راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نئونازی های یونان

روی موج بحران

جوانان را جذب می کنند

هفته نامه «فرایتاگ» چاپ آلمان

ترجمه عسگر داوودی

 
 

«پتروس مارکاریس» از سال 2004 با نوشته های خود خطر بروز بحران مالی در یونان وبه دنبال آن بروز بحران اجتماعی در کشورش را پیش بینی کرد. اکنون او عملا شاهد است که چگونه بحران زده های یونان سطل های زباله را می کاوند و در آنها به دنبال چیزی برای سیر کردن شکم خود می گردند و یا در مقابل اداره تامین اجتماعی و وزارت دارائی یونان خود سوزی می کنند.

 

«پتروس مارکاریس» در حال به پایان رساندن سومین بخش تریولوژی خود در باره بحران همه جانبه در یونان است. اگر چه او نویسنده توانائی بوده است اما اکنون بیشتر پرآوازه شده است. گفتگوی او با رسانه های غیر یونانی نشان دهنده این موضوع است.

 

هفته نامه چپگرای « دی فرایتاگ» با او گفتگوئی داشته است که گزیده آنرا را در زیر می خوانید:

 

دی فرایتاگ: شما در حال به پایان رساندن کتاب خود «تراژدی بحران در یونان» هستید، آینده یونان را امیدوار کننده می دانید؟

 

«پتروس مارکاریس»: نه آینده امیدوار کننده نیست وضعیت مرتبا در حال بد تر شدن است. بیکاری در بخش خصوصی در حال گسترش است. در حال حاضر 1.6 میلیون بیکار وجود دارد (مطابق برآورد سال 2010 جمعیت یونان یازده میلیون و 308 هزار و 183تن بوده است.م). زمانی که من کتاب «وام های زیابخش» را می نوشتم هنوز موج خودکشی ها شروع نشده بود.این موضوع به ویژه در بین بازنشسته ها مشاهده می شود. میزان بیکاری اکنون در یونان نسبت به سال 2010 از 22.1 به25.3 افزایش داشته است.

 

س: البته قیمت ها در یونان همطراز قیمت های در آلمان است.

 

ج: بله این خاصیت یک سیستم منحرف است که قیمت مرتبا افزایش داشته باشند اما مزد ها همچنان ثابت بمانند.

 

س: شما در رمان خودتان این جمله را نوشته اید:« پدران صبح ها عصبیت کودکان خود را نسبت به پدرشان مشاهده می کنند». در چنین وضعیتی آیا آثاری از اعتراض نسبت به سیستم حکومتی مشاهده می شود؟

 

ج: زمانی که 53 درصد جوانان بیکار باشند و کل جمعیت ازهر دو تن یکی بیکار باشد و بعلاوه یاس و نا امیدی از بهبود وضعیت فراگیر شود، البته که سیستم حکومتی زیر سوال می رود.

 

س: موج مهاجرت از یونان نیز ظاهرا شروع شده است

 

ج: بله این موج نیز شروع شده و قبل از همه تحصیل کرده های بیکار و جوان کشور را ترک می کنند. این ها اغلب یا دارای مدرک دکترا می باشند و یا فوق لیسانس دارند. این جوانان به دلیل اینکه خانواده های آنها نیز از بحران خسارت دیده اند دیگر امکان دریافت کمک مالی از خانواده های خود را ندارند. برای آنها راهی دیگر باقی نمی ماند جز خارج شدن از کشور به امید یافتن کار. مردم یونان هنوز در چهارچوب شرکت در انتخابات عمل می کنند. جامعه هنوز به مرحله اندیشیدن به یک راه حل عمیق و بنیادی نرسیده است. اما باید توجه داشت که میزان یاس از اصلاح سیستم در حال افزایش است. ترکیبی از ناامیدی از امکان اصلاح سیستم از بالا و خشم ناشی از بحران همه جانبه می تواند به اندیشه شورش برای تغییرات بنیادی منجر شود که همه ارکان های حکومتی را در هم ریخته و از نو بسازد.

 

س: در چنین شرایط بحرانی آیا خطر رشد نیروهای نژاد پرست و راست افراطی از نوع نئو نازی ها وجود دارد؟ ممکن است حتی به اکثریت در افکار عمومی تبدیل شوند؟

 

ج: بله. بروز چنین مواردی مشاهده می شود.نئو نازی ها توانسته اند 7درصد آرای پارلمانی را صاحب شوند، آنها 18 نماینده در مجلس دارند. در اخرین همه پرسی ها 15 از مردم آنها را می پسندند. اگر همین امروز رای گیری شود آنها سومین حزب قوی در مجلس خواهند بود. ترکیبی از روحیه مخالفت با ورود مهاجران به یونان و نارضایتی از کل سیستم حکومتی زمینه رشد نئو نازی ها را فراهم کرده است. متاسفانه اکثریت طرفداران آنها جوانان زیر 30 سال می باشند.

 

س: جالب است که حزب نئو نازی های یونان یعنی حزب «طلوع طلائی» با وجود اینکه با مسلمانان یونان و نیز با مسلمانان مهاجر دشمنی شدید دارد اما با گروه های اسلامی از جمله «حماس» دارای ارتباطات سیاسی ـ اجتماعی است!

 

ج: نئونازی ها به طور منظم بین اقشار فقر و کم درآمد در مناطق مرکزی آتن در مقابل ساختمان مجلس مواد غذائی پخش می کنند. آنها برای بازنشستگانی که در همسایگی خارجی زندگی می کنند شماره تلفن ویژه راه اندازی کرده اند. به بازنسشتگان تلقین می کنند که جان آنها در همسایگی با خارجی ها در خطر است. به آنها گفته می شود در موقع احساس خطر بلافاصله با آن شماره تلفن ها تماس بگیرند تا افرادی به کمک آنها بیایند. حتی می گویند برای حفاظت از بازنشستگان افرادی را برای نگهبانی از منزلشان می گمارند و شب را با آنها به سر می برند.

 

س: عکس العمل نیرو های چپ به این موارد چیست؟

 

ج: نیروهای چپ در مقابل خصوصی سازی های اموال دولتی و خدمات اجتماعی به شدت فعال اند. یونان تقریبا ورشکست شده است. صندوق دولت خالی است. به همین دلیل اموال دولتی فروخته می شود تا بودجه مملکت تامین شود! اگر اتحادیه اروپا به کمک های مالی اش ادامه ندهد حتی با خصوصی سازی نیز دردی درمان نخواهد شد. من به این نتیجه رسیده ام که اتحادیه اروپا با این ساختار فعلی دیگر قادر به ادامه کار نیست.

 

س: بنا براین شما به عنوان یک نویسنده، منتقد ساختار های فرهنگی در قاره اروپا هستید؟

 

ج: بله.یورو، پول مشترک اروپا، ارزش های فرهنگی ـ سیاسی مشترک اروپائی را به چالش کشیده است. دموکراسی را تضعیف کرده است. بدون ارزش های اخلاقی و فرهنگی مشترک کلیه امور دشوار می شود.

 

س: شما بیشتر از ما در باره جنجال عدم پرداخت مالیات در یونان خبر دارید. منظورم همان لیستی است که توسط یک روزنامه نگار وظیفه شناس منتشر شده است...چه کسانی دروحله اول این تخلفات دست داشته اند؟

 

ج: سیاستمداران.

 

س: منظورتان ادامه نسل سیاستمداران باقی مانده از کودتای سرهنگان در یونان است ؟

 

ج: بله همینطور است. ادامه نسل سیاستمداران باقی مانده از کودتا عملا عامل پیدایش این بحران مالی در یونان بوده اند.

 

 

 

 

                        راه توده  385     6 آذر ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت