راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سخنرانی انقلابی
کاندیدای چپ
برای انتخابات
 ریاست جمهوری
آذر فریتاش

 

نیکلای سارکوزی رئیس جمهور فرانسه برای یک دوره ریاست جمهوری دیگر نامزدی خود را برای شرکت انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 این کشور اعلام کرد. میلانشون نامزد چپ فرانسه برای این انتخابات در مصاحبه ای گفت:
من آرزو داشتم که خود را برای این انتخابات نامزد کند تا به مردم فرانسه به او بگویند: ما نمی خواهیم او رئیس جمهور کشورمان باشد. او باید کاخ الیزه (کاخ ریاست جمهوری فرانسه) را ترک کند. سارکوزی موجب سقوط سیاسی و اقتصادی فرانسه شده است. سارکوزی عامل اصلی تضعیف صنایع فرانسه و بیکاری هزاران کارگر و کارکنان کشور است. او اکنون مانند "قوئی" است که قبل از مرگش آواز مرگ می خواند. برای مردم فرانسه تشنج آور است وقتی به کارنامه 5 ساله او نگاه می کنند.
حضور او در کاخ ریاست جمهوری برای مردم فرانسه بسیار گران تمام شد و ممکن نیست که مردم برای 5 سال دیگر او را در کاخ ریاست جمهوری تحمل کنند.
او بازنشستگی در سن 60 سالگی را از مردم این کشور ربود. با امضای "معاهدات لیسببون "یا بهتر بگویم معاملات لیسبون به مردم و دمکراسی خیانت کرد. زمان آن رسیده تا بلند گوها را به مردم بسپاریم که از خشم و نفرت خود بگویند. من اطمینان دارم مردم فرانسه پاسخ دندان شکنی به او خواهند داد و همزمان به کاندیداهای احزاب راست و راست افراطی نیز درسی تاریخی خواهد آموخت.
سرکوزی می گوید که می خواهد در تلویزیون با مردم فرانسه سخن بگوید. من توصیه می کنم که او برود به منطقه صنعتی :گران دانژوفلودانژ" که منطقه صنایع ذوب آهن کشور است و درجمع آنها ظاهر شود تا آنها با او سخن بگویند. کارگرانی که به آنها دروغ گفت و آنها اکنون نگران تعطیل شدن کارخانه ها و بیکار شدن هستند. کارگرانی که در اعتراض به این وضع ساختمان اداری کارخانه را اشغال کرده اند و من این اقدام آنها را تائید می کنم.
جبهه چپ با حضور در این منطقه پشتیبانی خود را از کارگران اعلام کرده است. این در حالی است که مطبوعات بر خلاف واقعیت گزارشهای از خطرناک بودن این منطقه میدهند. امروز مردم فرانسه و همه زحمتکشان این کشور نگران از دست دادن حقوق اجتماعی خود هستند. واقعیت این است که کشور در حال از دست دادن صنایع ذوب آهن است و مردم قربانی سیاست های اقتصادی اجتماعی سرکوزی.
سرکوزی اگر می خواهد با مردم صحبت کند، در باره کار، دستمزد و بهداشت که مسائل اصلی جامعه است صحبت کند نه درباره قرن جدیدی که گویا به پرجمداری او در انتظار مردم فرانسه است.
او به مردم ما دروغ میگوید به همان اندازه که به سرمایه داری دروغ نمی گوید.
"فرانسوا هولاند" کاندیدای حزب سوسیاست کشور در انتخابات آینده فرانسه در لندن در مقابل سرمایه مالی موضع لیبرالی میگیرد و در فرانسه به همین سیاست حمله میکند.
برای من، اکنون مقابله با نظرات "هولاند" مطرح نیست زیرا مطبوعات فرانسه باندازه کافی به آن خواهند پرداخت. نظر چپ فرانسه چیز دیگری است. من در گذشته با او همکار بوده ام و بارها به او گفته ام که با یک تفتگ سر پر نمی توان به جنگ رفت. از یک طرف در مقابل سرمایه مالی موضع گرفت و از طرف دیگر با انها کنار آمد. او در ذهن خود تصور میکند که باید با سرمایه داری کنار بیاید تا از زیر ضربه آنها خود را بیرون بکشد و این کاملا اشتباه است. در گذشته هم به او گفته بودم، باید در مقابل سرمایه مالی ایستاد و این تنها راه مهار آنهاست. سرمایه مالی عامل اصلی بحران کنونی جهان و فرانسه است. این بحران و این سرمایه مالی را با نام اصلی آن باید نامید و بعنوان دشمن مردم به آنها معرفی کرد.
نگاه کنید به آنچه که امروز در کشور یونان می گذرد. گروهی از سیاستمدارانی که تسلیم سیاست های سرمایه مالی جهانی اند بر سر کار آمده اند و می کوشند روز به روز بیشتر گلوی مردم را بفشارند. از سوی دیگر، همین سرمایه مالی به همین دولت می گوید اگر یک قدم عقب نشینی کنی و یا در برابر مردم تعلل به خرج بدهی کمک مالی وعده داده شده را نمی کنیم. کمکی که ربطی به مردم ندارد و به جیب بانک ها و سرمایه داران یونان قرار است سرازیر شود اما پرداخت آن را باید مردم متعهد شوند. این همان بالائی که در آینده بر سر ملت فرانسه خواهد آمد.

 

 

 

   راه توده  353     اول اسفند ماه 1389

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت