راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

انتخابات ریاست جمهوری
یا جنبش "اشغال والستریت"
کدام کفه ترازو
 سنگین تر است؟
ترجمه وتدوین آذرفریتاش از " اومانیته"

 

پس از ماه‌ها مبارزه انتخاباتی بین دو نامزد ریاست جمهوری در امریکا، بارک اوباما نامزد حزب دمکرات با چند امتیاز از میت رمیتی رقیب خود از حزب جمهوری خواه  پیشی گرفته است. نتایج نظر نسجی در 40 ایالت از 51 ایالت امریکا از  221 کرسی برای اوباما در مقابل 191برای رمیتی حکایت دارد. نتیجه نهائی پیروز انتخابات به نتایج ایالات مرکزی امریکا بستگی دارد.

بنا بر نظر سنجی روز چهارشنبه که در سه ایالت حساس و کلیدی ویسکانتین، کلرورادو و ویرجنیا انجام شد در این سه ایالت میت رمیتی با 49 درصد در مقابل 46 درصد برای اوباما برنده انتخابات اینده است.

تنها بختی که اوباما اکنون در میان هواداران خود دارد دفاع او از برنامه های اجتماعی یعنی تولید کار و بهبود وضع اقتصادی شهروندان امریکاست که در این زمینه برنامه او هنوز برای رای دهندگان مشخص نیست. ضمن اینکه او در مورد سیاست خارجی آینده خود سکوت کرده است.

رمیتی برای پیشبرد هدف های خود و حزبش به هرگونه استدلالی متوسل میشود و می کوشد تا رای دهندگانی که در چند سال گذشته اطمینان خود را به اوباما از دست داده اند بسوی خود جلب کند. اما با توجه به برنامه حزب جمهوری خواه که سیاست بی نهایت راستگرایی را برگزیده است، احتمال پیروزی او بستگی به آن دارد که تا چه اندازه اوباما بتواند وعده های اجتماعی خود را اجرا کند. این در حالیست که اکنون یکسال از جنبش مردم و شهروندان امریکائی در سپتامبر 2011 معروف به "جنبش والستریت" می گذرد، جنبشی که اولین بسیج خود را در میدان" صلح وعدالت "برگزارکرد و به فضایی برای مبارزه بخاطر آزادی و اعلام نارضایتی اجتماعی و اقتصادی تبدیل شد که در آن کارگران، دانشجویان و کارمندان و معلمان و تمام اقشاری که در زیر فشار اقتصادی خانه خراب شده اند وسیعا حضور داشتند و از حق و حقوق خود دفاع کردند.

اکنون این سئوال مطرح است که آیا "جنبش والستریت" مرده است و یا هنوز وجود دارد و به مبارزه خود ادامه میدهد؟ حضور پی در پی معترضان در  خیابانهای شهرهای مختلف امریکا و نگرانی روز افزون شهروندان امریکا از آینده تیره خود گواه ادامه مبارزه جنبش اشغال (والستریت) و حضور آن درصحنه است. معترضانی که می گویند "پلیس میتواند چادرهای ما را در پارکها ومیدانها لگد مال ونابود کند، ما را بازداشت کند و زندانی کند" اما با ایده ما برای "مبارزه برای عدالت اجتماعی" چه خواهد کرد؟ این ایده اکنون در حال گسترش است و 90 درصد دانشجویان  امریکائی و لشکر بیکاران در سراسر کشور از ان پشتیبانی می کنند.

 

 

 

 

                        راه توده  376     3 مهر ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت