راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پیام های خوانندگان

پاسخ های راه توده

 
 

آزاده اسفندیاری- همکاران عزیز و زحمتکش در راه توده، من آخرین مطلبی که علیه شما و رفیق عموئی در وبسایت صدای مردم که تریبون هر مزخرفی است که علیه شما با اسامی مستعار می نویسند، از جمله همین مطلب آخر که امضای "مهرداد اخگر" را دارد خواندم. نویسنده که نمی توان اسم آن چیزی را که منتشر کرده "نوشته" گذاشت، به معنای واقعی کلمه بریده و ورشکسته است و آنچه را منتشر کرده یک جور پرونده سازی امنیتی صریح است. فکر می کنم کسانی که این مطلب را خوانده اند با من هم عقیده باشند که اقبال از راه توده چشم عده ای را کور کرده است و ارگان هائی از حکومت را وحشت زده. واقعا مطلب نفرت انگیزی بود.

 

راه توده- همکار عزیز. حیف از وقت است که صرف خواندن این پرت و پلاها با نام های مستعار شود. بویژه ازجانب شما که علیرغم وقت اندکی که دارید، در ترجمه مطالبی از منابع روسی به فارسی راه توده را یاری می کنید. ما نیز همانطور که تاکنون شاهد بوده اید، هرگز وقت خود را صرف پاسخ نویسی به این لاطائلات نکرده ایم و به کار اصلی خود که همانا رصد کردن اوضاع پیچیده ایران است پرداخته ایم.

از نظر ما، کار ستیز با راه توده که حالا به ستیز با رفیق عموئی که کوچکترین – تاکید می کنیم - کوچکترین ارتباطی با وی نه داشته و نه داریم هم تسری پیدا کرده، دیگر یک جدال سیاسی درون حزبی و میان دو نگرش نسبت به انقلاب 57، سیاست حزب در برابر جمهوری اسلامی و بقیه مسائل مطرح میان نامه مردم و راه توده نیست. ما تاکنون پرهیز داشتیم از به کار بردن برخی اصطلاحات و برداشت ها، اما بتدریج به این نتیجه رسیده ایم که باید گفت و نوشت، که بموجب شواهد، حکومت با نام های مستعار، از یک روزنه ای وارد این بحث خانگی شده و مشغول همان کاری است که شما هم به آن اشاره کرده اید. یعنی پرونده سازی سیاسی - امنیتی، زیر نام و به بهانه مخالفت با مشی راه توده و دفاع از نامه مردم. شورای سردبیری سرگرم بررسی دقیق این مسئله است و در صورت رسیدن به نتیجه قطعی و صلاحدید، این نتیجه را، مستند به اطلاعاتی که در اختیار دارد، بصورت یک هشدار منتشر خواهد کرد.

 

h_sarshar. سلام

هر هفته بی صبرانه منتظر انتشار راه توده هستم. می‌‌خواستم از شما بخاطر نوشتن مطالب جالب و آموزنده تشکر کنم. باور کنید در طول هفته هر مطلب را دو بار می‌‌خونم مخصوصا مطالب تاریخی‌ را.

زنده و پایدار باشید. برایتان آرزو موفقیت می‌‌کنم.

راه توده- آرزو کنید وقت کم ما را آدم های بیکار در خارج از کشور نگیرند و یا لااقل کمتر بگیرند تا همکاران بتوانند همه نیروی خود را صرف تهیه آن مطالبی کنند که شما به آنها اشاره کرده اید.

 

Amir Abadi دوستان گرامی 

بدین وسیله اعتراض خود را به راه اندازی کلاس روزنامه نگاری اعلام میدارم . اخر فکر نکردید با این برنامه وقتی برای سر خاراندن اقای خدایی هم باقی نمی ماند چه انکه بخواهد دنباله خاطرات و یادمانده هارا هم منتشرکند ؟ تا اینجا هم چند هفته عقب افتاده است . زیاده عرضی نیست.

 

راه توده- ما پاسخی برای پیام بالا نداریم زیرا این بستگی به خواست خوانندگان راه توده و وقتی داری که سردبیر راه توده باید برای این کلاس بگذارد و صرف آن کند. تا آنجا که میدانیم هنوز راه اندازی این کلاس در مرحله تدارکات است.

hirin TavallaeyS- کار از افسوس خوردن بر مهاجرت حزبی و توده ای مدت هاست گذشته است. فقط بگویم که اگر راه توده هم نبود تا پاسخ در خوری به سئوالات بدهد، شخصا از اینکه هر کس و ناکسی که از راه می رسد با قرقره کردن یک مشت مزخرف می خواهد خود را مطرح کند، از خشم و غصه تاکنون "خناق" گرفته بودم!

درود بر شما که با کمترین امکانات پرچم پر افتخار حزب توده ایران را همچنان افراشته نگاه داشته اید.

 

راه توده- یاری کنید که این کمترین امکانات ما گسترش پیدا کند. بی نهایت سپاسگزار شما رفیق قدیمی هستیم.

 

"ن. م"- من از کرج برایتان پیام میدهم. سال 67 به دنیا اومدم. خیلی دوست دارم درباره سالهای قبل از تولدم و نتایجش بدونم. برام همیشه پر از رمز و راز بوده. بیش از این مزاحمتون نمیشم. فقط ملتمسانه ازتون خواهش میکنم بیشتر و بیشتر بنویسید. من می خواهم بدانم چرا سال 67 این همه کشته شدند. چطور یک آدم میتونه انقدر فجیع آدم دیگه ای رو بکشه؟ با چه ایدئولوژی؟

 

راه توده: دوست عزیز با توجه به موقعیت تحصیلی که در ایران دارید ما ترجیح دادیم نام و بخشی از پیام شما را که مربوط به رشته تحصیلی تان بود و از ما کمک خواسته بودید را حذف کردیم که یقین داریم برایتان قابل درک است.

اما، بقیه مسائل که ما بسیار سریع به آنها اشاره می کنیم:

واقعیت اینست که از همان ابتدای انقلاب و تاسیس جمهوری اسلامی یک توطئه سازمان یافته برای ترور و انفجار و جنگ داخلی و اعدام و بالاخره انتقام از انقلابیون آغاز شد. این توطئه با ترور آیت الله مطهری آغاز شد، با فاجعه اعلام جنگ مسلحانه مجاهدین خلق علیه جمهوری اسلامی کامل شدو پیش از آن نیز در دو جنگ منطقه در کردستان و ترکمنستان زمینه سازی شده بود. افرادی نظیر "حسن آیت" که در قلب رهبری حزب جمهوری اسلامی که شما در پیام خود به او اشاره کرده اید نیز در تدارک این رویدادها موثر بود. همچنان که حضور افرادی نظیر او در دیگر ارگان های جمهوری اسلامی نقش آفرین بود. برای نمونه از "اسدالله لاجوردی" عضو رهبری حزب موتلفه اسلامی نام می بریم که رئیس زندان اوین و دادستان انقلاب تهران شد و خونین ترین فجایع را موجب شد.

بخش مهمی از تاریخ انقلاب و جمهوری اسلامی، از همینجا آغاز می شود و شما حتما از طریق روزنامه های وقت و همچنین نشریات احزاب سیاسی که در آن زمان فعالیت علنی داشتند می توانید مسائل را بیشتر پیگیری کنید و در ادامه آن برسید به فاجعه ای که امروز در ایران حاکم است.

متاسفانه اینترنت در ایران بسیار کُند و کم سرعت است و عملا به امثال شما اجازه نمی دهد با خواندن مطالبی که ما در راه توده منتشر کرده ایم آگاهی بیشتر کسب کنید. درحقیقت بزرگترین گرفتاری امروز امثال شما و اصولا مردم ایران اینست که حکومت اجازه نمی دهد مطالعه کنند و بدانند. یکی از ضربات بزرگی که نبود آزادی ها به مردم می زند همین جلوگیری از آگاهی است. اگر ما پیوسته از دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی با ستایش یاد می کنیم و معتقدیم نسل جوان و دانشجو و روشنفکران ایران در آن سالها آنگونه لازم بود نتوانستند موقعیت بدست آمده را درک کرده و از آن دفاع کنند، به دلیل گسترش انتشارات و رشد آگاهی عمومی مردم ایران در همان 8 سال ریاست جمهوری خاتمی است. همین آگاهی موجب شد تا در عرض 2 تا 3 سال ماهیت احمدی نژاد و دولت او در مقایسه با دولت خاتمی برای مردم روشن شود و نتیجه آن را در انتخابات 22 خرداد سال 1388 همه دیدیم. توصیه می کنم از هر طریق ممکن راه توده را مطالعه کنید.

گرگانی- رفقای عزیز راه توده! به نظر من آرم فیسبوک راه توده که گل را خونچکان نمایش میدهد زیبا نیست. گل خونین با توجه به خسته بودن مردم از خون و خونریزی، بر خلاف دهه پنجاه، نوعی واکنش منفی در بیننده ایجاد میکند.

با آرزوی بهترین ها برای شما

راه توده- با سپاس فراوان از شما. حتما این توصیه شما دوستان فنی راه توده مطالعه کرده و در نظر خواهند گرفت. شاید بهتر باشد که این گل و این آرم هر چند وقت یکبار تغییر کند که تنوعی هم داشته باشد. بهرحال نظر شما را با دوستان در میان می گذاریم.

خسرو-  در باره "مرگ زودهنگام" شاعر توده ای محمد علی افراشته اگر اطلاعاتی دراختیار دارید منتشر کنید. مخصوصا محل خاکسپاری وی و همچنین تاریخ دقیق تولد و مرگ او.

راه توده- ما در گذشته نیز مطلبی در باره شادروان افراشته منتشر کرده ایم و توصیه و پیشنهاد شما برای انتشار یادواره دیگری را هم در نظر خواهیم گرفت. برای اطلاع شما می نویسم که افراشته در شهر "صوفیا" پایتخت بلغارستان به خاک سپرده شده است.

 

Myjojomani- متاسفم که هنوز راه توده تحقیقات اتمی را در صورت نظامی نبودن مثبت ارزیابی می کند. دست آخر پس از فاجعه یوکوهامای ژاپن باید چشمان همه باز شده باشد که تحقیقات اتمی چه بازی خطرناکی با زندگی بچه ها و نوه های ما است.  هیچکس نمیداند ده هزار سال دیگر قشر کره زمین چه تغییراتی کرده ولی مسلم این است که زباله های اتمی تا میلیونها سال دیگر تشعشع خواهند کرد.

به این بازی ابلهانه پایان دهید!

راه توده- دوست گرامی که ما نتوانستیم اسم شما را دقیقا بفهمیم و تبدیل به فارسی کنیم. شما نگران خطر اتمی برای بچه و نوه و نبیره و ندیده های بشریت هستید، بهتر نیست ابتدا کمی نگران فرهنگ و ادب بچه ها و می بخشید "خودتان" باشید؟ فکر نمی کنید خطاب قرار دادن ما با جمله "بازی ابلهانه..."  زیبنده کسی که توصیه برای حفظ جان نسل های آینده می کند نیست؟

اما درباره فعالیت اتمی. دوست عزیز، چرا تنها ایران نباید فعالیت اتمی داشته باشد؟ هر وقت همه نداشتند ایران هم یکی از بقیه. آنچه که ما بعنوان برداشت های سیاسی خود از خطراتی که ایران را تهدید می کند نوشته ایم اینست که هیچ قدرتی حق ندارد به بهانه فعالیت اتمی به ایران حمله نظامی کند، حتی اگر در ایران سلاح اتمی تولید بشود یا شده باشد. بنابراین، بحث ما سیاسی بوده و نه بازی اتمی.

 

azad88 سلام- دوستان عزیز اول از زحمات شما و تحلیلهای سیاسیتان که روشنگرانه هستند تشکر میکنم.

در مورد موسوی تبریزی در نظر داشته باشید که ایشان وقتی در تبریز در منصب رئیس دادگاه انقلاب بودند صدها تن از جوانان تبریز را حکم اعدام دادند. باور ندارید از تبریزی هایی که در سالهای اول انقلاب در تبریز بودند بپرسید.

راه توده- اشتباهات عظیم این گروه از روحانیون که انقلاب 57 را به ورطه کنونی کشاند، هرگز از حافظه تاریخ ایران پاک نخواهد شد، گرچه ایشان اکنون خود نیز در تنگنای حکومت و ارتجاع حاکم قرار دارد.

----------------

راه توده: دوست گرامی الف . راهی . توضیحاتی را که درباره کتاب "مارکس و سیاست مدرن" نوشته آقای بابک احمدی داده اید شما می توانید برای آن نشریات و سایت هائی که مطلبی در این باره منتشر کرده اند ارسال دارید.

------------

ب.ج. ملوان- با سلام و عرض خسته نباشید مجدد؛

 

مدتی پیش پیامی برایتان ارسال کردم که هنوز جوابی برای آن دریافت نکرده ام. البته به هیچ وجه قصد شکایت از این بابت را ندارم و از حجم مشغله های شما اطلاع دارم. فقط خواستم یادآوری کنم که بنده بی صبرانه منتظر پاسخ شما هستم.

راه توده- دوست گرامی پیامی به زبان انگلیسی ارسال داشته اید، که تقاضا می کنیم به فارسی نوشته و دوباره ارسال فرمائید.

 

خاله مریم-  رفیق صادق همراه همیشگی خاله مریم دو ماه پیش فوت کرد ولی هیچ کس از او یادی نکرد.از شما انتظار داشتیم .

راه توده- ما نمی دانیم چرا همه نشسته اند که راه توده چیزی بنویسید؟ خب، چرا خود شما دست به قلم نشده و مطلبی درباره ایشان ننوشته و ارسال نداشته اید؟ ما که مخالفتی برای انتشار مطالب دریافتی از آن نوع که شما انتظار دارید و مطرح کرده اید نداریم.

 

اسد اسدي- با سلام

من در 4 يا 5 سال قبل مقاله اي در سايت شما راجع به حجتيه خواندم. از بدو تاسيسي توسط شيخ حلبي كه بسيار جالب بود و الان بعد از گذشت چندسال به خيلي از حقايقي كه در آن مقاله بود پي بردم و بسيار دوست دارم مجددا آن مقاله را بخوانم ولي متاسفانه آن را پيدا نميكنم آيا امكان دارد  كه آدرس يا خود آن مقاله را براي من بفرستيد؟

راه توده- دوست گرامی "اسدی" راه توده آرشیو پر و پیمانی دارد که شما می توانید به آن مراجعه کنید. در صفحه اول ستون دست چپ روی "جستجو" بروید و آنجا هر مطلبی را که می خواهید بنویسید و دستور جستجو را بدهید. اگر با مشکلی برخورد کردید به ما اطلاع بدهید. ضمنا ما فیسبوک آرشیو راه توده را براساس موضوع و شخصیت ها شروع کرده ایم. بی شک مطالب حجتیه را که تاکنون منتشر کرده ایم یکجا جمع کرده و روی این فیسبوک قرار خواهیم داد.

 

 

کلاس روزنامه نگاری

 

پیام های داوطلبین کلاس روزنامه نگاری را منتشر نکردیم، چرا که تقریبا همه آنها مشابه هم بود. دشواری کار هنوز مقدمات پالتاک و ثبت نام است. اما دشواری بزرگتر اینست که تعداد داوطلبان از داخل کشور زیاد تر از داوطلبان خارج از کشور است و برای این مسئله هنوز راه حلی یافت نشده است. بویژه که اغلب داوطلبان ایران جوان هستند، تا حدودی تجربه نوشتن هم دارند و عرصه کار عملی در مطبوعات داخل کشور هم دارند. اما چگونه می توان ارتباط با آنها را روی پالتاک تنظیم کرد؟ این مسئله اصلی است. تفکیک کلاس ها از هم نیز مشکلی را حل نمی کند، زیرا این کلاس صرفا حرفه ایست، اسامی افراد و آدی آنها نیز همه مستعار و محفوظ می ماند، بنابراین آنچه که مشکل اصلی در ارتباط با ایران است، سرعت بسیار کم اینترنت در ایران است. می بینید که کار به این سادگی هم پیش نمی رود!

دو تن از داوطلبان ایران، از دو شهر اصفهان و اراک پیشنهادهای جالبی را ارائه داده اند که مشغول بررسی آن هستیم و به داوطلبان تهران هم توصیه می کنیم هر پیشنهادی در چارچوب حل مشکلات اشاره شده در بالا دارند ارائه بدهند. این توصیه و خواهش، البته شامل حال داوطلبان خارج از کشور نیز می شود.

در همین شماره، پاسخ به یکی از علاقمندان به تحصیل در رشته روزنامه نگاری را که از ایران با ما تماس برقرار کرده، بصورت مستقل منتشر کرده ایم که خواندن آن را به علاقمندان به کلاس روزنامه نگاری راه توده توصیه می کنیم.

 

 

 

 

                        راه توده  384     29 آبان ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت