راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

آنچه در بولیوی می گذرد
آنچه احمدی و خامنه ای اجرای می کنند
"خصوصی سازی"
و "ملی سازی"
سازش نا ممکن!

 

رئیس جمهور بولیوی "اوا مورالس" شبکه برق این کشور را که زیر کنترل گروه "ر.ای .ای" وابسته به ایپسول اسپانیا قرار داشت ملی اعلام کرد. اکنون شرکت های اسپانیایی که در امریکای لاتین سرمایه گذاری کرده اند در شرایطی سخت قرار گرفته اند.

چندی پیش دولت آرژانتین نیز گروه نفتی ریپسول اسپانیا را ملی اعلام کرد. اوا موروالس رییس جمهور بولیوی در سخنانی در روز اول ماه مه گفت که سیاست دولت کنترل اداری ومدیریت شرکتهای استراتژک از قبیل برق است. وی همچنین تاکید کرد که این شرکت در گذشته متعلق به دولت بولیوی بوده است. مورالس گفت: "ما شرکتی را که در مالکیت خودمان بوده است ملی اعلام می کنیم و به نیروهای مسلح دستور داده ایم که کنترل شرکت" ت. د. او" که یکی از شعب گروه نفتی ریپسول می باشد را به نفع شرکت ملی برق بولیوی بدست گیرند." شرکت" ت. د .او" 75 درصد از بهربرداری خطوط الکتریسته بولیوی را در چنگ خود دارد.

در سال 2002 دولت اولترالیبرال گونزالو سانچز لوزاد شرکت برق بولیوی را به بخش خصوصی واگذار کرد. مورالس در این مورد توضیح داد که گروه اسپانیایی ریپسول اسپانیا تنها 5 میلیون دلار در سال در شبکه برق بولیوی سرمایه گذاری کرده است.

مقامات شرکت ریپسول به دولت بولیوی اعلام کردند که از ملی شدن شرکت برق در بولیوی شگفت زده شده اند و خواستار غرامت شده اند. وزیر اقتصاد اسپانیا نیز نگرانی خود را از اقدام ملی شدن شرکت برق اسپانیایی در بولیوی اعلام کرد. اوگفت که دولت اسپانیا مالک بیست در صد از شرکت برق بولیوی است که اکنون ملی اعلام شده است.

(مورالس با احمدی نژاد عکس یادگاری می گیرد، اما بموجب همین اقداماتی که در کشورش انجام میدهد از ماهیت احمدی نژاد و سیاست های خصوصی سازی جمهوری اسلامی آگاه است و می داند که آنها در دو جهت خصوصی سازی و ملی سازی حرکت می کنند و آبشان هرگز در یک جوی نخواهد رفت. آنچه فعلا مورد نظر است بهره گیری از جنجال آفرینی های احمدی نژاد و سرگرم بودن امریکا به مسئله اتمی ایران است تا آنها بتوانند فارغ از دخالت های خشن و مستقیم و کودتائی امریکائی ها، سوسیالیسم امریکای لاتینی خود را مستقر سازند!)

 برگرفته از اومانیته – چاپ فرانسه

 

 

 

 

   راه توده  361      25 اردیبهشت ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت