راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

گام های عملی
برای بی اختیار کردن
پارلمان ها در اروپا
اومانیته- ترجمه جعفرپویا

 

یک هفته مانده به تصویب پیمان بودجه اتحادیه اروپا، حزب کمونیست فرانسه، سندیکاهای کارگران و جبهه چپ روز 30 سپتامبر را روز بسیج عمومی علیه این پیمان اعلام کردند.

"ژاک ژنرو" مسئول روابط اقتصادی جبهه چپ فرانسه اعلام کرد که این پیمان به دو دلیل پذیرفته نیست. نخست اینکه این پیمان ضد دمکراتیک و ناقض دمکراسی در کشور است و دوم این که اجرای آن به یک فاجعه بزرگ اقتصادی برای ایجاد کار در کل منطقه "یورو" برای کارگران و شهروندان منجر می‌شود و ما را به سوی گسترش فاجعه اقتصادی سوق میدهد. فروپاشی منطقه یورو، تجزیه کشورهای ضعیف در منطقه یورو مانند ایسلند، آنچنان که شاهد بودیم از پیامدهای گسترش یابنده این وضع خواهد بود که از این پس دامنه آن از یونان به دیگر کشورهای ضعیف در منطقه یورو گسترش خواهد یافت.

حزب کمونیست فرانسه، جبهه چپ، سندیکای چپ ث.ژ.ت. و بخشی از سندیکاهای وابسته به حزب سوسیالیست مانند ث.اف.د.ت.، هواداران سبزها و دیگر نیروهای دمکراتیک وصلح طلب بسیج عمومی روز 30 سپتامبر را سازمان داده اند. پیمان مورد بحث در روزهای دوم وسوم اکتبر در مجلس مورد بررسی قرار مبگیرد و روز 4 اکتبر به رای گذاشته میشود.

با تصویب این پیمان که آن را صندوق بین المللی پول، اتحادیه اروپا و بانک مرکزی اروپا تحمیل کرده اند، از این پس بودجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا مستقیما زیر نظر کمیسیون اروپا تدوین می‌شود و این کمیسیون حق خواهد داشت قوانین بودجه را مطابق معیارهای صندوق بین المللی پول تغییر یدهد. بدینسان عملا نقش مجلس و مردم در تدوین قوانین بودجه کشور زیر سوال می‌رود.

 

 

 

                        راه توده  376     3 مهر ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت