راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

روسیه نوین
در دوران پوتین
شکل خواهد گرفت!
اومانیته- ترجمه آذرفریتاش

 

بدون تردید مسئله اصلی و فعلی سیاست خارجی پوتین براساس  بحران سوریه و افغانستان و مسائل جمهوری های سابق شوروی واتحادیه اقتصادی" برست" وارتباط با ناتو متمرکز است. ژان جرو نیمو استاد دانشگاه "گرونوبل" فرانسه و نویسنده کتاب" تفکر استراتژیک روسیه" معتقد است رئیس جمهور جدید روسیه "روسیه بزرگ را قدرتی اورآسیایی می داند که باید در این چارچوب از منافع ملی خود دفاع کند." وی در گفتگویی با روزنامه اومانیته چاپ فرانسه شرکت کرده است.

 

- اومانیته : الویت های پوتین در سیاست های بین المللی روسیه چیست؟

- این الویت دفاع از روسیه به عنوان یک قدرت بزرگ اورواسیایی و گسترش به سمت کشورهای سابق اتحاد شوروی است. اکنون پوتین سعی دارد سیاست"استراتژی قدرت" را که براساس رشد اقتصادی و نظامی بخصوص بر "قدرت هسته ای"استوار است به نمایش گذارد. تمایل سیاسی پوتین بویژه نفوذ اقتصادی و سیاسی در کشورهای مشترک المنافع شوروی سابق است که می توان آن را همان سیاست های پروستریکا گورباچف دانست. پوتین قصد دارد نظام جهانی را متعادل تر کند و براین اساس معاهدات اقتصادی و شاید سیاسی را با چین و هند گسترش دهد و بر نقش سازمان ملل به عنوان نماد دمکراتیک و"کثرت گرا" تکیه کند.

 

- نظر مردم روسیه در رابطه با روابط امریکا وروسیه در حالی که اوباما خود را برای رقابت های انتخاباتی اماده میکند چیست؟

- روسیه احساس میکند که امروز قوی تر از گذشته است و تردید نیست که روابط با ایالات متحده سخت تر خواهد شد. البته ولادیمیر پوتین معتقد است که قدرت روسیه پس از فروپاشی اتحاد شوروی سابق بیش از اندازه کاهش یافته است. او میخواهد در مورد سه پرونده مهم واساسی در مقابل غرب بایستد. سپر دفاع موشکی ناتو، هرج ومرج در افغانستان و بن بست سیاسی در سوریه. روسیه امید وار است که جامعه بین المللی سیاست های آن را درک و به آن توجه کند. بالاتر از همه روسیه "امنتی ملی" خود را در خطر می بیند. بر این مبنا روسیه نخست امیدوار است که ایالات متحده در سیاست های خود در ناتو که برمحور"ضد روسی"استوار است و مفهومی به جز  محاصره موشکی روسیه ندارد و  امنیت ملی روسیه را به خطرمیاندازد تجدید نظر کند. دوم. محور سیاست امریکا در افغانستان تحت عنوان "مبارزه با مواد مخدر و مقابله با تروریسم"در حقیقت جلوگیری ازارتباط افغانستان با کشور های مشترک المنافع شوروی سابق است و سوم. روسیه خواهان در پیش گرفتن یک سیاست متعادل تر در ارتباط با مسائل خاور میانه و از جمله سوریه برای جلوگیری از بی ثباتی در منطقه است. به طور کلی روسیه به دنبال دفاع از موقعیت خود در برابر تمایلات گسترده قدرت امریکا در منطقه است ومشتاق به حفظ فضای تاریخی از دست رفته خود می باشد. در این چارچوب روسیه می کوشد کنترل نواحی مرزی خود را برای تثبیت حاکمیت و تقویت خود از طریق ساختار اقتصادی جمعی وسیاسی و نظامی به کمک همکاری با سازمان شانگهای فراهم کند.

 

 

 

 

   راه توده  364      15 خرداد ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت