راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جنبش اعتراضی
در خیابان های
پایتخت اسپانیا
اومانیته- آذرفریتاش

 

کشورهای منطقه یورو برای نجات بانک های اسپانیا پرداخت یک وام صد میلیارد یورویی را به این کشور تصویب کردند. بازپرداخت این وام هزینه سنگینی را برای مردم اسپانیا خواهد داشت.

وزرای دارائی 17 کشور منطقه یورو براین عقیده اند که این وام به بازارهای بورس اطمینان خاطر خواهد داد و اسپانیا برای حفظ ثبات مالی خود در منطقه یورو به این وام نیازمند است. البته برخلاف برنامه" کمک‌های مالی"  به یونان، ایرلند و پرتقال "کمک" صد میلیارد یورویی اتحادیه اروپا فقط برای نجات بخش بانکی اسپانیا است و نه افزایش بودجه لازم برای بهبود اقتصادی مردم این کشور.

نجات کشور یعنی نجات بانک ها!

این "کمک " یعنی وام که از طرف "صندوق حمایت مالی منطقه یورو" و صندوق مالی مکانیزم ثبات" برای کمک های فوری به کشورهای در حال بحران در منطقه یورو در نظر گرفته شده اسپانیا را به سوی وضعی اسفناک سوق میدهد. البته هنوز میزان نیاز مالی بانکهای اسپانیا برای برون رفت از بحران مالی کنونی معین نشده است. و رقم دقیق آن در ماه سپتامبر اعلام خواهد شد. البته منطقه یورو وعده داده است که در اواخر ماه جولای 30 میلیارد یورو برای موارد اضطراری ذخیره کند. با این حال وام های منطقه یورو به اسپانیا به هیج وجه بلاعوض یا بدون بهره یا شرط و شروط نیست. برعکس منطقه یورو شرایط سختی را در ازای این وام به دولت اسپانیا تحمیل کرده است. این شرایط عبارتند از آنکه :

1. وامها فقط باید در "بخش مالی " مورد بهره برداری قرار گیرد : بویژه در سرمایه گذاری مجدد در بانکها و موسسات مالی و بازسازی این موسسات. و از هرگونه فعالیت موسسات مالی غیرمعتبر ممانعت شود .

2. مقررات ونظارت بانکی و همچننین تمام موسسات مالی در اسپانیا باید توسط  نمایندگان مرکز اتحادیه اروپا در بروکسل موردبازرسی قرار گیرند .

3. مادرید باید به تعهدات خود در مورد کسری بودجه احترام بگدارد  و میزان قابل توجه ای از کسری بوجه خودرا تا سال 2014 کاهش دهد.

مادرید تا کنون از در خواست کمک‌های مالی به مدل یونان وپرتغال  از بیم اعمال طرح ریاضت‌های شدید و نظارت و کنترل اهدا کنندگان این وامها بر اقتصاد اسپانیا امتناع می کرد. زیرا پرداخت کنندگان این وام های پر بهره، کل کشور را به وثیقه خود می گیرند. یعنی منطقی که صندوق بین المللی پول و اتحادیه اروپا و بانک مرکزی اروپا به آن معتقدند. کریستین لا گارد  مدیر صندوق بین المللی پو ل در این زمینه میگوید که انجام این اقدامات به طور قابل ملاحظه ای سیستم مالی اسپانیا را بهبود می بخشد و گامی ضروری برای بازگشت به رشد و شکوفائی اقتصادی کشور ونجات بازار مالی است زیرا نجات بازار بورس یعنی نجات مردم.

از سوی دیگر با اعلام این برنامه ریاضت اقتصادی جدید 65 میلیارد یورویی که نخست وزیر راستگرای "ماریانو راجوی" به مردم تحمیل کرده است، شب پنج شنبه 19 ژوییه صدها هزار تن از مردم اسپانیا در مادرید و 80 شهر دیگر این کشور با فریاد "نه بی طرح ریاضت اقتصادی دولت و در اعتراض به افزایش مالیاتها، کاهش بودجه بازنشستگی و بیکاری سرسام اور به خیابان ها ریختند. این بزرگترین تظاهرات از زمانی است که دولت اسپانیا برنامه کاهش بودجه و طرح ریاضتهای اقتصادی به مبلغ 65 میلیارد یورو را اعلام کرده است. یک زن حسابدار 51 ساله که با شوهرش در این تظاهرات حضور دارد به خبرنگار روزنامه اومانیته میگوید برنامه جدید ریاضت 65 میلیارد یورویی یعنی صرفه جویی در بودجه اجتماعی به نفع بانک ها و بنگاه های مالی. بار تمام فداکاری ها برای خروج از رکود اقتصادی را ما بر دوش کشیده ایم و اکنون در کشوری که نرخ بیکاری به مرز 25 در صد رسیده است چگونه میتوانیم این فشار مضاعف را هم تحمل کنیم. من تقریبا 15 در صد از حقوق خود را در چهار سال گذشته از دست دادم و دیگر چاره‌ای بجز اعتراض در خیابانها برایم نمانده است. هفته گدشته به ابتکاراتحادیه سندیکاهای کارگران وگروهای معترض وشبکه های اجتماعی مردم اسپانیا با پوشش محل کار خود در سراسر کشور راهپیمایی کردند. کارگران با لباس آبی، پرستاران با لباس سفید و آموزگاران با لباس سبز وغیره حتی نیروی پلیس برای اعتراض به دولت با لباس مشکی در تظاهرات شرکت کردند.

 

 

 

                        راه توده  371      دوم مرداد ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت