راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بانکداران یونان
پول هایشان را
از بانکها
خارج می کنند
آذرفریتاش
 

 

با شکست احزاب برتر یونان در تشکیل دولت ائتلافی، روز پنج شنبه دولت موقت یونان متشکل از 16 وزیر که عمدتا ازدانشگاهیان و مقامات ارشد دولتی می باشند تشکیل شد. وظیفه این دولت سرپرستی موقت امور تا 17 ژوئن - 28 خرداد- یعنی روز دومین انتخابات پارلمانی در یونان می باشد. رئیس شورای حکومتی "پانا یوتیس پیکرامنوس" 67 ساله نخست وزیر موقت این کشور اعلام شد. دولت موقت حق هیچگونه قانونگذاری را ندارد و فقط وظیفه سرپرستی و آماده کردن انتخابات آینده پارلمانی یونان برعهده اوست. از نظر رهبران اروپا انتخابات آینده یونان می تواند به خروج این کشور از منطقه یورو بیانجامد. در انتخابات گذشته پارلمانی که در 6 مه برگزار شد هیچ یک از احزاب برای تشکیل دولت از اکثریتی قاطع برخوردار نشدند. اکنون پست کلیدی وزارت دارایی به " ژرژ ژانیس" استاد اقتصاد در دانشکده آتن واگذار شده که یکی از مذاکره کنندگان اصلی بازپرداخت بدهی های یونان بود. از آغاز بحران یونان در سال 2010 شورای اقتصادی کشور را او رهبری می کرد. وی پیشترتوافقنامه "ریاضت های اقتصادی" را با اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول امضا کرده بود که به کاهش یک سوم بدهی های یونان منجر شد و قرار شد صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه اروپا وامی به مبلغ 130 میلیارد یورو در عرض سه سال در اختیار یونان در ازای پذیرش شرایط آنها قرار دهند. توافقنامه ای که مردم یونان در انتخابات به آن رای منفی دادند.
نظرسنجی های اولیه نشان میدهد که در انتخابات ماه ژوئن الکسی تسیپراس رهبر حزب چپ رادیکال "سیریزا" بخت بیشتری برای کسب اکثریت آرا را دارد. براساس نظر سنجی سازمان "پونتکی" حزب سیریزا 22 درصد و حزب راست دمکراسی نوین 19.5 درصد و حزب سوسیال دمکرات پاسوک 14 در صد رائ را در انتخابات آینده بدست خواهند اورد.
در این شرایط و با اعلام خبر تجدید انتخابات در یونان سهام بورس در این کشور سقوط کرده و وضعیت سیاسی بصورت نیمه فلج در آمده است. در حالیکه بانکداران خود پول هایشان را از بانک های یونان بیرون می کشند مدعی اند که نگران هجوم مردم برای برداشت پول از حساب های خود می باشند.
 

 

 

 

   راه توده  362      اول خرداد ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت