راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

"مِلکوم ایکس"
با کدام گلوله
در نیویورک خاموش شد؟
اشپیگل چاپ آلمان ترجمه عسگر داوودی
ـ فیلمی مستند در رابطه با ترور ایکس
ـ بیوگرافی کوتاه ملکوم ایکس
ـ بیوگرافی کوتاه مارتین لوتر کینگ

 

 

 ترور « مِلکوم ایکس» رهبر مسلمان سیاه پوستان آمریکا، بار دیگر توجه محافل سیاسی ـ اجتماعی امریکا را به خود جلب کرده است.

46 سال پیش «مالکم ایکس» رهبر مسلمان سیاه پوستان آمریکا در نیویورک ترور شد. انتشار کتابی حاوی بیوگرافی او توسط یک پروفسور استاد دانشگاه در آمریکا، گویای آنست که سازمان «اف بی آی» و پلیس آمریکا از برنامه ترور او اطلاع داشته اند، اما از مانع آن نشده اند.

این اقدام ممانعت بعمل نیاورده اند.

انتشار مهم ترین کتاب پروفسور «ماننبنگ ماربل» استاد دانشگاه کلمبیا در آمریکا جنجال سیاسی جدیدی را براه انداخته است. این پروفسور تاریخدان آمریکائی با انتشار کتاب مستندش، انگشت اتهام را دقیقا به طرف مسئولین سیاسی امریکا نشانه رفته است. کتاب او با عنوان:

"Malcolm X: A Life of Reinvention" منتشر شده است.

 

پروفسور «ماننبنگ ماربل» در کتاب594 صفحه خود می نویسد، ترور «مالکم ایکس» که در 21 فوریه سال 1965 در نیویورک بوقوع پیوست، قبلا سازماندهی شده بود.

«مالکوم ایکس» به عنوان مسئول «جنبش ملی مسلمانان آمریکا» در این روز در محله هارلم نیویورک در حال سخنرانی ترورشد.

پروفسور«ماننبنگ ماربل» در کتابش جمله ای را از یک مامور سابق پلیس نیویورک که مسئول مراقبت از رفت و آمد «مالکم ایکس» بوده، نقل می کند. او گفته بود «قرائن نشان می دهد که منتظر یک ترور هستند». در آن تاریخ در محافل سیاسی آمریکا عقیده بر این بود که «مالکم ایکس» شخصی ناآرام است و مراقب خطراتی که او را تهدید می کند، نیست.

روزنامه «نیویورک تایمز» از قول «پاول براونه» از مسئولین پلیس نیویورک می نویسد:«این صحیح نیست که پلیس نیویورک را در واقعه ترور مالکم ایکس تقصیر بدانیم».

«مالکم ایکس» در امریکا بعنوان شخصیتی کاریزماتیک با تمایلات نظامی گرایانه شناخته می شد و این خصوصیات دقیقا بر عکس دیدگاه های صلح جویانه «مارتین لوترکینگ» یکی دیگر از رهبران مسلمان سیاه پوستان امریکا ارزیابی می شد که البته او نیز ترور شد.

در تمام ایام فعالیت های «ایکس» مسئولین آمریکائی با دقت برنامه های مسافرتی او را به در داخل و خارج از آمریکا زیر نظر داشتند.

پروفسور « ماننبنگ ماربل» در کتاب خود به مواردی اشاره می کند که امکان توطئه ترور «مالکم ایکس» را محتمل تر می کند. او به سفر های دور و دراز «ایکس» به کشورهائی اشاره می کند که از نظر دولت وقت آمریکا سران آن ها دشمن محسوب می شدند. نویسند بر این عقیده است که سفرهای 24 هفتگی «مالکوم ایکس» به آفریقا، خاورمیانه، چین و کوبا و دیدار سران این کشورها مسئولین سیاسی آمریکا را نگران می کرد؛ بطوری که از قرائن امر برمی آید برای او جرایم حقوقی سنگینی در نظر گرفته شده بود که با برنامه  ترور او پیگیری این موضوع منتفی شد.

پروفسور « ماننبنگ ماربل» برای نوشتن بیوگرافی «مالکم ایکس» به 6 هزار سند از اسناد «سازمان سیا»، «سازمان اف بی آی»، و «اسناد دادستانی کل در نیویورک» مراجعه کرده استو. همچنین او به افراد قابل اطمینان و ماموران محافظ و شاهدان عینی ماجرای ترور مراجعه کرده است. بطوری که  در مجموع نوشتن کتاب 20 سال طول کشیده است.

در ماه آوریل سال 2010 «هگان» آخرین محکوم از 3 تن محکوم به حبس ماجرای ترور «ایکس» از زندان آزاد شد. او اکنون مانند2 محکوم به حبس این ترور آزاد است و همچنان مدعی است که در این ماجرا بی تقصیر بوده است. «هگان» در مصاحبه ای با کانال تلویزیونی «سی ان ان» گفت:«من عمیقا از دخالت در این ماجرا احساس پشیمانی می کنم، این ترور هرگز نباید اتفاق می افتاد.»

 

ـ فیلمی مستند در رابطه با ترور ایکس

 ـ بیوگرافی کوتاه ملکوم ایکس

ـ بیوگرافی کوتاه مارتین لوتر کینگ

 

 

 

   راه توده 310     22 فروردین ماه 1390

 

بازگشت