راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

نمایشگاه بین المللی
کتاب در کوبا
با 6 میلیون بازدید کننده!
ترجمه و تدوین عسگر داوودی

 

بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب کوبا افتتاح شد، این نمایشگاه سالیانه برگزار می شود. نمایشگاه پنجشنبه دوم فوریه در سالن بزرگ ساختمان تاریخی «لاکابانا» هاوانا با عنوان «سال فرهنگی ملت جامائیکا» افتتاح شد. سخنرانی افتتاحیه نمایشگاه امسال را «لیزا هانا » وزیر فرهنگ جامائیکا بر عهده داشت، سپس «سولسیا رومای» مسئول انستیوی کتاب کوبا سلام های صمیمانه مسئولین کوبا را به 260 روشنفکر و 600 متخصص امور کتاب ورسانه از 41 کشور دنیا ابلاغ کرد. تعداد 2000 جلد کتاب در این نمایشگاه در معرض بازدید دیدار کنندگان قرار گرفت که تعداد 840 از آنها برای اولین بارمنتشر شده اند. با توجه به تجارب سال های گذشته، در مجموع تعداد دیدارکنندگان این نمایشگاه 6 میلیون ارزیابی می شود.
از جمله برنامه های برگزار شده معرفی دو نویسنده با اسامی «زولا کوئی کو» و «آمبریسیو فورنت» بود «زولا کوئی کو» در سال 2002 جایزه نوبل علوم اجتماعی را دریافت کرده است و«آمبریسیو فورنت» در سال 2009 موفق به دریافت جایزه ملی ادبیات شده است .
این نمایشگاه که تا نوزدهم فوریه ادامه خواهد داشت تحت عنوان «فرهنگ ملل ساکن منطقه کارئیب» برگزار شد. انتخاب نام مذکور به تاریخ مبارزات مردم کوبا است و یاد آور مبارزه 200 سال قبل «آنتونیو آپونته» با استعمار اسپانیا و همچنین یادآور قتل عام 100 سال قبل رژیم کوبا با همدستی آمریکا در قتل عام شورشیان سیاهپوست کوبائی انتخاب شده است. در آن تاریخ «حزب استقلال سیاه پوستان کوبائی» بنیانگذاری شد.
از جمله نویسندگان شرکت کننده در نمایشگاه «میگوئل بوناسو» و «ستلا کالونی» از آرژانتین، دین شناس آزادیخواه برزیلی «فرای بیتو» و « کارمن بهوریکویس» از ونزوئلا، «سر هلری بکلس» و «استهر فلیپ» از باربادوس، «سرگیو پینتو» از مکزیک، «پیتر فلیپس» از آمریکا، «مارینا موسکوینا» از روسیه، «فرانسیسکو هوتارد» و « سالم لامارانی» از فرانسه، «کارلو فرابتی» از ایتالیا، « ایگنوسیو رامون» و« سانتیگو البا» از اسپانیا را نام برد.
حضور غافلگیر کننده «فیدل کاسترو» رهبر 85 ساله کوبا در جمع 150 نویسندگان و روشنفکران حاضر در برنامه اجلاس موازی نمایشگاه، از جمله موارد مورد توجه رسانه های بین المللی حاضر در نمایشگاه بود. فیدل کاسترو در این مراسم کتاب «چریک زمان» خود را معرفی کرد. این کتاب دو جلدی که حدود هزار صفحه است گفتگو های او با «کاتیوسکا بلانکو» را شامل می شود و مربوط است به دوران کودکی فیدل تا شب پیروزی انقلاب کوبا در سال 1985 و سقوط «باتیستا» دیکتاتور دست نشانده آمریکا در کوبا. «باتیستا» جزیره کوبا را به قمار خانه و مرکز فحشا سرمایه داران آمریکائی ها بدل کرده بود.

 

اینجا گزارش تصویری حضور جوانان شرکت کننده در نمایشگاه را در مناطقی از شهر هاوانا می بینید

اینجا فیلمی در رابطه با انقلاب کوبا را می بینید.

 

 

   راه توده  352     24 بهمن ماه 1390

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت