راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

لشگر سلم و تور
جمهوری اسلامی
دست خالی
از امریکا بازگشت
اومانیته- ترجمه و تدوین آذرفریتاش

 

هفته گذشته اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد. با وجود انکه احمدی نژاد با لشکر همراهیانش در راهروهای محل برگزاری اجلاس از اینسو به آنسو می رفت تا توجه روزنامه نگاران را به خود جلب کند اما عملا حضور وی با بی توجهی عمومی روبرو گردید. اکثر مطبوعات و رسانه های معتبر جهانی حتی به سخنان احمدی نژاد اشاره ای نیز نکردند. اشاره ای هم اگر به ایران شد بدلیل سخنرانی نتانیاهو و تهدیدهای او علیه ایران بود. مثلا روزنامه اومانیته فرانسه با اشاره به برخورد لفظی ایران و اسراییل در سازمان ملل نوشت :

"بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل طی سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل ایران را متهم کرد که برنامه ساخت بمب هسته ای را ادامه میدهد. نتانیاهو در سخنرانی نمایشی خود در مجمع سازمان ملل گفت که در بهار امسال و یا تابستان آینده ایران به اندازه کافی اورانیوم مورد نیاز برای تهیه اولین بمب اتمی را در اختیار خواهد داشت. او افزود زمان کوتاه است و وقتی باقی نمانده و آینده جهان در معرض خطر است. هیچ حادثه ای بیش از اینکه ایران دارای سلاح هسته ای باشد نمیتواند ما را در مخاطره بیندازد. نتانیاهو برای دومین بار هشدار داد که باید علیه ایران اقدامات بیشتری به عمل آید. به ادعای وی ایران فقط به چند ماه و یا حتی چند هفته برای تهیه اولین بمب خود نیاز دارد. وی ایران را با القاعده‌ای مقایسه کرد که بمب اتمی هم در دست داشته باشد."

اومانیته سپس به واکنش نماینده ایران در سازمان ملل اشاره کرده و نوشت :

 

"سخنان نتانیاهو با واکنش معاون نماینده ایران در مجمع عمومی سازمان ملل مواجه شد که به نوبه خود اسرائیل را متهم کرد که هدف آن از تاکید بر خطر ایران منحرف کردن توجه کشورهای عضو از خطر برنامه هسته‌ای اسرائیل است که تهدیدی برای صلح و ثبات در خاور میانه است.  نماینده ایران افزود که برنامه هسته‌ای ایران در جهت مقاصد صلح آمیز است و کاملا مطابق توافقنامه های بین المللی است. این در حالی است که ایران بطور فزاینده ای متهم است که تلاش می کند تا به غنی سازی اورانیوم خود به 90 در صد برای تهیه بمب اتمی در صحنه بین المللی دست یابد.

در کنار تهدیدهای خشن نخست وزیر اسرائیل در مورد برنامه هسته‌ای ایران، در مجمع عمومی سازمان ملل، مذاکرات 5+1 یعنی ایالات متحده، چین، روسیه، آلمان وفرانسه در آخرین اجلاس در مسکو نیز ناموفق بود و متوقف شد. اتحادیه اروپا و امریکا برای تشدید تحریم های خود در مورد ایران به توافق رسیدند اما روسیه و چین با این توافق مخالفند و به این تحریم ها نمی پیوندند. در پی این اجلاس هیلاری کلینتون وزیر خارجه امریکا و نتانیاهو طی جلسه‌ای که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در شب پنجشنبه در نیویورک صورت گرفت به توافق برای جلوگیری ایران برای دستیابی به بمب اتمی  رسیدند. این در حالی است که رئیس جمهور امریکا "اوباما" در نیوریک حضور نداشت و بدنبال برنامه مبارزات انتخاباتی خود بود. وی در این زمینه استراتژی دوگانه‌ای را مطرح کرده است. یعنی راه حل دیپلماسی و تحریم در کنار یکدیگر."

در همه این مقاله هیچ نامی از احمدی نژاد و سخنان او در سازمان ملل برده نشده که نشاندهنده شناخت جهان از ماهیت و جایگاه او باشد. اومانیته مقاله دیگر خود را درباره اجلاس مجمع عمومی را نیز به سخنان محمود عباس اختصاص داده و می نویسد:

"محمود عباس رئیس تشکیلات خود گردان فلسطین در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نسبت به پیامدهای وضع موجود در خاور میانه به جامعه بین المللی هشدار داد. محمود عباس نگرانی خود را از استعمار واشغال مداوم سرزمین فلسطین به توسط دولت اسرائیل اعلام داشت و گفت: "تنها تضمین ممکن برای امنیت وپایداری دولت اسرائیل ایجاد صلح پایدار در منطقه است یعنی ایجاد دولت فلسطینی در کنار دولت اسرائیل. به همین دلیل تقاضای الحاق فلسطین در سازمان ملل متحد را بار دیگر اعلام میکنم. پذیرش فلسطین توسط شورای امنیت سازمان ملل یعنی به رسمیت شناختن دولت فلسطین که چهره خاورمیانه را تغییر خواهد داد. ایالات متحده و اتحادیه اروپا که با این در خواست مخالفند مسئولیت تاریخی سنگینی را برعهده دارند وپاسخگوی تاریخ خواهند بود "

در واقع نیز جلوگیری از پذیرش فلسطین بعنوان یک کشور به سازمان ملل به معنای  تقویت نتانیاهو نخست وزیر و وزیر امور خارجه ایگور لیبرمن از جناح راستگرای افراطی است که بودجه نظامی اسراییل را در اختیار دارند و مجموعه دولت از احزاب راستگرا مذهبی افراطی است. در این شرایط جای تعجب نیست که پیشرفتی برای حل  مسئله اسرائیل و فلسطین به چشم نمی خورد. ساخت و ساز شهرک های فلسطینی  روز به روز در حال افزایش است وبه همان نسبت تخریب مساکن فسطینی‌ها بویژه در منطقه شرق بیت المقدس "اورشلیم" کماکان ادامه دارد."

یک سال از تقاضای پذیرش عضویت دولت فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل سپری شده است. تقاضایی که شورای امنیت آن را رد کرد. فلسطینی ها به دلیل کمبود آرای لازم در شورای امنیت سازمان ملل برای عضویت دائم و کامل در این سازمان در درخواست خود تجدید نظر کردند و این بار محمود عباس در خواست متواضعانه خود را تنها به رسمیت شناختن دولت فلسطین بدون حق عضویت در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد. با توجه به گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتص محمود عباس به واشنگتن وعده داده بود که قبل از انتخابات ریاست جمهوری در 6 نوامبر قعطنامه ای را به سازمان ملل ارائه نکند .هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه در این مورد در ملاقاتی که در روز چهار شنبه با محمود عباس در نیویورک صورت گرفت موضع ایالت متحده را به او اعلام کرد. کلینتون گفت هدف ما این است که از سرگیری مذاکرات اسرائیل و فلسطین از طریق مستقیم انجام شود و نه از طریق سازمان ملل متحد."

همین دو گزارش و بی توجهی کامل به هیات ایرانی نشان می دهد که از حضور احمدی نژاد در سازمان ملل جز هزینه سرسام آور هیات همراه آن هیچ دستاورد خبری و تبلیغی بسود ایران و مردم ایران که هیچ، حتی بسود حکومت نیز بدست نیامد.

 

 

 

 

                        راه توده  377  دهم مهر ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت