راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دیدار پوتین با رهبر حزب کمونیست روسیه
طرحی را برای نجات روسیه
در اختیار نخست وزیر گذاشتیم
سایت حزب کمونیست روسیه- ترجمه آزاده اسفندیاری

 

 

13 آوریل هیات  نمایندگی فراکسیون حزب کمونیست روسیه در دومای دولتی با " ولادمیر پوتین" نخست وزیر این کشور در محل مجلس دوما، در ارتباط با مسائل مختلف اجتماعی روسیه دیدار و گفت و گو کرد.

گنادی زوگانف رهبر حزب کمونیست فدراسیون روسیه در مصاحبه با خبرنگاران این دیدار را چنین شرح داد :

در ملاقات  با نخست وزیر "ولادمیر پوتین" ، آنچه که  بر مردم روسیه در ارتباط با نارضایتی و فقر روز افزون شهروندان ما میرود، همراه با شیوه برون رفت از بحران های مبتلابه  کشور، نقطه نظرات خود را بطور مشروح مطرح کردیم. بعنوان مثال شرح دادیم که 80 در صد مردم روسیه درآمد ماهانه آنها بین 5 هزار تا 15 هزار روبل ( یک دلار آمریکائی معادل 36 روبل روسی است ) می باشد . با این حد ازدرآمد ها و نرم زندگی امروز، یعنی 80 در صد شهروندان ما زیر خط فقر روزگار خود را می گذرانند. دولت  کنترلی بر نرخ و کیفیت  کالاهای مصرفی ، دارو ها، مایحتاج عمومی و تولیدات صنایع سبک و لوازم خانگی ندارد.

امروزه کشور ما با تکیه بر تجارب سیستم سوسیالیستی گذشته خود و دستآوردهای آن در زمینه های علمی، تکنیکی و خصوصا علوم اجتماعی، می تواند روسیه را از اعماق فقر و درهم ریختگی نجات دهد . به یاد بیاوریم که 50 سال پیش ما توانستیم به پشتوانه علم و تکنولوژی خود اولین انسان را (یوری گاگارین) به فضا بفرستیم .

دانش و تجارب ما در زمینه های ماشین سازی، صنایع سنگین، ساختن ایستگاه های فضائی، هواپیما سازی، رشته های مختلف صنعت فضائی، همه و همه به شکل مدون و مکتوب وجود دارد. در این صورت ارده ای لازم است تا بتوان از این پتانسیل عظیم و بالقوه برای  حیات دوباره بخشیدن به زندگی مردم بهره گیری کرد.

بعنوان مثال در منطقه اورال کارخانه هایی در زمان اتحاد شوروی ساخته شده اند که پیش رفته ترین کارخانه های اسلحه سازی جهان در نوع خود هستند. بخشی اندک از خطوط  تولید آنها را  تبدیل به ساختن وسایل خانگی و ماشین آلات کشاورزی کرده اند اما باید این خطوط را توسعه بخشید و کشور را از واردات چنین کالاهایی برای مصرف شهروندان بی نیاز گرداند. یا در منطقه "تولسک" امکان بدست آوردن بهترین نوع کریستال جهان را داریم که می تواند با نمونه های چینی و آمریکایی آن رقابت کند، اما متاسفانه کارگران مشغول در این موسسات، ماه ها می گذرد و حقوقی هم دریافت نمی کنند.

رهبر حزب کمونیست ادامه بحث و گفتگو با ولادیمیر پوتین را چنین توضیح داد:

ما متذکر شدیم در شرایطی که کشور ما یکی از تولید کنندگان عمده جهانی نفت که آن هم با هزینه ای کم تولید می شود، قیمت مواد نفتی، بخصوص بنزین سه برابر قیمت در آمریکا است . اگر دولت نسبت به افسار گسیختگی قیمت مواد سوختی تجدید نظر نکند در آینده نزدیک اقتصاد کشاورزی ما ضربه های مهلک تری نسبت به سال های قبل  خواهد خورد .

 روسیه در سال گذشته بخاطر بی توجهی دولت نسبت به حفظ منابع لایزال جنگلی و اختصاص ندادن بودجه برای خدمات لازمه حفاظتی، آسیب های جبران ناپذیری به جنگل ها و زمین های کشاورزی را متحمل گردید. بی توجهی به سرنوشت اقتصاد کشاورزی و روستانشینان، اساس اقتصاد ملی ما را دچار دگرگونی و تباهی روستاها کرده است. بدون داشتن  یک اقتصاد به سامان و محکم و قابل اتکای کشاورزی، اقتصاد ملی و جامعه ما را نمی توان از بحران های مبتلابه به آن نجات داد. به همین ترتیب بدون داشتن یک اقتصاد محکم و جامعه ای منسجم ، روسیه جایگاه شایسته خود را در سیاست های جهانی به دست نخواهد آورد .

در خاتمه گنادی زوگانف متذکر شد که ما در این ملاقات، برنامه حزب کمونیست را برای مدرنیزه کردن  صنعت، احیای اقتصاد روستایی، حفاظت از جنگل ها و آب و زمین که پایه و بنیاد اقتصاد ما را تشکیل می دهند و برنامه های آموزشی و تعلیم و تربیت فرزندان کشور و باز سازی موسسات آموزش عالی و کادر پروری ، با ولادیمیر پوتین در میان گذاشتیم.

 

 

 

   راه توده 311     29 فروردین ماه 1390

 

بازگشت