راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کاسه صبر مردم

در انگلستان

لبریز شده است

ترجمه و تدوین اذرفریتاش

 
 

کاهش پی در پی هزینه های اجتماعی دولت دیوید کامرون در انگلستان با مقاومت بیش از بیش سندیکاهای کارگران روبرو شده است. شنبه گذشته سندیکاهای سراسر کشور برای اعلام نارضایتی ومقابله با برنامه های ریاضتی پی در پی دولت ائتلافی دیوید کامرون تظاهرات وسیعی را در تمام شهرستانها و بخصوص در پایتخت لندن اعلام کردند. بعد از 18 ماه دولت دیوید کامرون و دوستان ثروتمند او برنامه های ریاضتی بیشتری رابه مردم انگلستان تحمیل میکنند. در حالی که بانکداران و صاحبان سرمایه از این ریاضت ها معاف هستند. سندیکاها روز 20 اکتبر را اعتصاب سراسری برای مقابله با کاهش هزینه های اجتماعی اعلام کرده بودند. قطارهای ویژه و صدها اتوبوس برای حمل ونقل ده‌ها هزار کارگر تظاهرکننده به لندن فراهم شده بود. کارگران نگران آینده شغلی خود و افزایش هزینه زندگی هستند. آنان در "هاید پارک" مرکز شهر که بطور سنتی محل برگزاری تظاهرات اعتراضی است تجمع کردند . اعلام کاهش بیشتر هزینه های اجتماعی تا 10 میلیارد پوند معادل 12 میلیارد یورو از طرف وزیر خزانه داری موجب خشم و نارضایتی بیش از پیش مردم شده است. دولت کمک های مسکن برای افراد کمتر از 25 سال را لغو کرده است. حتی "اد میلیبند" رهبر حزب کارگر نیز حمایت خود را از اعتراضات وسیعی سندیکاها و راهپیمائی معترضان اعلام کرده بود. این در حالی است که جنبش کارگران مخالف کلیه برنامه های ریاضتی دولت محافظه کار و نئو لیبرال انگلستان است. با اینکه اپوزیسیون حزب کارگر در مجلس از خود انعطاف بیشتری نشان میدهد، اما این اپوزیسیون از طرفی  از ایجاد کار دفاع میکند و از طرف دیگر به کاهش و توقف دستمزدها برای مبارزه با کسری بودجه رای میدهد. در اثر این سیاست‌های تحمیلی نرخ تورم به 2.6 در صد رسیده است. کنفدراسیون سندیکاها این اقدامات را "سرقت آشکار دستمزدها" اعلام کرده است. این کنفدراسیون با انتشار آماری اعلام کرد که دستمزدها نسبت به تولید ناخالص ملی در عرض 30 سال گذشته کاهش یافته است. از 64 در صد در سال 1975 به 54 در صد در سال 2008 رسیده است و به همین نسبت نابرابری درآمدها افزایش یافته است. ثروتمندان روز به روز ثروتمندتر شده اند و فقرا فقیر تر. در سال 2010 کارگران به طور متوسط 7000 پوند دستمزد دریافت می کردند. این دستمزد در مقایسه با تولید ناخالص داخلی در عرض 30 سال گذشته کاهش یافته و این یک سرقت است.

کنفرانس سالانه که در شهر "برایتون" انگلستان در ماه گذشته از طرف نمایندگان اتحادیه های کارگران برگزار شد از همه گونه اقدام لازم از جمله اعتصاب برای جلوگیری ازکاهش  دستمزد ها و تحمیل برنامه های ریاضتی پشتیبانی کرد.

همه اینها در شرایطی است که دیوید کامرون نخست وزیر انگلستان، آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان و فرانسوا هولاند رئیس جمهور فرانسه اقدامات ریاضتی شدیدتری را برای خروج از بحران  اقتصادی تنطیم کرده اند. دیودید کامرون که شدیدا از برنامه ریاضت های اقتصادی سخت تر در اتحادیه اروپا دفاع میکند روز جمعه در پایان جلسه این اتحادیه به همکاران خود اعلام کرد که در صورتی که توافقی در مورد بودجه سالهای 2014 تا 2020 که در 22 نوامبر تعین میشود حاصل نشود از حق وتوی خود استفاده میکند.

اختلاف کشورهای اتحادیه اروپا  در مورد افزایش بودجه سالهای2014 تا 2020 موجب واکنش شدید دیوید کامرون شد. او گفت ما نمی توانیم همیشه بودجه اتحادیه اروپا را افزایش دهیم. کامرون که خود را رهبر گروه "دوستان صرفه جوئی" یعنی فرانسه، آلمان، اتریش، هلند، سوئد و فنلاند برای تشدید ریاضت های اقتصادی برای خروج از بحران  نامیده هنوز پیش از تنطیم بودجه همکاران خود را زیر فشار قرار داده است. لهستان که در گروه "دوستان انسجام " شامل 17 کشور اروپایی است از کشورهای این گروه در خواست کرد که بودجه کمکهای اتحادیه اروپا را رد کنند.

اجلاس روز جمعه برای تعیین بودجه آینده اتحادیه اروپا به نتیجه‌ای نرسید. خوزه مانوئل باروسو رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا این بحثهای طولانی را به دلیل  تفاوتها درمیان کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارزیابی کرد

 

 

 

 

                        راه توده  380     اول آبان ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت