راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

آخر هفته اعتراضی
در اسپانیا، پرتقال
انگلستان و آلمان

 

روزهای شنبه و یکشنبه در نخستین سالگرد شکل گیری جنبش موسوم به "خشمگینان" صدها هزارتن در اسپانیا و پرتقال و همچنین انگلستان و آلمان به خیابان ها ریختند. در اسپانیا هزاران تن ممنوعیت پلیس را نادیده گرفتند و شب را در میدان مرکزی "پرتا دل سول" مادرید و بسیاری شهرهای دیگر از جمله بارسلون بسر بردند. این تظاهرات عمدتا علیه کمیسیون اروپا و صندوق بین‌المللی پول است که اقدامات ریاضت اقتصادی را به همه کشورهای اروپایی برای سودآوری بیشتر سرمایه تحمیل کرده است. در حالیکه نرخ بیکاری و فقر در همه اروپا بشدت در حال افزایش است.  بر روی پلاکاردهای تظاهرکنندگان نوشته شده بود : "بدهی های شما را ما نمی پردازیم"

در لیسبون پایتخت پرتقال تظاهرات مشابهی با شعار "فقرزدگان همه جهان متحد شوید" برگزار شد. در پرتقال نیز در پی اجرای برنامه های صندوق پول نرخ بیکاری از 15 درصد و در میان جوانان از 35 درصد عبور کرده است و این در حالیست که کمیسیون اروپا و صندوق اصرار به ادامه برنامه ریاضت اقتصادی دارند که وضع را از این نیز بدتر خواهد کرد.

از سوی دیگر در فرانسه کارگران یکی از کارخانه ها که کارفرمای آن قصد داشت تا قبل از روی کار آمدن دولت جدید سوسیالیست فرانسه آن را پیاده کرده و به جایی دیگر منتقل کند، آن را اشغال کردند که در نوع خود اقدامی کم نظیر و نشانه سمت نوینی است که رویدادها در فرانسه به خود خواهد گرفت.

همه اینها نشانه های تایید کننده این ارزیابی است که اروپا وارد یک دوره بحران انقلابی شده است. این نشانه ها را نه تنها در گسترش مبارزه مردم می توان دید بلکه بیش از آن در واکنش طبقات حاکم به سمت راست افراطی می توان آن را پیگیری کرد. گسترش راست افراطی برخلاف آنچه می گویند نشانه راستگرا شدن بیشتر مردم اروپا نیست، برعکس نشانه نزدیک شدن بحران انقلابی است. این بحران البته طولانی خواهد بود و در ظرف یک ماه و یک سال به نتیجه نخواهد رسید ولی سمت حرکت از هم اکنون تغییر کرده است. این روند در هفته ها و ماه های آینده با شدتی بیشتر خود را نشان خواهد داد.

 

 

 

   راه توده  361      25 اردیبهشت ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت