راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نگاهی به ماهیت تظاهرات
علیه فیلم محمد و مواضع
مقامات ج. اسلامی
بهار عربی را
کشاندند به سمت
ارتجاع اسلامی

 

نمایش فیلم "عصمت مسلمانان" در هفته‌های گذشته موجی را برانگیخت که نتیجه آن باید تحریک و زمینه سازی بیشتر افکار عمومی برای حمله و جنگ با ایران باشد. نمایش این فیلم با اینحال نکات مختلفی را آشکار کرد.

نخستین نکته عبارت از دورویی و لجام گسیختگی نیروهای حاکم کشورهای غربی است. آنها با ناراحتی از احترامی که حضرت موسی و عیسی در میان مسلمانان دارند یکسر به توهین و کشیدن کاریکاتور و ساختن فیلم و دیگر اقدامات تحریک آمیز علیه پیامبر اسلام مشغول هستند. هدف درازمدت از همه اینها زنده کردن دوباره اندیشه ارتجاعی جنگ تمدن‌ها و مبارزه و به خاک سپردن ایده ضدامپریالیستی گفتگوی تمدن هاست که محمد خاتمی در ایران مطرح کرد.

کشورهای غربی برای رسیدن به این هدف گروه‌های اسلامی ساخته دست خود نظیر القاعده را به میدان می‌فرستند تا بوسیله آن باصطلاح خشونت مسلمانان و ضرورت جنگ تمدن‌ها را اثبات کنند. جنگی که گویا در آن غرب متمدن و مسیحی در برابر شرق غیرمتمدن و مسلمان قرار گرفته است.

نکته مهم دیگر برای ما واکنشی بود که در ایران در برابر این حادثه صورت گرفت که در مجموع هوشیارانه بود. صرفنظر از پیام‌های شخصیت‌هایی نظیر هاشمی رفسنجانی یا محمد خاتمی که به عمق توطئه پرداخته و اشاره کرده بودند، حتی پیام علی خامنه ای نیز در مجموع برخلاف سخنان نسنجیده همیشگی وی این بار کم و بیش عاقلانه و اندیشیده بود. علی خامنه ای در این پیام در کنار سخنان تکراری همیشگی خود می‌گوید:

"متهم اول در این جنایت، صهیونیسم و دولت امریکا است. سیاستمداران امریکا اگر در ادعای دخالت نداشتن خود صادقند باید عاملان این جنایت شنیع و پشتیبانان مالی آن را که دل ملتهای مسلمان را به درد آورده اند، به مجازات متناسب با این جرم بزرگ برسانند.

برادران و خواهران مسلمان در سراسر جهان نیز بدانند که این حرکات مذبوحانه ی دشمنان در برابر بیداری اسلامی، نشانه ی عظمت و اهمیت این خیزش و مبشّر رشد روزافزون آن است."

و مفهوم این سخنان در مجموع به معنای شناخت دست‌های واقعی پشت این حرکت و ضرورت حفظ آرامش است که سخن درستی است.

پرسشی که مطرح می‌شود آن است که چه عاملی موجب شده که بجای جمع کردن عده ای دستچین شده و سخنرانی‌های بی محتوا و نسنجیده این بار آقای خامنه ای ناگزیر از دادن بیانیه شده است. بنظر می‌رسد که در سطح بالای حکومت بتدریج بر سر ضرورت محدود کردن و کنترل کردن علی خامنه ای فشارها در حال افزایش است.

اقای خامنه ای که خودش خود را تنها نماینده و سخنگوی ایران و ملت ایران درسطح داخلی و بین المللی معرفی می‌کند، هر چندگاه عده ای را دور خود جمع می‌کند و سخنان نسنجیده ای نامتناسب با جایگاه و موقعیت خود می‌گوید که دود آن به چشم ملت ایران می‌رود. آخرین نمونه‌های اظهارنظرهایی است که راجع به بهار عربی کرد و طوری وانمود کرد که گویا رهبر بهار عربی شخص اوست. در حالیکه اکنون آشکارشده که این جنبش‌ها را برای یک دوره تاریخی به انحراف کشیده اند و می‌کوشند از مبارزه علیه استبداد و برای عدالت اجتماعی به تظاهرات علیه عصمت مسلمانان تغییرجهت دهند، تظاهراتی که دست امریکا و اسراییل پشت آن است و از جمله اهداف ان کشاندن اوباما به جنگ با ایران و کنار زدن اودر انتخابات آینده است.  

در این شرایط، به نظر می‌رسد که فشار به اقای خامنه ای برای اتخاذ موضعگیری‌های معقولانه و حساب شده رو به افزایش است و بیانیه ایشان در مورد فیلم عصمت مسلمانان حاصل این فشارهاست. اگر چنین باشد، ما باید در آینده منتظر باشیم که سخنرانی تحریک آمیز آقای خامنه ای کمتر و شمار بیانیه‌های وی بیشترشود. چنین تحولی بسود مردم ایران و حتی بسود خود اوست اگر هنوز ظرفیتی برای شناخت واقعیت در وی باقی مانده باشد.

 

 

 

 

                        راه توده  376     3 مهر ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت