راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

انتخابات ریاست جمهوری
پیروزی چپ
در فرانسه
یعنی شکاف در
جبهه سرمایه داری
آذرفریتاش

 

فرانسه به سوی حوادثی بزرگ می رود. انتخابات این دوره ریاست جمهوری در فرانسه می‌رود که به انتخاباتی سرنوشت ساز برای فرانسه، اروپا و جهان تبدیل شود.

در این انتخابات "جبهه چپ" که حزب کمونیست فرانسه ستون فقرات آن را تشکیل می دهد، با نامزد مستقل و پیشنهادهای ویژه خود وارد میدان شده است. این در شرایطی است که پیشروی ژان لوک ملانشون نامزد کمونیست ها و جبهه چپ در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه هم چنان ادامه دارد. خبرگزاری فرانسه می نویسد: ملانشون در یک سخنرانی در سنگر کمونیست ها در شهر ویروزن اعلام کرد که: سیلاب انقلابی فرانسوی ها از بستر خود بیرون زده است. فرانسه انقلاب در حال بازگشت است." ملانشون در حالی که هزاران هوادار او شعار "مقاومت، مقاومت و 1789 (سال انقلاب کبیر فرانسه)" را می دانند با اشاره به حضور تلویزیون بی‌بی‌سی در تظاهرات وی به شوخی به زبان انگلیسی گفت: شما می بینید بی‌بی‌سی عزیز، ما خیلی خطرناک هستیم. کمونیست ها همه جا هستند. اشاره ملانشون به سخنان فرانسوا هولاند نامزد حزب سوسیالیست بود که در انگلستان به زبان انگلیسی گفته بود در فرانسه کمونیست دیگر وجود ندارد. (البته فرانسوا هولاند دو هفته پیش سخنان خود را پس گرفت)

خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش خود می نویسد که ملانشون در سخنرانی شورانگیز بیش از یک ساعت خود "جبهه چپ" را جنین در حال تکامل "جبهه خلق" نامید و اعلام کرد: آنها می توانند از دست من خلاص شوند ولی از دست شما هرگز خلاص نخواهند شد!"

نامزد جبهه چپ در انتخابات فرانسه همچنین اعلام کرد که "ظرفیت جبهه چپ برای جمع کردن همه نیروهای چپ درصورت پیروزی در دور نخست انتخابات از ظرفیت حزب سوسیالیست بیشتر است زیرا این جبهه برخلاف حزب سوسیالیست آماده گفتگو با همه نیروهای چپ و همچنین سبزهایی است که در موقعیت تابع حزب سوسیالیست قرار گرفته اند."

وی همچنین خطاب به مارین لوپن نامزد راست های افراطی گفت که جبهه چپ توانسته قطار آنها را از خط بیرون اندازد و فاصله آرای میان این دو در حال افزایش است.

ملانشون همچنین پیش بینی کرد که با پیروزی جبهه چپ در فرانسه شکافی در دیوار سرمایه‌داری ایجاد خواهد شد که بدنبال آن دیگر کشورهای اروپایی و در درجه اول یونان، اسپانیا، پرتغال و آلمان به جبهه چپ خواهند پیوست. این در حالیست که علاوه بر احزاب چپ اروپا، بسیاری از سندیکاهای اروپایی نیز به سود نامزد جبهه چپ موضع گرفته اند. از جمله در بلژیک، سندیکای اف.ژ.ت.ب که به حزب سوسیالیست این کشور وابسته است از نامزدی ملانشون پشتیبانی کرده است که در واقع به معنای جدا شدن آن از حزب سوسیالیست و ایجاد شکاف در این حزب خواهد بود.

با توجه به آنچه در فرانسه و همچنین در  یونان، اسپانیا، پرتقال، ایتالیا، آلمان و دیگر کشورهای اروپایی می گذرد بنظر می رسد که لیبرالیسم اقتصادی با فاجعه اقتصادی زاده آن در اروپا به پایان خط خود رسیده است. سرمایه‌داری از این پس چاره ای جز عقب نشینی نخواهد داشت.

 

 

 

   راه توده  357      21 فروردین ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت