راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نیک آهنگ کوثر

آنچه حالا عیان شده

راه توده در سال

1389 نوشته بود

 
 

هفته گذشته آقای نیک اهنگ کوثر، کاریکاتوریست و روزنامه نگار ساکن کانادا فایلی صوتی انتشار داد که به گفته وی حاصل گفتگوی او با مهدی هاشمی است که هم اکنون در ایران در زندان است. انتشار این فایل دو جنبه دارد. یک جنبه مهمتر آن مربوط به مهدی هاشمی و سرنوشت و دادگاه اوست. جنبه دیگر مربوط است به نیک آهنگ کوثر و انگیزه و سودی که از این کار برده است یا خواهد برد.

از جنبه نخست می دانیم که صدا بدلیل آنکه براحتی قابل تقلید است اصولا ارزش قضایی ندارد. می توان همین فایل صوتی آقای کوثر را طوری تغییر داد که اصلا طرف گفتگوی او فرد دیگری شود یا صدایی که بنام مهدی هاشمی می اید سخنانی دیگر بر زبان آرد. همین صدا سازی را پیش از ایشان، حسین درخشان با صدای خامنه ای کرده بوند که وقتی رفت ایران و به زندان افتاد جزئیات آن را فاش ساخت.

خود نیک اهنگ کوثر هم از این ضعف اگاه است و به همین دلیل می خواهد نقش شاهد را در این نوار صوتی بازی کند. نوار و صدا چیزی را اثبات نمی کند ولی نیک آهنگ کوثر با مصاحبه هایی که اینجا و انجا می کند عملا نقش شاهد را بازی می کند و شهادت می دهد که این نوار درست و این صدا متعلق به مهدی هاشمی است. دادستان جمهوری اسلامی به نحوی دیگر همین سخن را تایید می کند. وی دربرابر تکذیب خانواده هاشمی می گوید که تنها کسی که می تواند این نوار را جعلی بداند و تکذیب کند خود مهدی هاشمی است. از اینجا شایعاتی که در هفته های اخیر در مورد فشار بر مهدی هاشمی به "اعتراف" بر سر زبان هاست معنا پیدا می کند. ظاهرا اکنون مهدی هاشمی باید به درستی و صحت این نوار اعتراف کند. نتیجه اینکه صدا فاقد ارزش حقوقی است ولی دو طرف گفتگو یکی در خارج کشور و دیگری در زندان هر دو به درستی این نوار اذعان می کنند و بنابراین صدای اقای هاشمی و گفته های ایشان مستند می شود.

توسل دادگاه و دادستان به این نوار و این گفته ها ظاهرا تایید کننده نظر کسانی است که معتقدند کل پرونده و اتهامات وارد بر مهدی هاشمی از ابتدا پوچ و با هدف فشار بر هاشمی رفسنجانی بوده است. به هر حال تا همینجا روشن شده که مهدی هاشمی با فشار مجتبی خامنه ای و سپاه در زندان است و سند محکمه پسندی برای توجیه ادامه بازداشت او وجود ندارد و در صورت عدم اعتراف امکان نگه داشتن او در زندان وجود ندارد.

ولی درباره جنبه دیگر انتشار این نوار یعنی آنچه به انگیزه نیک اهنگ کوثر مربوط می شود دیدگاه ها مختلف است. اکثرا انگیزه های مادی را محرک اصلی آقای کوثر می دانند. بنظر برخی این انگیزه ها موجب خریده شدن ایشان توسط دستگاه های اطلاعاتی جمهوری اسلامی شده است. بنظر برخی دیگر ایشان قصد باجگیری از مهدی و خانواده هاشمی داشته و زمانی که آنان تن به باجگیری نداده اند به انتشار نوار دست زده است. این فرض را انتشار نوارهای جدیدی که اقای کوثر مدعی است دیگر گفتگوهای وی با مهدی هاشمی بوده تایید می کند.

ما نه از درستی یا جعلی بودن این نوارها و گفتگوها اطلاع داریم و نه می توانیم این یا آن انگیزه و محرک را در مورد رفتار آقای کوثر بطور قطع تایید یا تکذیب کنیم. آنچه به راه توده مربوط می شود آن است که ما نظر خودمان را درباره نیک آهنگ کوثر سال ها پیش و بدون نیاز به انتشار اینگونه نوارها نوشته ایم. از همان زمان که نیک آهنگ کوثر به سمپاشی علیه میرحسین موسوی و محمد خاتمی پرداخت برای راه توده روشن بود که ایشان فردی با انگیزه های ناسالم است که بخواهد یا نخواهد، مزدی بستاند یا نستاند، در خدمت حکومت و نیروهای واپسگراست. در شماره 287 راه توده مهر ماه 1389 یعنی بیش از دو سال پیش نوشتیم:

"کافیست نگاهی به نوشته‌های آقای گنجی یا مصاحبه آقای کوثر با خانم رهنورد بیاندازیم تا ببینیم بی‌اطلاعی و کوته بینی زمانی که با غرض ورزی و خودبزرگ بینی توام شود چه نتایجی ببار می‌آورد و چگونه افراد را به آلت دست و خادم بی مزد ارتجاع تبدیل می‌کند."

 سقوط نیک آهنگ کوثر در چنین پرتگاهی اصلا امری عجیب نیست. او برای رسیدن به این نقطه راه درازی را پیموده است. سرنوشت نیک آهنگ کوثر درسی عبرت انگیز برای همه کسانی است که سمپاشی علیه اصلاحات و جنبش سبز و رهبران آن را به مبارزه بر ضد گروه های راست و واپسگرای حاکم ترجیح می دهند.

 

 

 

                        راه توده  38    27 آذر ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت