راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

رویدادهای سوریه
نه با عینک
رسانه های
اروپا و امریکا
ساویتسکایا راسیا- ترجمه آزاده اسفندیاری

 

روز پنج شنبه یکم ماه مارس ارتش سوریه توانست شهر حمص را از دست جنگجویان مسلح مخالف حکومت این کشور آزاد کند . در پایان در گیری های نظامی در این شهر بیش از یک هزار نفر از افراد مسلح دستگیر شدند. در بین افراد دستگیر شده 10 افسر فرانسوی که یکی از آن ها درجه سرهنگی دارد مشاهده شد. این نظامیان فرانسوی اذعان کرده اند که از طریق ماهواره با سر فرماندهی ناتو در بروکسل پایتخت بلژیک در ارتباط بوده و لحظه به لحظه وضعیت خود را گزارش می کرده اند و دستورات لازمه را می گرفته اند. مقامات امنیتی سوریه در گزارش های دیگری از وجود مزدوران انگلیسی و دیگر شهروندان خارجی از جمله اعضای تشکیلات القاعده، در میان نیروهائی که در حمص می جنگیدن خبر می دهند .

نخست وزیر سوریه در بیانیه ای اعلام کرد که کشورما با کشور فرانسه در حال جنگ نیست و طبق کنوانسیون لاهه این افراد نه بعنوان شهروند عادی فرانسه و یا اسیر جنگی، بلکه به عنوان جاسوس و مزدوران مسلح در کشور ما محاکمه خواهند شد.

این در حالی است که سرکوزی رئیس جمهور فرانسه چند روز پیش خواهان بر کناری بشار اسد و سرنگونی دولت سوریه شده بود. او در عین حال گفت باید به دولت های چین و روسیه نیز فشار آورده تا دست از حمایت دولت بشار اسد بردارند .  

اخیرا دولت سوریه قانون اساسی جدید این کشور را به همه پرسی گذاشت که به گفته رسانه های این کشور با 84.4 در صد مورد تائید مردم قرار گرفت. مهم ترین مواد قانون اساسی جدید سوریه ، عبارت است از کم کردن اختیارات رئیس جمهور و تعدد کاندیدا ها برای این پست و سیستم چند حزبی در این کشور .

زمان اندکی پس از همه پرسی قانون اساسی در سوریه، از یک طرف آمریکا و اتحادیه اروپا و از طرفی دیگر ترکیه واتحادیه عرب با کوشش همه جانبه عربستان سعودی و قطر، سیاست های خشن تری را نسبت به دولت این کشور در پیش گرفته اند. از اعمال تحریم های بیشتر نسبت به سوریه، تا اذعان به مسلح کردن جنگجویان مخالف حکومت این کشور .

دولت ترکیه صراحتا اعلام کرد که مرزهای خود را با کشور سوریه باز گذاشته و به باند های مخالف دولت سوریه اسلحه داده است و به این کار خود ادامه خواهد داد .

در اعتراض به سیاست تجاوز کارانه دولت ترکیه و دخالت در امور داخلی سوریه ، در چند شهر مرزی این کشور با سوریه تظاهرات وسیعی صورت گرفت و مردم این مناطق خواهان کوتاه شدن دست های بیگانگان از کشور همسایه خود شدند. سازمان دهندگان این تظاهرات احزاب مترقی و هواداران صلح ترکیه بودند .

 

 

 

   راه توده  355      15 اسفند ماه 1389

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت