راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

حضور خیابانی
در سراسر اروپا
ادامه خواهد یافت!
ترجمه عسگر داوودی

 

گفتگوی «یونگه ولت» چاپ آلمان با «کریستیان دیل» سخنگوی بخش آلمانی «اتحادیه جدید گروه های های چپ اروپا» و سخنگوی «گروه سندیکائی ام 31»

 

یونگه ولت: شما سخنگوئی بخش آلمانی «اتحادیه» جدید «گروه های چپ اروپا» و نیز مسئولیت سخنگوئی گروه سندیکائی «ام 31» را نیز به عهده دارید، در چند سال گذشته میزان ارتباطات نیروهای سیاسی چپ در سطح اروپا به مراتب افزایش داشته است، بنیانگذاری گروه سندیکائی «ام 31» از جمله نتایج این ارتباطات سندیکائی چپ است. این گروه چه اهدافی را در پیش رو دارد؟

کریستیان دیل: دو مبحث «جنبش منتقدان جهانی سازی» و« جنبش ضد نژاد پرستی» در سالهای اخیر بویژه در سطح اروپا تحرک قابل توجهی داشته است.این تحرک را جنبش چپ اروپا رهبری می کند.آنچه که تاکنون مشخص شده است، همکاری یک پارچه و دسته جمعی «ضد نظام سرمایه داری» توسط چپ اروپا پس از بحران مالی و بدهکاری های دولتی در کشور های اروپائی، آنگونه که انتظار می رفت گسترش نیافته است. با وجود اعتراضات اجتماعی گسترده در بخش جنوبی اروپا شرایط عینی نظام سرمایه داری و حکومت ها امکان ارتباطات و ایجاد شبکه ارتباطی بیش تری را برای تاثیر گذاری بیشتر در چهارچوب داخلی و ملی این کشور ها میسر نمی کند.

س: بنیانگذاری گروه سندیکائی«ام31» چگونه میسر شد؟

ج: در ماه سپتامبر 2011 نمایندگی گروه رادیکال «اومس گانس» از سراسر آلمان با فعالان سندیکائی یونان طی جلساتی به مذاکره نشستند، نتیجه این مذاکرات برنامه بنیانگذاری یک گروه بین المللی ضد سرمایه داری را در پی داشت. بدین ترتیب گروه سندیکائی « ام 31» تشکیل شد البته بخشی از گروه های تشکیل دهنده گروه اخیر قبلا خود دارای ارتباطات بین المللی بودند و این امر بنیانگذاری گروه را تسریع کرد.اکنون گروه سندیکائی« ام 31» دارای شبکه ارتباطی گسترده ای در اینترنت نیز هست. برنامه تظاهرات سراسری روز 31 ماه مارس اولین تحرک سراسری در سطح اروپا بود.

س: تظاهرات اروپائی 31 مارس در چه کیفیتی بر گزار شد؟

ج: تجارب نشان می هد که در بخشی از کشور های اروپائی تحت پوشش گروه سندیکائی «ام31» فعلا توقع تحرک بالا مورد انتظار نیست اما در کشور هائی مثل یونان و اسپانیا  تظاهرات گسترده ای انجام خواهد شد. در یونان بر علیه خصوصی سازی تاسیسات آب و فروش این تاسیسات به یک شرکت فرانسوی که در تمام اروپا دارای شعبات است، تظاهرات انجام خواهد شد.در ورشو تظاهرات گسترده ای در مخالفت با افزایش قیمت زمین در مناطقی از شهر انجام خواهد شد که در این مناطق حقوق بگیرها و مهاجرین زندگی می کنند. در انگلیس و سوئد نیز زمینه انجام تظاهراتی بر علیه بحران مالی موجود و افزایش قیمت ها وجود دارد.

س: در آلمان چه برنامه هائی برای تظاهرات تدارک بودید؟

ج:  در منطقه بنای ساختمان جدید بانک مرکزی اروپا در شهر«فرانکورت ام ماین» تظاهرات اعتراضی برنامه ریزی شده بود، به همین خاطر از سراسر آلمان فعالان جنبش به این شهر سرازیر شدند. بیش از بیست اتوبوس برای انتقال تظاهرکنندگان به این شهرتدارک دیده شده بود. هدف ما فقط اعتراض به بنای ساختمان جدید بانک مرمکزی اروپا نبود بلکه اعتراض به سیاست های پولی این بانک و دولت های همکار بویژه دولت های آلمان و فرانسه نیز همیشه مورد نظر است.

 

س: در ماه مه نیز برنامه های اعتراضی دیگری نیز از طرف سایر گروه ها در شهر« فرانکفورت ام ماین» تدارک دیده شده است.گروه « چپ های مداخله گر» این برنامه را سازمان داده اند. تفاوت برنامه های شما با آنها در چیست؟

ج: هدف ما رقابت با دیگر جریانات مشابه نیست. برنامه های اعتراضی گروه های مختلف یکی پس از دیگری انجام می شود.اعتراض ماه مه بیشترین تمرکز خود را بر علیه بنای ساختمان جدید بانک مرکزی اروپا در شهر « فرانکورت ام ماین» گذاشته است اما ما بر این باور هستیم که تمرکز برنامه اعتراضات باید بر علیه «منابع بحران» باشد.لازم است که جنبش چپ در شرایط فعلی به انتقاد از «بحران های پایه ای نظام سرمایه داری» بپردازد. البته برنامه های اعتراضی مقطعی نیز جایگاه خودشان را حفظ می کنند اما به اصل نباید تبدیلشان کرد.

 

 

 

   راه توده  357      21 فروردین ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت