راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نه اخوان المسلمین
و نه ژنرال ها
مصر در انتظار
تحولات اساسی است
رسانه ها نمی گویند که چپ
در انتخابات مصر بالای 4 میلیون رای آورد

 

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مصر، بزودی برگزار می شود. در جمهوری اسلامی، ذوق زدگی بخاطر راه یافتن کاندیدای اخوان المسلمین به دور دوم انتخابات ادامه دارد و از هم اکنون این کاندیدا را که "محمد مرسی" نام دارد را رئیس جمهور آینده مصر می دانند. محمد مرسی در دور اول انتخابات رای اول را آورده است اما اعتبار این انتخابات و این کاندیدا و دیگر کاندیداهای شرکت کننده در دور اول انتخابات ریاست جمهوری مصر وقتی معلوم می شود که بدانیم تنها زیر 46 در صد از واجدین حق رای در انتخابات ریاست جمهوری مصر شرکت کردند. یعنی دو کاندیدای باصطلاح پیروز دور اول انتخابات، حتی رای 25 در صد مردم مصر را هم ندارند. یعنی نماینده یک چهارم مردم مصر اند.

نامزد دیگر انتخابات که به دور دوم راه یافته ژنرال احمد شفیق است که از ژنرال های دوران دیکتاتوری حسنی مبارک است.

نتایج دور اول انتخابات نشان میدهد که مردم مصر این انتخابات و نتایج آن را قبول ندارند و آنچه را که از صندوق رای بیرون آمده حاصل انقلاب التحریر نمی دانند. انقلابی که جوانان مصری در آن حرف نخست را زدند اما نقشی در انتخابات ریاست جمهوری نداشتند.

به همین دلیل، اندک زمانی پس از اعلام نتایج دور اول انتخابات ریاست جمهوری مصر، اعتراض های خیابانی در مصر از سر گرفته شد. از سوی دیگر، دسته های نیمه مسلح و مسلح که وابسته به اخوان المسلمین و القاعده و سلفی های مصر اند، با کوکتل مولوتف به ستاد انتخابات ژنرال شفیق حمله کردند و آن را به آتش کشیدند. اما این حمله هرگز به معنای تائید "محمد مرسی" نیست، که اگر او نیز پایگاهی در میان مردم داشت، با یک چهارم رای دارندگان حق رای به دور دوم راه نمی یافت. بنابراین، این حمله را نمی توان خشم جوانانی که انقلاب التحریر مصر را به پیروزی رسانده و حسنی مبارک را برکنار کردند دانست، بلکه یا مقدمه حوادث انفجاری است که در انتظار آینده مصر است و یا ارتش مصر بعنوان حافظ نظم و امنیت، این مقدمات را چید تا بگوید، برای بقای امنیت باید به ارتش متکی شد.

هواداران اخوان المسلمین تاکنون چند تظاهرات انتخاباتی در حمایت از محمد مرسی برگزار کرده اند، اما روزنامه اومانیته چاپ فرانسه می نویسد:

اکثریت مردم مصر تاکنون در تظاهراتی شرکت کرده اند که در اعتراض به نتیجه انتخابات برگزار شده است. تظاهراتی با شعار: "نه اخوان المسلمن ونه ژنرال ها "!

در دور اول انتخابات نامزد اخوان المسلمین 24.35 در صد و احمد شفیق 23.25 در صد و کاندیدای چپ "حمد بن صباحی" 20.36  درصد رای آورد که معادل 4.8 میلیون است و این یعنی چپ، علیرغم همه تبلیغاتی که به نفع اخوان المسلمین می شود و علیرغم پایه های مذهبی در جامعه مصر، وزنه مهمی در جامعه امروز مصر است. مطبوعات و رسانه های غرب و خاورمیانه، از همه چیز در باره انتخابات ریاست جمهوری مصر گفته و می گویند، جز این 4.8 میلیون رای چپ در مصر.

 

 

 

   راه توده  364      15 خرداد ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت