راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ادبیات توده ای
استخوانی در گلوی
هر حکومتی که
در برابر مردم بایستد

 

حیدر مصلحی وزیر اطلاعات در هفته‌های اخیر، باردیگر از کشف جزوه‌ای در دفتر علیرضا بهشتی مشاور میرحسین موسوی و پسر مرحوم دکتر محمد حسین بهشتی سخن گفت. وزیر اطلاعات که روز 8 دی در نشست حوزه علمیه قم سخن می‌گفت ادعا کرد براساس این جزوه "سران فتنه قصد داشتند از حوزه‌های علمیه، مراجع و شخصیت‌های علمی به عنوان ابزار برای رسیدن به اهدافشان استفاده کنند، اما پس از بررسی جزوۀ یاد شده در منزل مشاور موسوی، مشخص گردید که ادبیات آن متعلق به حزب توده است و برای بررسی بیشتر نیز در اختیار برخی نیروهای وزارت اطلاعات که درباره حزب توده فعالیت می‌کنند، قرار گرفت و صحت این موضوع ثابت شد." به گفته وزیر اطلاعات "این جزوه از دفتر علیرضا بهشتی به دست آمد و پس از این‌که برای مطالعه و بررسی در اختیار یکی از بزرگان قرار گرفت، تدوین کنندگان آن مشخص شدند ... پس از بررسی جزوه مشخص شد که ادبیات آن ادبیات حزب توده است که البته جزوه برای بررسی بیشتر در اختیار برخی نیروهای وزارت اطلاعات که درباره حزب توده فعالیت می‌کنند، قرار گرفت و این موضوع ثابت شد." (ندای سبز)

جزوه نامعلومی که وزیر اطلاعات از آن سخن می‌گوید، درست یک سال پیش، یعنی در آذر 1388 و باز هم از قول همین وزیر اطلاعات کشف شده بود!
راه توده شماره 251 دیماه 1388 با اشاره به جزوه ای که وزیر اطلاعات مدعی کشف آن بود، نوشت:
"روز 21 آذر 1388 مصلحی وزیر اطلاعات در جمع طلاب حوزه علمیه قم ضمن حمله به هاشمی رفسنجانی داستان این جزوه را مطرح کرد و گفت: "جزوه یی در دفتر یکی از سران فتنه کشف شده که در آن براندازی نظام برنامه ریزی شده بود. وقتی از این فرد برای چگونه تهیه کردن این جزوه سوالاتی پرسیده شد ایشان از انسان‌هایی نام ‌برد که تکان دهنده است و همه حرکت‌ها و بیانیه‌ها نیز در راستای آن جزوه است.... جریان جدید اجتماعی با واقعیت شبکه یی عنوان جریان جدید آنها است که ویژگی‌های آن جریانی سکولار، ضددینی و براندازانه با ادبیات حزب توده است." (اعتماد 21 اذر 88)"
"البته آقای مصلحی که از او بعنوان کم سوادترین و نادان ترین وزیر اطلاعات تاریخ جمهوری اسلامی نام می‌برند توضیح نداد که منظور از "ادبیات حزب توده" چیست؟ حزب توده ایران مانند همه مردم ایران از ادبیات فارسی استفاده می‌کند و تا حالا گفته نشده بود که استفاده از ادبیات فارسی جرم محسوب می‌شود. اگر منظور محتوای نوشته‌های حزب توده ایران است که گویا براندازانه است، ایشان احتمالا با ادبیات "براندازانه" برخورد نکرده و ظاهرا خبر ندارد که انبوهی ناسزا و تهمت طی 30 سال گذشته متوجه حزب توده ایران شده که چرا ادبیاتش براندازانه نیست.
به هر حال چند روز پس از کشف این جزوه تاریخی، که ظاهرا یک نسخه اش به هر کشوری برود در ظرف چند هفته آن کشور به هم می‌ریزد، وزیر اطلاعات مجدد روز 25 آذر در همایش "واکاوی ریشه‌های فتنه" به سراغ جزوه مزبور رفت و گفت: "ما در این جریان سبز جریان سکولار غیردینی و براندازی را مشاهده می‌کنیم. به طوری که از دفتر یکی از سران فتنه و تیم آنها جزوه‌ای را به دست آوردیم که مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که چه کسانی این جزوه را تهیه کرده‌اند و هدف آنها از طراحی این جزوه چه بوده است. در این جزوه شما نامی از دین و ارزش‌های دینی نمی بینید و تنها از اینها به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کند. هدف سران این فتنه در اصل همان براندازی نظام بود. کارشناسان ما این جزوه را به طور دقیق مورد واکاوی قرار دادند تا ببینند ادبیات آن با کدام یک از مجموعه‌هایی که از اول انقلاب با نظام درگیر بودند سازگار است. جالب است که مشاهده کردیم ادبیات این جزوه دقیقا ادبیات حزب توده است. (فردا و فارس 25 آذر 88)
چند روز پس از آن در 30 آذر 88 آقای مصلحی در همایش استانداران مجددا به سراغ این جزوه رفت و با بیان این‌ که "از دفتر یکی از تیم‌های سران فتنه جزوه‌ای به دست آمده است که در آن، دین و توجه به مسائل دینی وجود ندارد و ادبیات این جزوه دقیقا ادبیات حزب توده است" از استانداران سراسر کشور خواست تا با ایجاد اتاق فکر به شفاف‌سازی و بصیرت در مسائل سیاسی و امنیتی کشور توجه کنند. (فارس و ایسنا)
صحبت‌های وزیر اطلاعات و تکرار ماجرای جزوه کذایی در هر مصاحبه و همایش و گردهمایی معلوم کرد که از این همه زندانی که زیر بازجویی قرار دارند و این همه کتاب و اسناد و کامپیوتری که از خانه‌های اصلاح طلبان جمع آوری شده و آن همه اسناد و مدارکی که گفته می‌شد در تائید انقلاب مخملی بدست اورده‌اند چیزی جز یک جزوه بدست نیامده که آن هم فقط مشکلش آن است که کارشناسان وزارت اطلاعات تصمیم گرفته‌اند آن را بنحوی به حزب توده ایران بچسبانند. این جزوه هم مثل آن اسنادیست که در اوایل شروع جنبش سبز از آرشیو مرحوم آیت الله بهشتی مربوط به اوایل انقلاب را که دراختیار فرزند ایشان بود ضبط کرده و می‌گفتند از دفتر بهشتی اسناد سازمان منافقین و حزب توده را در آورده ایم!
"تاکید مکرر وزیر اطلاعات بر این جزوه اما نشان می‌دهد که ظاهرا در سطح عالی کشور تصمیم گرفته شده بر روی وابستگی یا نزدیکی میان جنبش سبز مردم ما و حزب توده ایران تبلیغ شود. چنانکه علی خامنه‌ای رهبر حکومت هم در سخنرانی‌های 23 آذر و 19 دی دنبال همین خط تبلیغی را گرفت و از موسوی و کروبی و خاتمی خواست که با دیدن پشتیبانی حزب توده ایران از جنبش سبز متنبه و هشیار شوند.
در ادامه همین خط تبلیغاتی به گزارش ایرنا 17 دیماه 1388 سردار صفارهرندی بازجوی دهه 60 و وزیر سابق ارشاد نیز در سخنانی ناگهان به یاد فعالیت‌های حزب توده ایران در ابتدای انقلاب افتاد و گفت: "حزب توده وقتی از سقوط نظام ناامید شد به این فکر افتاد که با نزدیک شدن به بدنه نظام، اصل ولایت فقیه و نهادهایی مانند شورای نگهبان را تضعیف کند. در بیانیه‌ای که بتازگی توسط یک فرد کذایی مطرح شده است همان بحث توده‌ای‌ها، یعنی اصلاح قانون انتخابات که همان حذف نظارت استصوابی شورای نگهبان است، مطرح شده است."
البته آقای صفار هرندی اشاره نکرده که اولا حزب توده ایران چه وقت؟ در ابتدای انقلاب بدنبال سقوط نظام بود که بخواهد از آن ناامید شود و ثانیا در آن زمان اصلا نظارت استصوابی وجود نداشت که حزب توده ایران بخواهد موافق یا مخالف آن باشد. ضمن اینکه حزب توده ایران هیچگاه خواست اصلاح قانون انتخابات را مطرح نکرده، نه بخاطر اینکه با چنین اصلاحی مخالف است، بلکه بخاطر آنکه معتقد بوده است که اصلاح قانون انتخابات احتیاج به یک تناسب قوا و جنبش اجتماعی دارد و در چارچوب همین قانون انتخابات هم میتوان با ایجاد تناسب قوا تحول را بوجود آورد، چنانکه در انتخابات دوم خرداد 76 و انتخابات مجلس ششم و انتخابات اخیر چنین امکانی را دیدیم."
این پیشینه داستان نخ نمای جزوه مورد ادعای وزیر اطلاعات است. اعلام خبر کشف این جزوه و افزوده شدن ادعای "براندازی دین" بدان، نشاندهنده موقعیت دشوار کودتاچیان در میان روحانیان و حوزه‌های علمیه و شکست مسافرت‌های مکرر رهبر به قم و دیدارهای وی با مراجع تقلید است. معلوم می‌شود کشف سال گذشته این جزوه نتیجه دلخواه ستاد کودتا را بدنبال نیاورده و امسال با سقوط باز هم بیشتر موقعیت رهبر در میان روحانیان لازم شده که این جزوه دوباره کشف شود! ادعای وزیر اطلاعات در كشف جزوه كذایی نه نشاندهنده ماهیت این یا آن رهبر جنبش سبز یا بقول وی "سران فتنه" بلكه افشاكننده بی پایگاه بودن و سقوط حاكمیت دروغ و ریا و فریب كاری حتی در میان همان پایگاه خود در قم و میان روحانیان است.

 
(در همین ارتباط، بخشی ازمقاله بلند آقای یوسفی اشکوری (روحانی خلع لباس شده توسط دادگاه ویژه روحانیت) را که درارتباط با همین ادعای وزیر اطلاعات است، درهمین شماره راه توده بخوانید.)

راه توده 10. 01. 2011
 

بازگشت