راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

به حکم تاریخ
اتحاد دو جمهوری
 روسیه
و ج. سوسیالیستی
بلا روس
گرد آوری از منابع روسی – ترجمه آزاده اسفندیاری

 

روز بیست و دوم ماه ژوئن ، نخست وزیر بلاروس " ولادیمیر سیموشنکو " در مجلس این کشور در ارتباط با آینده روابط اقتصادی با روسیه سخنرانی کرد .
سیموشنکو در یک خبر غیر منتظره اعلام کرد که دو کشور روسیه و بلاروس تصمیم گرفته اند از امکانات تکنولوژی یکدیگر برای توسعه بخشیدن و اعتلای صنایع سنگین، اعم از صنایع ماشین سازی، تراکتور سازی و صنایع کشاورزی بهره گیری کنند.
در اولین قدم تصمیم گرفته شده است تا شرکت ماشین سازی بزرگ شهر گومیل – دومین شهر بزرگ بلاروس- و شرکت روسی سازنده ماشین آلات کشاورزی در یک دیگر ادغام شوند . یکی شدن این دو شرکت بزرگ علاوه بر ارتقاء تکنولوژی خود می تواند جای برتری را در بازارهای جمهوری های اتحاد شوروی سابق به دست بیاورد .
نخست وزیر بلاروس در ادامه سخنان خود گفت که در اقدام های بعدی تصمیم داریم شرکت های بزرگ ماشین سازی و تراکتور سازی مینسک را با شرکت های مشابه روسی تحت یک پوشش در آوریم .
سیموشنکو در بخش دیگری از سخنرانی خود به مساله دفاعی بلاروس و روسیه پرداخت. او یاد آوری کرد که مقامات دو کشور مصمم هستند تا با کمک یکدیگر سطح سیستم دفاعی – نظامی خود را گسترش دهند و تکنولوژی لازمه را در خدمت رشد صنایع نظامی به کار گیرند .
در اقدامی دیگر در ارتباط با تحولات ارتباط بلاروس و روسیه روز بیست و ششم ماه ژوئن جلسه مشترک پارلمانی روسیه و بلاروس تشکیل شد. از دو سال پیش تا به حال کمیسیون های مختلف پارلمان های دو کشور برای بررسی مسائل اجتماعی و رسیدن به راه کار های مشترک همکاری داشته اند. در جلسه مشترک پارلمانی اخیر در ارتباط با مشکلات اجتماعی، فرهنگی، جوانان و محیط زیست تصمیماتی گرفته شد . قابل توجه است که ریاست بخش سیاسی اجتماعی هیات پارلمانی روسیه را معاون اول پارلمان روسیه و معاون اول رهبر حزب کمونیست روسیه " ایوان ایوانویچ مالینکوف" به عهده داشت .
در ارتباط با تغیرو تحولات مناسبات روسیه و بلاروس اخیرا رئیس جمهور بلاروس " الکساندر لوکاشنکو " که در سفر کاری خود به شهر گومیل رفته بود در پاسخ خبرنگاران اظهار داشت :
"امروز تمام مشکلات اقتصادی وسیاسی که ما در گذشته با فدراسیون روسیه داشتیم رفع شده است".
وی اظهار داشت که در حال حاضر بلاروس گاز را به قیمت 165 تا 170 دلار برای هر هزار مترمکعب و نفت را بدون حقوق گمرکی از روسیه دریافت می کند .
او در ادامه گفت: ما فضای یگانه اقتصادیی را ایجاد کردیم که در آن هر دو کشور برابر هستند و در این زمینه مناقشه ای بین روسیه و بلاروس وجود ندارد . به جز قرار داد اقتصادی ، در زمینه نظامی هم با سیستم مشترک پدافند هوایی قرار دادهایی بسته شد ، چون روسیه به این امرعلاقمندی بسیاری نشان می داد .
لوکاشنکو تاکید کرد که روسیه هم چنین در همکاری در زمینه های نظامی ـ فنی و دفاعی توجه ویژه داشته و آمادگی خود را نشان داده است و ما مساله چگونگی دفاع از حریم مشترک در مرز های غربی را با روسیه مورد بحث قرار دادیم . در خصوص چگونگی عملکرد آن نیز صحبت شد و من بطور علنی می گویم که ما برای ایجاد دفاع مشترک پدافند هوایی آماده هستیم .
 

 

 

 

                        راه توده  368      12 تیر ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت