راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پشت صحنه
آنچه در لیبی
سازمان داده شد!
تدوین و ترجمه عسگرداوودی- بخش اول

 

جان مک کین سناتور راست و افراطی جمهوریخواه آمریکا از دولت اوباما و دیگر قدرت های جهانی خواست شورای انتقالی مخالفان قذافی را به رسمیت بشناسند.
مک کین در سفری از پیش اعلام نشده به لیبی از قرارگاه «مخالفان دولت لیبی» در بنغازی دیدار و با رهبران گروهی که آمریکا و متحدانش آنرا « شورای ملی دوران گذار » می نامند، ملاقات کرد. او به خبرنگاران گفت: «این رزمندگان قهرمانان من هستند، از اوباما می خواهم تا کمک های مالی بیشتری برای «اپوزیسیون لیبی» فراهم و معمر قذافی را از قدرت ساقط کند، دارائی های قذافی نیز باید مسدود و سپس به اپوزیسیون لیبی منتقل شود.»
مک کین یکی از سرسخت ترین هواداران دخالت نظامی در لیبی است. سفر او یک روز پس از آن انجام شد که دولت اوباما استفاده از جنگنده های ویژه بی سرنشین برای ماموریت نظامی ناتو در لیبی را تصویب کرد. روزنامه «تاگس تسایتونگ» چاپ آلمان در این رابطه نوشت: «رابرت گیتس» وزیر دفاع آمریکا(این مقاله پیش از تغییرات جدید در دستگاه نظامی و امنیتی امریکا نوشته شده است- مترجم) بکارگیری این جنگنده ها را اعلام و ژنرال «جیمز کارتوریگ» از اعزام این جنگنده ها به لیبی خبر داد. سخنگوی «اپوزیسیون لیبی» درمصاحبه ای با «کانال الجزیره» از اعزام این جنگنده ها شدیدا ابزار شادمانی کرده و اعلام کرد که «شکی نیست که آمریکا در جهت حمایت از غیر نظامیان عمل می کند»، این جنگنده ها که از راه دور کنترل می شوند، قادر به حملات موشکی دقیق هستند، روز بعد انتقال این جنگنده ها به لیبی اعلام شد که جنگنده های مذکور بخشی از محل اقامت قذافی را مورد هدف قرار داده اند»
«صدای آمریکا» نیز گزارش داد:«در مناطق تحت نفوذ «مخالفان دولت لیبی» روزنامه ها، وب سایت ها و ایستگاه های تلویزیونی جدیدی جایگزین رسانه های تحت کنترل دولت شده است و بزودی یک شبکه تلویزیونی به نام «لیبیا الحره» (لیبی آزاد) پخش ماهواره ای خود را آغاز خواهد کرد» همچنین وزیر خارجه امریکا «هیلاری کلینتون» با «ژان پينگ»، رييس «کميسيون اتحاديه آفريقا» ديدار کرد، در این گفتگو ها «هيلاری کلينتون» تائيد کرد که واشنگتن قصد دارد بطور علنی ۲۵ ميليون دلار به مخالفان قذافی کمک کند، البته دولت اوباما تاکنون افزون بر حمایت نظامی از اپوزیسیون لیبی بطور علنی 18 میلیون دلار نیز به حساب شورای ملی دوران گذار، در بنغازی، واریزکرده است، شورائی که «هیلاری کلينتون»مدعی است: «يک گروه سازماندهی شده نيست که سالها عليه قذافی برنامه ريزی کرده باشد، بلکه افرادی عمدتاً بازرگان، دانشجو، وکيل، دکتر، اساتيد دانشگاه هستند که بسيار شجاعانه تصميم گرفتند در دفاع از مردم خود برخيزند و به رژيم قذافی پايان دهند.»!
رسانه های خبری همچنین از کمک علنی ۱۲۳ میلیون یورویی کویت به شورشیان لیبی خبر دادند، دولت «باراک اوباما» نیز اعلام کرد كه برقراری مناسبات بازرگانی ایالات متحده با مخالفان حکومت لیبی آزاد بوده و منعی ندارد.
رسانه های خبری غرب می‌گويند اپوزیسیون لیبی «خواهان دخالت بیشتر آمریکا و ناتو» است و می گوید: «حملات هوايی ناتو، نيروهای ناتو کافی و مؤثر نيست و آمريکا بايد مانند روزهای آغازین عمليات ائتلاف بین‌المللی مستقیما در این حملات حضور داشته باشد.» حملات نيروهای ناتو همچنان ادامه دارد.
مخالفان اروپائی دخالت نظامی در امور لیبی از جمله هفته نامه «یونگه ولت» آلمان می پرسند:« این چگونه اپوزیسیونی است که خواهان دخالت آمریکا و متحدانش در امور داخلی کشورش است»!؟
انفجار سوال بر انگیز هفته گذشته در مراکش که موحب کشته شدن تعداد زیادی از مردم شد عملا حضور و تحرک القاعده را در شمال آفریقا نشان می دهد، اگر چه علایم و نشانه ها در سال های گذشته نیزنشان از حضور «القاعده» حتی در بخش مرکزی افریقا داشت. فیلم های به نمایش گذاشته شده تصاویر شگفت انگیزی از حضور القاعده را در لیبی به نمایش می گذارد و سوال این است که کدام دست ها این مارهای سمی و خطرناک را در مناطق بحرانی می پراکند؟
«پرفسور پیتر دله اسکات» دیپلمات سابق کانادائی و استاد دانشگاه کالیفرنیا و بریکلی و صاحب کتاب های «توطئه قتل جان اف کندی»، «ماجرای مشکوک 11 سپتامبر 2009» و کتاب «سیاست تاریک جنگ» در نشریه "پس زمینه" آلمان از جمله می نویسد:

دنیا در منطقه شمال آفریقا وخاورمیانه با خطری غیر موجه و نگران کننده مواجه است. جنبشی که با انقلاب های مردمی در تونس و مصر در شرایطی نسبتا آرام به نتیجه رسیده اکنون در لیبی با دخالت نظامی آمریکا و ناتو به بحرانی نگران کننده تبدیل شده است. نیروهای نظامی آمریکا که در افغانستان و عراق زمینگیر شده و همچنان از طریق هوائی به بمباران یمن و سومالی ادامه می دهند، اکنون کشور دیگری از جهان سوم را برای اعمال سیاست های منفعت جویانه خود انتخاب کرده اند، این بار لیبی، کشوری با امتیازات ژئواستراتژیک که همچنین دارای معادنی بکرو سرشار، از جمله نفت است.
تهاجم هوائی و بمباران ها به بهانه حمایت از مردم غیر نظامی از طرف آمریکا و کشورهای متحدش آغاز شد، اما تعداد زیادی از مقامات بالای حکومتی در واشنگتن توانستند اوباما را قانع کنند که آمریکا لازم است روش جدیدی پیشه کند تا از نظر جغرافیای سیاسی به مرزهای لیبی نزدیک شود و آن روش استفاده از نیروی نظامی است.
مستندات مورد استفاده من در این نوشته معمولا از طرف رسانه های خبری جنجالی آمریکا نادیده گرفته شده اند. مستنداتی که معمولا توسط روزنامه نگارانی مورد استفاده قرار می گیرد که در مباحث سیاسی ـ اقتصادی تحقیق و توجه عمیق دارند. این مستندات در 20 سال گذشته توسط چنین روزنامه نگارانی مورد استفاده واقع شده اند. مستنداتی که به علایق مشترک کشورهای آمریکا، اسرائیل و بعضی از کشور های عربی مربوط می شود.

مطلب را با دو مورد سوء تفاهم برانگیز شروع می کنم:
بخش اول ـ اپوزیسیون لیبی چه کسانی هستند؟
بخش دوم ـ سلاح های مورد استفاده آنها از کجا تامین می شود؟

اپوزیسیون لیبی چه کسانی هستند؟

تاریخ موجودیت وپیدایش اپوزیسون لیبی:
«سرهنگ قدافی 27 ساله بود در اول سپتامبر سال 1969 با کمک یک گروه از افسران ارتش لیبی توانست «سلطان ادریس» را از تخت پادشاهی به زیر بکشد. از آن تاریخ تاکنون بقایای فرسوده سلطنت طلبان، موساد (سازمان امنیت اسرائیل)، فلسطینی های ناراضی، ماموران امنیتی عربستان سعودی، جریان جبهه ملی آزادی لیبی، کنفرانس ملی آفریقا (بعنوان اپوزیسیون لیبی)، سازمان امنیت انگلیس، سازمان سیا، و در سال 1995 یک گروه لیبائی شبه القاعده و همچنین جمعیت اسلامی المقاتله لیبی، در برابر قدافی تجهیز شده اند.»


ـ جبهه آزادیبخش لیبی (NFSL)
«روزنامه « نیوز لیئترآفریقا » که در پاریس منتشر می شود، 5 ژانویه 1989نوشت بمنظور حذف قذافی از قدرت، اسرائیل و آمریکا مخفیانه 2000 لیبائی را درغرب و بخش مرکزی آفریقا آموزش می دهند. این افراد توسط ارتش چاد در درگیری ها با لیبی دستگیر شده اند. آموزش دهندگان برای گروه نام «جبهه آزادیبخش ملی لیبی» را انتخاب کرده اند.
گزارش «روزنامه واشنگتن پست» پس از اطلاع از ارسال نامه یک نماینده مجلس به «رونالد ریگان» رئیس جمهور وقت آمریکا، به نقل از همین نامه نوشت:
«اخبار رسمی از آمریکا حاکی است که جنگی مخفیانه علیه لیبی، از طریق کشور چاد آغاز شده است، رهبران کشورهای عربستان سعودی، مصر، مراکش، اسرائیل و عراق از این تهاجم پشتیبانی می کنند. در یک مورد فقط عربستان سعودی 7 میلیون دلار به «جبهه آزادیبخش ملی لیبی» پرداخت کرده است. گروهی که از طرف سازمان اطلاعاتی فرانسه و سازمان سیا نیز پشتیبانی می شود.
برنامه قتل قذافی توسط «جبهه آزادیبخش ملی لیبی» که قرار بود در تاریخ 8 ماه مه سال 1984 انجام شود و حکومت لیبی را در اختیار بگیرد با خودداری مبارک از همکاری با شکست مواجه شده است.»
جبهه آزادیبخش ملی لیبی، کنگره خود را درماه ژولی سال 2007 در شهر واشنگتن برگزار کرد. اخبار این کنگره به همراه گزارش هائی از وضعیت لیبی و مطالبی در وصف تعداد کشته شدگان و اینکه جبهه آزادیبخش ملی لیبی اپوزیسیونی شورشی و نظامی است، از طریق کانال های خروجی مراکز ویژه خبری واشنگتن به رسانه های غربی مخابره شد .

ـ کنگره ملی اپوزیسیون لیبی(NCLO)
«مهم ترین گروه شورشی لیبی کنگره ملی اپوزیسیون لیبی است. همان گروهی که با جبهه آزادیبخش ملی لیبی متحد است. جبهه آزادیبخش ملی لیبی سازمانی متشکل از ملیشیای نظامی سازماندهی شده از طرف آمریکا است که در غرب مستقر و متشکل از لیبائی هائی است که در خارج از لیبی زندگی می کنند و از مخالفان سر سخت قذافی می باشند

ـ جمعیت اسلامی المقاتله لیبی(LIFG)
«گروهی است که درسال 1995 از مجاهدین لیبیائی سابق در افغانستان تشکیل شده است. این افراد پس از بازگشت به لیبی سازماندهی و بسیج شده و در کوه های اطراف شهرهای بزرگ پنهان و از طریق درگیری های چریکی کوشش دارند تا حکومت قذافی را ساقط کنند. مهم ترین عملیات این گروه با سرکردگی« وادی الشاتح» کوشش برای ترور قذافی با پرتاب بمبی به زیر وسیله نقلیه حامل او بود. اطلاعات امنیتی موجود نشان می دهد که بخشی از گروه مذکوربا گروه « القاعده» تماس و همکاری دارد. هدف این بخش اعمال جهاد مقدس بر علیه حکومت لیبی و کشور های غربی است.
در فوریه سال 2004 "جرج تنت" رئیس سازمان سیا به کمیته امنیتی سنای آمریکا گزارش داد: یکی از مهمترین خطرات تهدید کننده امنیت امریکا گروه های فعال و افراطی سنی در سطح بین المللی می باشند. گروه هائی که از ارتباط و همکاری با «القاعده» سود می برند، از جمله این گروه ها جمعیت اسلامی المقاتله لیبی می باشد. در روزهای گذشته کمیته امنیت لیبی رسما مدارکی را عرضه کرده اند که نشان می دهد «سفیان الکومی» راننده سابق «اسامه بن لادن» و تعداد دیگری ازهمفکران نظامی او در شهرک «دوورنا» در شرق لیبی که به تصرف شورشیان در آمده است دو شهرک با مقررات شدید اسلامی راه انداخته اند. کمیته امنیت لیبی اعلام کرده است «سفیان الکومی راننده سابق اسامه بن لادن» در سپتامبر 2010 پس از اجرای برنامه عفو زندانیان به پیشنهاد پسر قدافی، آزاد شده و به منطقه شورشیان لیبی گریخته است.
جمعیت اسلامی المقاتله لیبی با وجود اینکه در سال های 90 در افغانستان تشکیل شد، اما در لیبی نیز فعال بود و تعدادی از سربازان و ماموران پلیس را در لیبی ترور کرد. در سال 2009 این گروه با عذر خواهی از حکومت قذافی و اینکه کوشش کرده است تا او را ترور کند، تصمیم گرفت تا سلاح بر زمین گذاشته و به در گیری با نیروهای حکومتی پایان دهد. سازمان ام 16( سازمان امنیت انگلیس) در سالهای گذشته همواره مورد اتهام بوده است که ازاین گروه متصل به «القاعده» حمایت کرده است.
در ماه فوریه گذشته 110 تن از اعضاء جمعیت اسلامی المقاتله لیبی از زندان لیبی آزاد شدند. پس از اینکه اعتراضات در لیبی شروع شد «عبدالوهاب محمد کاید» یکی از آزادشدگان که برادر یکی مهم ترین مبلغان القاعده می باشد باردیگر به افغانستان رفته و در حال همکاری با «اسامه بن لادن» است. او که در سال 2002 توسط پاکستان دستگیر وبه نیروهای آمریکائی تحویل داده شده بود تا سال 2009 در زندان گوانتانامو بود و پس از آزادی غافلگیرکننده اش به همراه تعدادی دیگری از اعضاء لیبیائی القاعده به لیبی تحویل داده شده بود.
«متخصصین ضد تروریست آمریکا نگران امکان تغییر مواضع «القاعده» و حمایت این گروه از قذافی می باشند. آنها بر این عقیده اند که اگر چه تمایلات اسلامی در منطقه در شرق لیبی با استقبال مواجه شده است اما این دلیل نمی شود که از این اعتراضات برعلیه غرب سوء استفاده نشود.
در سال 1996 پس ازبی نتیجه ماندن برنامه ترور قذافی توسط جمعیت اسلامی المقاتله، از طرف «داوید شایلر» یکی از ماموران سابق «سازمان امنیت انگلیس ام. 16» عنوان شد که سازمانهای امنیت انگلیس 160 هزار دلار به این گروه از مخالفان حکومت لیبی کمک مالی کرده اند. آنچه که مشخص است انگلیس این گروه از مخالفان قذافی را تاسیس کرده و هزینه های این کار را نیز می پردازد تا آنها از منافع انگلیس در منطقه حفاظت کنند. حمایت همه جانبه ازیک گروه حامی «القاعده» عملا به معنای حمایت همه جانبه از «القاعده» نیز محسوب می شود. عربستان سعودی نیز به خانواده بازماندگان کشته شده این گروه در در گیری با قدافی و یا در افغانستان مبلغ 50 هزار دلار پول نقد می پردازد.
اکنون سازمان های اطلاعاتی آمریکا، انگلیس، فرانسه برای سرنگون کردن قذافی بار دیگر برادران اسلامی خود را پیدا کرده اند. گروه های اسلامی برادری که اغلب آنها در درون «شبکه القاعده» فعال اند.
هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس سیاسی البته ریسک این همکاری را نیز به همقطاران سیاسی خود یاد آور شد. او گفت که اپوزیسیون لیبی احتمالا از خود قذافی نیزضد آمریکائی تر است. آرزوی ادامه همکاری با برادران اسلامی در قرن بیستم از جمله در کووزو، بوسنین و چچین بطور ناگهانی با بروز حادثه 11 سپتامبر به نگرانی غرب منتهی شده است.
روزنامه دیلی تلگراف چاپ لندن در 25 ماه مارس 2011 نوشت : «عبدالکریم الحسییدی» یکی از رهبران شورشی لیبی که به طور تعجب آوری در سال 2008 از زندان گوانتانامو به همراه تعداد دیگری از اعضاء القاعده آزاد شده است، در مصاحبه ای با روزنامه ایتالیائی «سوله 24 اوره»گفت که 25 تن از رزمندگان القاعده از عراق به شهرک اسلامی و تازه تاسیس «دوورنا» در شرق لیبی وارد شده اند. او بر این عقیده است که اعضاء القاعده جهادگران خوبی هستند و خود او نیز عضو القاعده و همچنین عضو جمعیت اسلامی المقاتله لیبی است. عقاید او شبیه عقاید «ادریس دبی ایتونو» رئیس جمهور چاد است که می گوید اعضای القاعد مستقر در لیبی نیروهای نظامی مسلطی هستند که از جمله به موشک های مدرن زمین به هوا نیز مجهز می باشند.
«عبدالکریم الحسییدی» تاکید می کند که او قبل از دستگیرش در سال 2002 در پیشاور، بر علیه نیروهای نظامی غرب جنگیده است و پس از دستگیری و فرستاده شدن به « گوانتانامو» در سال 2008 به همراه تعداد دیگری از اعضاء القاعده به لیبی تحویل داده شده است. منابع دولتی آمریکا و انگلیس می گویند که او عضو جمعیت اسلامی المقاتله لیبی است همان گروهی که در سال 1995 در بنغازی و دوورنا تعدادی از سربازان لیبی را کشته است.

ـ المجلس الوطني الانتقالي(TNC)
«شورای ملی دوران گذار گروهی که رسما خواستار دخالت آمریکا و دیگر نیروهای خارجی برای حذف قدافی است اگر چه سال ها طرفدار حکومت قذافی بوده است.
هیلاری کلیتون وزیر خارجه آمریکا گفته است که دولت اوباما آماده همه نوع همکاری با کلیه مخالفان قذافی است:« ما آمادیم تا هر نوع حمایتی از مخالفان قذافی بعمل آوریم تا قذافی را از قدرت ساقط شود»
رهبران شورشی لیبی که در منطقه شرق کشور چند شهر را در اختیار گرفته اند مدعی اند که «شورای ملی دوران گذار» تشکیل داده اند، آن ها از نظامیان دولتی خواسته اند تا به آن ها پیوسته تا پایتخت لیبی ترابلس را به تصرف درآورند.
هیلاری کلینتون می گوید :« ما در آغاز راهی قرار داریم که پس از حذف قذافی شروع می شود.»

ـ فیس بوک
«عمر الحریری قائم مقام نظامی گروه المجلس الوطني الانتقالي تا 17 فوریه امسال تحت نظارت دقیق نیروهای امنیتی لیبی بود تا اینکه اعتراضات خیابانی آغاز شد او می گوید که از طریق فیس بوک اخبار انقلابات تونس و مصر به لیبی منقل شده است.»

ـ نفت
«شورشیان لیبی در بنغازی می گویند که آن ها یک شرکت برای فروش نفت تاسیس کرده اند که جانشین کنسرن نفتی دولت قذافی خواهد شد. مجلس انتقالی مذکور در 19 مارس تصمیم گرفت که کمپانی نفت لیبی را بعنوان شورای نگهبان امور استخراج و فروش نفت تشکیل دهد محل استقرار این هیئت در بنغازی خواهد بود.
(بخش دوم را در شماره آینده راه توده دنبال کنید!)

منبع مطلب به آلمانی برای مراجعه:

فیلم ها:
1 ـ مصاحبه تلویزیون مسکو با یک تحلیگر و روزنامه نگار آمریکائی
2 ـ فیلمی در باره استقرارالقاعده در لیبی
3 ـ مصاحبه تلویزیون مسکو با میشل خودوسکی در رابطه با حضور القاعده و دخالت های نطامی آمریکا و ناتو در لیبی
4 ـ یک فیلم مستند دیگر در رابطه با استقرار القاعده در لیبی
5 ـ القاعده در لیبی
6 ـ استقرار افراد القاعده از کشور های مختلف اسلامی از جمله از مصر و یمن ( حضور واعتراف یکی از مسئولین اسلامی در تلویزیون الجزیره)
7ـ نظامیان لیبی یک عضو القاعده را دستگیر کرده اند.
8 ـ جابجائی عوامل القاعده ما بین یمن و لیبی توسط سازمان جاسوسی سیا ـ مثاحبه با یک تحلیگر و روزنامه نگار آمریکائی
9 ـ گزارش آماری یک روزنامه نگار از کمک های دولت اوباما به اپوزیسیون لیبی از جمله القاعده
 


راه توده 313 12 اردیبهشت ماه

بازگشت