظم و بدون آشوب تظاهرات می کنند، آزارشان به کسی نمی رسد اما آنارشیست ها دردسر ساز هستند.

تظاهرات دائمی در میدان مرکزی شهر برگزار می شود، همانجائی که نیم ساعت طول کشید تا صف تظاهر کنندگان حزب کمونیست یونان از مقابل ما عبور کند. کارگری 27 ساله ای می گوید از سال 2008 بیکارم، ماهیانه 450 یورو حقوق بیکاری دریافت می کنم، فقط تا 3 ماه دیگر مجاز به دریافت حقوق بیکاری هستم، پس از آن مجبورم روزانه برای سیر کردن شکمم به کلیسا مراجعه کنم. برنامه دولت کم کردن حقوق بیکاری کارگران است. کارگر دیگری که از اولین روز استقرار چادرهای تظاهرات در میدان قانون اساسی درون یکی از آنها زندگی می کند می گوید: 49 ساله هستم، کشور های عضو اتحادیه اروپا، صندوق بین المللی پول، و بانک مرکزی اروپا، بدون اهداف قبلی به هیچ کشوری وام نمی دهند. آنها اهداف خودشان را دنبال می کنند، آنها توقعات زیادی در مقابل پرداخت وام از مردم یونان دارند. گروه تظاهر کننده ای که از مقابل میدان عبور می کنند دائما شعار می دهند:« دولت گورت را گم کن». یک تظاهر کننده فریاد میزند: «جورج پاپاندو» قادر به اداره کشور نیست، دموکراسی واقعی توسط ما در خیابان ها اعمال می شود. می بینید که مردم حرفشان را در خیابان های می زنند، در کاخ نخست وزیری و مجلس هیچ خبری نیست.

اما از سوئی دیگر دولت تاکید می کند که برای اثبات این مساله كه به تعهدات بین المللی خود پایبند است قصد دارد خصوصی سازی شركتهای دولتی را مهمترین اولویت خود قرار دهد .

 

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر مردم یونان با دریافت کمک برای پشت‌سرگذاشتن بحران مالی مخالف هستند. تظاهرات روزهای گذشته که علیه برنامه صرفه‌جویی دولت برگزار شد به کشته‌شدن عده‌ای از مردم منجر شد.

تظاهرات دهها هزار نفری معترضین به سیاست‌های اقتصادی دولت یونان که بعد از ظهر چهارشنبه در میادین اصلی شهر آتن علیه سیاست اقتصادی دولت، صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه اروپا آغاز شد با دخالت مامورین پلیس به خشونت کشیده شد.

بویژه در تظاهرات هفته های اخیردر آتن معترضین خشمگین به عملکرد اقتصادی دولت شعار های تندی سر می‌داند و پارچه نوشته هایی را با خود حمل می کردند که بر آنها نوشته شده بود : کارگران و کارمندان موظف نیستند بهای بحران ساختاری سرمایه داری را بپردازند. مشکلات اقتصادی یونان ناشی از بحران بین المللی سرمایه داری است که ریشه در سرمایه گذاری صندق بین المللی پول و بانک جهانی دارد، ما چرا باید تاوان بحران شما را بپردازیم.؟

تظاهرات از هر کجای شهر که شروع بشود به مقابل مجلس قانونگذاری یونان منتهی می شود. مجلس یونان دارای 300 نماینده می باشد که تعداد 166 نفر از آنان نمایندگان حزب سوسیالیست دموکرات پاسوک (حزب حاکم)، 122 نماینده حزب دست راستی "دمکراسی نوین" دومین حزب بزرگ یونان و بقیه نمایندگان از احزاب چپ گرای یونان بویژه اعضاء حزب کمونیست یونان می باشند.

یونان بالغ بر 300 میلیارد یورو بدهی خارجی دارد، علاوه بر بدهی های مشخص، افزایش نسبت کسری بودجه به تولید ناخالص داخلی در حدود 6/13 درصد (موردی به مراتب بیشتر از استاندارد 3درصدی که اتحادیه اروپا تعیین کرده است) و وخامت ریسک اعتباری این کشور که موجب افزایش نرخ بهره وام‌های تعلق گرفته به یونان شده، بخش مکمل بحران مالی یونان محسوب می شود. وام 110 میلیارد یورویی در نظر گرفته شده بانک جهانی و صندوق بین المللی پول و بانک اتحادیه اروپا ظاهرا قرار است بحران یونان را بر طرف کند، مشروط به محدود کردن هزینه های دولتی، بنا به وعده های داده شده به وام دهندگان دولت یونان موظف است تا سال 2015 میلادی میزان هزینه های بودجه کشور را تا حدود 35 درصد کاهش دهد و این پذیرش به معنای ریاضت اقتصادی کامل در کشور است. مردم یونان مجبور خواهند شد تا بیشتر از شرایط فعلی «کمر بند های خود را سفت کنند» این اصطلاحی است که در اروپا برای بیان وضعیت اقتصادی نامطلوب موجود در جامعه بکار می رود. دولت باید هزینه های خود را در تمامی موارد کم کند. در اغلب موارد کسر هزینه ها از بخش های خدمات اجتماعی، درمانی و یا بازنشستگی شروع می شود. به خواست صندوق بین المللی پول که درصد بالای سرمایه آن نیز آمریکائی است، دولت یونان باید در مقابل دریافت وام از جمله به خصوصی سازی اموال و دارائی های دولتی اقدام کند.

روزنامه «یونگه ولت» چاپ آلمان نوشت که مطابق برنامه های پیش بینی شده، لازم است تا در بخش های شامل هزینه های رفت آمد عمومی، هزینه بانک ها و خدمات پستی، بخش کارگران بنادر، برق، آب و بخش رسانه ای از جمله روزنامه نگاری صرفه جوئی شود. برنامه های پیش بینی شده می بایستی از 15 ماه یونی به اجرا گذاشته شود. اکنون برنامه ریاضت اقتصادی دولت با مخالفت و واکنش های گسترده و شدید افکار عمومی روبرو شده است.«یونگه ولت» می نویسد که مردم با شعار های«ما نمی فروشیم» مخالفت خود را با خصوصی سازی اموال عمومی اعلام می کنند. 

با تصویب بسته مالی بالغ بر 110 میلیارد یورو نیز در تاریخ 18/2/1389 از سوی سران اتحادیه اروپا برای کمک به یونان و تائید پرداخت وام 30 میلیارد یوروئی صندوق بین‌المللی مجموع وام های تصویب شده کنونی بالغ بر 140 میلیارد یورو می شود.

دولت یونان، در مقابل دریافت کمک‌های اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول، متعهد شده که بودجه خود را ظرف 3 سال آینده، 30میلیارد یورو کاهش دهد و کسری بودجه خود را از 5/13درصد فعلی به حدود 3 درصد برساند. اما برنامه صرفه‌جویی دولت «پاپاندرئو» که بیشتر گروه‌های کم درآمد را هدف قرار داده، اعتراض گسترده سندیکاها و مردم را برانگیخته است.

بدهی 300 میلیارد یورویی یونان به بانک‌های خارجی، مشکلات زیادی را نه تنها برای این کشور بلکه برای کشورهای عضو اتحادیه اروپایی بوجود آورده است. تاکنون سه کشور یونان، ایرلند و پرتغال مجبور به دریافت کمکهای مالی خارجی شده اند.

بحران مالی و بدهی یونان می‌تواند به سرعت به سایر بخش‌های اروپا در بخش‌های خصوصی و دولتی گسترش یابد. فعلا همه نگاه‌ها به یونان معطوف شده است. ایرلند، اسپانیا، پرتغال و ایتالیا نیز از کشورهایی هستند که احتمال وقوع بحران بدهی و مالی در آنها زیاد است. خبرگزاری آلمان نوشته است: در محافل اقتصادی اسپانیا، شایع شده که این کشور ممکن است خواستار ۲۸۰ میلیارد یورو کمک مالی شود.

دولت حزب سوسیال دموکرات یونان چندان سابقه مثبتی در افکار عمومی یونان ندارد. وزیر پیشین حمل و نقل یونان اعتراف کرده است که در سال 1998 رشوه ای بالغ بر 450 هزار مارک (230 هزار و 81 یورو) دریافت کرده است. وی اعتراف رسوایی دریافت رشوه را در برابر کمیته تحقیق پارلمانی در آتن انجام داد که مشغول تحقیق درباره رشوه دهی شرکت المانی زیمنس در یونان بود.

سه سال پیش از آن نیز یکی دیگر از عوامل ارشد حزب سوسیال دموکرات اعتراف کرد که یک میلیون مارک ( معادل نیم میلیون یورو) را در یک چمدان از کارکنان شرکت زیمنس آلمان دریافت و به حساب حزب سوسیال دموکرات یونان .واریز کرده است.

حزب کمونیست یونان سومین حزب قوی کشور و یکی از احزاب بزرگ کمونیست اروپا است. این امر کشور های امپریالیستی اروپا را از این جهت نگران می کند که ادامه و تعمیق بحران می تواند در دراز مدت به انقلابی عظیم در یونان که یکی از کشور های عضو پیمان نظامی ناتو نیز هست و به دنبال آن در دیگر همپیمانان ضعیف زنجیره اروپا منجر شود. امپریالیستم جهانی می کوشد تا با تزریق وام به یونان از بروز چنین انقلاباتی در اروپا جلوگیری کند، نباید فراموش کرد که دربخش یونانی جزیره "کرت" حزب کمونیست کرت از طریق انتخابات موفق به تشکیل دولت شده است. آیا کوشش سرمایه داری امپریالیستی با تزریق وام و برنامه های نئولیبرالیستی برای جلوگیری از انقلابی سوسیالیستی در یونان نتیجه خواهد داشت؟ این سوالی است که زمان پاسخ آن را خواهد داد.

 

عکس های تظاهرات یونان را اینجا ببینید

ویااینجا:

http://www.spiegel.de/fotostrecke/fotostrecke-69359-6.html

فیلمی تظاهرات حزب کمونیست یونان اینجا ببینید

یااینجا:

http://www.youtube.com/watch?v=ucZZmwHF67E&feature=related

 

 

 

                                راه توده  320        30 خرداد ماه  1390

 

بازگشت