راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کمونیست های یونان
شرایط جهانی را
آماده انقلاب می بینند!
ترجمه و تدوین عسگر داوودی

 

متن زیر که بخشی از دیدگاه نماینده عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست یونان در سمینار بین المللی کمونیست ها در بلژیک است، می تواند دیدگاه استراتژیک این حزب در مقطع فعلی وضعیت یونان و نیز در سطح بین‌المللی محسوب شود. این دیدگاه با نظرات استراتژیک حزب کمونیست آلمان کاملا مغایر است. ذکر این مطلب در سایت «کمونیست ها»ی آلمان که از جمله سایت های مرتبط با حزب کمونیست آلمان می باشد صرفا جهت اطلاع از دیدگاه های مختلف چپ و کمونیستی در مقطع فعلی و در سطح بین المللی است. ترجمه این مطلب به معنی تائید یا تکذیب این دیدگاه نیست و فقط جهت اطلاع خوانندگان از مباحثی است که در بین احزاب کمونیست در سطح جهان در حال انجام است.

 

سایت کمونیست های آلمان می نویسد:

در بروکسل از تاریخ 18 تا 20 ماه مه بیست و یکمین سمینار بین المللی احزاب کمونیست و کارگری به میزبانی حزب کمونیست بلژیک برگزار شد. مبحث اصلی سمینار «وظایف کمونیست ها و اشکال مبارزه برای تامین سوسیالیسم» تعیین شده بود.

«کریلوس پاپاستاورون» عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست یونان به نمایندگی از طرف این حزب در جمع هیاتی در این سمینار شرکت کرده بود. مطلب زیر متن دیدگاه این نماینده است که در طی یک سخنرانی در این سمینار عنوان شد. لازم به یادآوری است که تحلیل این نماینده و نتیجه پایانی آن با دیدگاه و تحلیل «هانس اشتر» دبیر اول سابق حزب کمونیست آلمان که دراین اجلاس حضور داشت کاملا متفاوت است.«هانس اشتر» تا سال 2010 دبیر اولی این حزب را به عهده داشت.

نماینده حزب کمونیست یونان بر این عقیده است که شرایط عینی انجام یک انقلاب اجتماعی در یونان فراهم است. او بر خلاف سمتگیری استراتژیک حزب کمونیست آلمان، استدلال می کند که شرایط مشخص سرمایه داری موجود ضرورت مبارزه عبور از آن را برای دستیابی به سوسیالیسم ایجاب می کند. علاوه بر این، نماینده حزب کمونیست یونان به حزب کمونیست آلمان پیشنهاد می کند که جهت گیری مبارزه مستقیم برای خواسته های طبقه کارگر را بیش از پیش مهم ارزیابی کرده و بیش از این مبارزه طبقاتی را در آلمان به تاخیر نیندازد. او در این رابطه به سیاست های مبارزاتی فعلی حزب کمونیست یونان تاکید می کند.

«کریلوس پاپاستاورون» تاکید می کند لازم است تا کمونیست ها با تاکید علیه سیاست های ضد خلقی امپریالیست ها در منطقه که عملا بر علیه منافع خلق ها و بویژه طبقه کارگر اعمال می شود، شدت گیری مبارزه طبقاتی طبقه کارگر را تسریع کنند. بدین ترتیب نتیجه چنین مبارزه ی که عملا یک جنگ محسوب می شود می تواند به پیروزی طبقه کارگر بینجامد. او می گوید: «اگر این سیاست اعمال شود آیا گفته "دمیتروف" درهفتمین کنگره جهانی کمینترن که بر ضرورت جبهه متحد طبقه کارگر بر علیه فاشیسم تاکید کرد» اعمال نشده است؟ نماینده  کمیته مرکزی حزب کمونیست یونان اضافه می کند: عناصر چنین سیاستی البته در بخش پایانی برنامه سیاسی حزب کمونیست آلمان ذکر شده است. بنابراین کمونیست های آلمان در شرایط فعلی مسئولیت بزرگی بر عهده دارند. آنها باید با اعمال چنین سیاستی نشان دهند که تجارب مبارزاتی طبقه کارگر در آلمان و در سطح بین المللی را فراموش نکرده اند.

 

 

 

                        راه توده  370      26 تیر ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت