راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

چهره واحد
نظام سلطنتی
در ایران و تایلند
ترجمه و تدوین عسگر داوودی

 

روزنامه «تاگس سایتونگ» چاپ آلمان نوشت که یکی از رهبران جنبش کمونیستی تایلند به اتهام «بدنام کردن کاخ شاه» به زندان محکوم شده است.« سوراچای دانواتانانوسون» روز سه شنبه گذشته به هفت سال و نیم زندان محکوم شد. او تحت فشار مقامات قضائی مجبور شد مجرمیت خود را تائید کند و گرنه 15 سال زندان در انتظار او بود. این رهبر 70 ساله اپوزیسیون تایلند در سال های 1970 نیز به جرم  عضویت در «حزب کمونیست تایلند» در زندان بوده است. او یکی از رهبران اصلی «جنبش چپ تایلند» است.«جنبش چپ تایلند» بخشی بزرگی از«جنبش پیراهن سرخ های» تایلند را تشکیل می دهد.

تایلند با نام رسمی پادشاهی تایلند در شبه‌جزیره هندوچین واقع در جنوب شرقی آسیا یکی از سیستم های موروثی ـ سلطنتی باقی مانده از زمان قبیله ای ـ سلطنتی «دوره شکلبندی فئودالیستی» است. فرمانروای کنونی «رامای نهم» ( بومیبول آدولیادی ) از سال ۱۹۴۶ تاکنون شاه این کشور بوده است! او 84 سال سن دارد. در سال 2009 نشريه اقتصادی «فوربس» اعلام كرد، پادشاه تايلند با دارايي حدود ‌79/18 ميليارد پوند (‌35 ميليارد دلار) در صدر ثروتمند‌ترين پادشاهان دنيا قرار گرفته دارد. او 66 سال است که شاه تایلند است! تایلند ۶۴ میلیون جمعیت دارد که ۳۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تن آن نیروی کاراند.

«جنبش پیراهن سرخ ها»ی تایلند ظاهرا طرفداران نخست وزیر سابق تایلند محسوب می شود که در سال 2006 با کودتای نظامی بر کنار شد. این جنبش در سال های 2009 و 2010 با حضور و تقویت دهقانان شرق تایلند اعتراض اجتماعی گسترده ای را در بانکوک راه اندازی کرد که به درگیری خشونت باری با نیروهای انتظامی منجر شد. تعدادی نیز در این تظاهرات توسط نیروهای انتظامی کشته شدند. «جنبش پیراهن سرخ ها»ی تایلند دارای پایگاه مردمی گسترده ای است و بویژه روستائیان فقر شرق و شمال کشور در همراهی با حاشیه نشین های شهری و کارگران بانکوک نیروی عظیمی را تشکیل می دهند. تظاهرات توده ای «پیراهن سرخ ها»ی تایلند اگر چه به ظاهر در سال 2010 توسط نیروی انتظامی درهم کوبیده شد اما به دلیل ریشه داشتن در بین اقشار تهیدست و فقر تایلند همچنان آتش زیر خاکستر است. خواسته های اقتصادی ـ اجتماعی انباشته شده زحمتکشان کشوری که « فحشاء» بخشی مهمی از اقتصاد کشور را تامین می کند، نمی تواند به خاموشی بگراید. همراه با گسترش فرهنگ فحشا به منظور جلب توریست هزاران فاجعه اجتماعی جدید مرتبا در حال نشو نما در این جامعه است. بنا به آمار5 سال گذشته  نزدیک به 5 ممیز 1 درصد از جمیعت بزرگسال این کشور به بیماری ایدز مبتلا هستند.

در ماه یولی 2011 حزب پوآ که از پشتیبانی « جنبش پیراهن سرخ ها» نیز برخوردار است به یک پیروزی نسبی دست یافت اما توازون قدرت نشونمای بیشتری را به این جنبش اجازه نمی دهد.کشمکش های سیاسی ما بین احزاب مشکلات متعددی را برای این جنبش فراهم آورده است.

از سال 2009 تاکنون 12 تن از اعضای «جنبش پیراهن سرخ ها» به جرم« توهین به پادشاه» به دادگاه کشیده شده اند و فعلا با سپردن وثیقه آزاد هستند تا تکلیف نهائی آن ها مشخص شود. در تایلند «انتقاد از پادشاه» و «کمونیست بودن» تابو محسوب می شوند. «جنبش سرخ پوش های تایلند» اگر چه در تظاهرات خود برای متهم نشدن به ضدیت با شاه و سلطنت حتی در مواردی عکس شاه را نیز با خود حمل می کردند اما مخالفان سیاسی این جنبش که در عمل به دستگاه استبدادی سلطنت وابسته اند همچنان این جنبش را به ضدیت با «سیستم پادشاهی موروثی» متهم می کنند و مبارزان را به این بهانه به زندان محکوم می کنند.عوامل کاخ سلطنتی افرادی را با پرداخت پول و امکانات به پوشیدن لباس زرد رنگ تشویق می کنند. لباس زرد در تایلند سمبول سلطنت مطلقه محسوب می شوند.

روزنامه «فراکفورتر روند شاو» آلمان نیز در همین رابطه می نویسد: اگر چه خاندان شاهی تایلند همیشه مدعی بوده اند که این خاندان در تصمیم گیری های حکومتی نقشی ندارد، اما بر همگان روشن است که تمامی سیاست های تایلند از پشت پرده و توسط شاه اداره می شود. «وایرلونگکورن» ولیعهد تایلند مورد علاقه «جنبش سرخ پوشها»ی تایلند نیست و زرد پوش های طرفدار شاه فعلی نیز علاقه ای به او نشان نمی دهند.

بومیبول آدولیادی شاه فعلی در سال 1927 در آمریکا متولد شده است. برادر او از همان کودکی مقدس و شاه نامیده شد. زمانی که برادرش به عنوان شاه قبلی در کاخ شاهی با شلیک گلوله از یک هفت تیر کشته شد، بومیبول آدولیادی هرگز توضیح نداد که برادرش توسط چه کسی مورد هدف گلوله واقع شده است. او فقط گفت:« زمانی که من وارد آمدم شدم، برادرم مرده بود» لازم به یاد آوری است که او نیز در روز کشته شدن برادرش در کاخ شاهی بود. فقط چند ساعت از مرگ برادرش گذشته بود که بومیبول آدولیادی 18 ساله به عنوان جانشین برادرش پادشاهی خود را اعلام کرد. سیستم سلطنت موروثی در تایلند از سال 1932 تاکنون برقرار است.

اتهام« ضدیت با سیستم پادشاهی» در تایلند یکی از سخت ترین نوع اتهام ها مجسوب می شود. «آمپون تانگنوپاکول» یکی از اعضاء «پیراهن سرخ ها» به جرم ارسال 4 اس. ام. اس که دادگاه آن ها را «ضدیت با شاه وسلطنت» ارزیابی کرده است، به بیست سال زندان محکوم شده است! در اغلب محاکمات متهم مجبور می شود تا اتهام و حکم وارده جبرا را بپذیرد.

در ماه های گذشته «سویجا تاخور» وبلاگ نویس به جرم توهین به سیستم پادشاهی به 10 سال زندان محکوم شده است. او متهم است که عکسی که در وبلاگ خود منتشر کرده است توهین به پادشاه محسوب می شود. قبل از آن پروفسور «گیلس یه یونگپاکورن» از تایلند به خارج فرار کرده است زیرا از طرف مقامات حکومتی از او به اتهام توهین به «اعلاحضرت پادشاه» شکایت شده بود.

نویسنده امریکائی« پاول هاندلی» براین عقیده است که در سایه غلیظ نظامیان تجهیز شده توسط سیستم سلطنت موروثی تایلند حتی تصور یک دموکراسی نیم بند نیز عبثی بیش نیست.

جالب است که مثل زمان محمد رضا پهلوی در تایلند نیز قبل از شروع هر فیلم در سینما ها مردم مجبورند سرود شاهنشاهی که تصایری از تبلیغات برای سیستم دیکتاتوری سلطنتی است را تماشا کنند.

 

اینجا گزارش تصویری بخشی از تظاهرات «جنبش پیراهن قرمزها» را مشاهده می کنید 

اینجا فیلمی در رابطه با گستردگی و عمق «جنبش پیراهن قرمزها» در بین روستائیان بخش شرقی تایلند مشاهده می کنید

 

 

 

   راه توده  356      22 اسفند ماه 1390

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت