راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مصاحبه ژان لوک ملانشون نامزد جبهه چپ
در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه با روزنامه اومانیته
فرانسه نیازمند
یک انقلاب
وسیع مردمی است!
ترجمه و تلخیص آذرفریتاش

 

اومانیته : آیا از این که 60 درصدکمونیست‌ها شما را  نامزد خود در انتخابات ریاست جمهوری برگزیدند خشنودید؟

 

ملانشون: باعث افتخار من است که این وظیفه سنگین بر عهده من گذاشته شده است. بخصوص در این زمان و لحظه حساس که کمونیست های فرانسه یک انتخاب پیچیده را پیش بردند. ما اکنون در وضعیتی دشوار قرار داریم. برای مقابله و پاسخ به بحرانی که سرمایه‌داری را در برگرفته٬ باید مسیر گذشته را تغییر داد و راهی تازه  و مترقی در پیش گرفت.

 

- با نامزدی شما برای انتخابات ریاست جمهوری، وضع دیگر احزاب چپ که همبستگی خود را با جبهه چپ اعلام کرده اند در این انتخابات و مجلس چه خواهد شد؟

- هر حزبی به شیوه ای که خود مایل است می تواند رفتار کند. باید بگویم ما در عین حال که باهم متحد هستیم ولی وابستگی به هم نداریم. منظورم این است که هر سازمان و یا شخصی مسائل خود را دارد ولی در انتخابات ریاست جمهوری٬ برای مقابله با دیگر نامزدها٬ همه جبهه چپ یک نامزد را معرفی کرده اند. هر یک از ما ماهیت و روش و عقاید خود را دارد. اما همه آنچه را به نفع منافع جمعی است برای پیروزی در اختیار جمع  میگذارند. من طرفدار همان مدل مبارزاتی سال 2005 هستم که در جریان مقابله با قانون اساسی اروپا به پیش بردیم. نه به دلیل اینکه در این مبارزه ما پیروز شدیم، بلکه از اینرو که بطور رادیکال بر روی قدر ت مردم و همبستگی آنها و احترام به نگرش هر فرد پایه گزاری شده بود.

- در استانه تعطیلات تابستانی مبارزات خود را از کجا شروع خواهید کرد؟

-  من به منطقه "بوش دو رون" برای دفاع از منافع کارگران شرکت "فرالیب" می روم. چون می‌خواهند این مجتمع را به جای دیگری منتقل کنند. ما می کوشیم با بسیج نیروهای خود مانع این اقدام سرمایه داران در منطقه شویم. کارگران آنجا از حقوق و منافع عام خود در مقابل منطق سرمایه داری مالی دفاع  می کنند. و سپس به پاریس بر می گردم زیرا در روز 29 ژوئن میتنگی را برای بسیج بیشتر مردم در میدان استالین گراد پاریس برگزار میکنیم. هرکس که مایل است می تواند در این میدان به ما بپیوندد. این میتنگ مانند گردهمایی مردم شمال افریقا و دیگر کشور های عربی است. مثل گردهمایی مردم اسپانیا و یونان در میدان‌های بزرگ آن کشورها. این برای ما همچون یک نماد است. بنظر ما فرانسه نیاز به یک انقلاب وسیع با شرکت همه شهروندان دارد.

- جبهه چپ در مقابل دولت ساکوزی چه برنامه ای دارد؟

- او شخصی جاه طلب است که میخواهد با ارائه یک برنامه با ایده های جمهوری خواهی و محیط زیستی و اجتماعی جمعی را گرد آورد و دوباره انتخاب شود. جبهه چپ تنها نیرویی است که می تواند شهروندان را گرد آورده و از طریق گسترش مبارزه اجتماعی دربرابر او بایستد.

- آیا نیروهای جبهه چپ قادرند با این چالش مقابله کنند؟

- همه چیز بستگی به چگونگی پیش رفتن نبرد دارد. هیچ کس از قبل نمی تواند نتیجه را پیش بینی کند. ما براین اعتقاد هستیم که باید با هر نوع برخورد و یا خونریزی سیتماتیک که از طرف سرمایه داری مالی تدارک دیده است مقابله کرد. هدف مبارزه ما نشان دادن این نکته است که مردم می توانند قدرت را بدست بگیرند. قدرتی را که معدودی از ثروتمندان آن را بسود حکومت خود مصادره کرده‌اند.

 

 

 

 

                                راه توده  321        6 تیر ماه  1390

 

بازگشت