راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

شکاف عمیق
طبقاتی میان
فقر و ثروت
در کشور آلمان
ترجمه عسگر داوودی

 

وزارت کار آلمان گزارش تحلیلی در 500 صفحه پیرامون فقر و ثروت، تحصیل، بازارکار، حقوق بازنشستگی و ... در این کشورتهیه نموده است. این گزارش هر چهارسال یکبار ارائه می‌شود و گزارش اخیر، چهارمین مورد آن است.

فاصله میان فقیران وثروتمندان در جامعه آلمان افزایش می یابد. قشرهای میانی در این کشور به تدریج کم و کمتر می شوند. گزارش وزارت کار آلمان تفاوت‌های اقتصادی و فاصله درآمد شهروندان را ناقض عدالت اجتماعی می داند. ثروتمندان آلمانی در حالی مرفه تر می شوند که سرمایه و دارایی های دولت روندی نزولی داشته و به سرعت کاهش می یابد.

طبق این گزارش که بخشهایی از آن در روزنامه "زود دویچه ‌سایتونگ" چاپ شده ثروت خصوصی خالص در آلمان در فاصله زمانی ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲  یک  هزار و ۴۰۰ میلیارد یورو افزایش داشته است. این ثروت تنها در اختیار ده درصد از شهروندان آلمانی می باشد. ده درصد جمعیت آلمان بیش از نصف ثروت ناخالص کشور را در اختیار دارد و این سهم پیوسته سیری صعودی طی می‌کند. سهم این قشر ده درصدی از دارایی ناخالص کشور در سال ۱۹۹۸ حدود ۴۵ درصد بوده  اما در سال ۲۰۰۸ این رقم از ۵۳ درصد نیز گذشته است. نیمی از خانوارهای آلمانی باید به سهمی یک درصدی از ثروت ناخالص کشور بسنده کنند.

قشرهای متوسط در آلمان از کمک های دولتی استفاده نمی کنند. کمک های مالی دولتی برای خرید خانه چند سال پیش قطع شد، کرایه ها به شدت افزایش می یابند، بیمه های درمانی افزایش یافته اند و همه در حالی است که حقوق ها نسبت به مخارج موجود افزایش نمی یابند.

حجم دارایی‌های خالص دولت از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۲ متجاوز از ۸۰۰ میلیارد یورو کمتر شده است. در حالی که دارایی خالص قشر بالایی جامعه در همین فاصله زمانی، از ۴ هزار میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو به حدود ۱۰ هزار میلیارد یورو (۱۰ بیلیون یورو)  یعنی به بیش از دو برابر رسیده است. وزارت کار در گزارش خود به دولت گوشزد نموده که باید مراقب پیامدهای ناشی از تعویق در پرداخت بدهی های بخش خصوصی باشد.کوتاهی ونرمش بیش از حد دولت در برابر بخش خصوصی تاثیر مستقیمی در تشدید شکاف طبقاتی وتوزیع نامتعادل ثروت در این کشور خواهد داشت.

 

 

 

                        راه توده  377  دهم مهر ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت