راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

ورود قدرتمند
"چپ" در انتخابات
ریاست جمهوری فرانسه
ترجمه جعفر پویا
 

با آغاز کارزار انتخاباتی "ژان لوک ملانشون" نامزد جبهه چپ در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، حضور پرقدرت و مسلط او در برنامه‌ها و گفتگوهای تلویزیونی و مطبوعاتی، ناظران سیاسی در این کشور را شگفت زده کرد. اوج این برنامه‌ها حضور دو ساعته ملانشون در کانال دو تلویزیون فرانسه در پنج شنبه شب گذشته بود. روزنامه "فرانسوار" با نگرانی نوشت: "نتایج انتخابات ریاست جمهوری آینده هر چه باشد، حضور ژان لوک ملانشون، نامزد جبهه چپ، در برنامه مناظره مستقیم کانال دوم تلویزیون در یادها باقی خواهد ماند. در هر حال و هرگونه درباره ملانشون بیاندیشیم این مناظره یکی از لحظات نیرومند و حیرت انگیز این کارزارها باقی خواهد ماند."
لوسوار با اشاره به حضور "ماری ژرژ بوفه" وزیر سابق تربیت بدنی و دبیرکل سابق حزب کمونیست فرانسه در پشت سر ملانشون می‌نویسد: "ملانشون با شیوه‌ای طوفانی که هیچ وجه مشترکی با زبان رایج وکلا و ادیبان نداشت، در واقع یک نمایش قدرت روحی و جسمی را نشان داد.
نمایش قدرت، چرا که وی از جمله دربرابر رئیس سابق شرکت سنت گابن از مردم و ایده‌های انقلابی خود سخن گفت و دفاع کرد. و از سوی دیگر به "فرانسوا هولاند" نامزد حزب سوسیالیست نشان داد که حق ندارد او را دست کم بگیرد و باید برنامه‌های جبهه چپ را - که جزوه آن را بارها دربرابر دوربین به نمایش گذاشت – در برنامه خود بگنجاند. او از جمله تاکید کرد که بازگشت دوباره به سن 60 سالگی بازنشستگی برای جبهه چپ قابل مذاکرده نیست."
فرانسوار سپس ملانشون را با ژرژ مارشه دبیرکل سابق و محبوب حزب کمونیست فرانسه مقایسه کرده و می‌نویسد: "ما می‌دانستیم که ملانشون سخنران خوبی است ولی پنج شنبه شب او عالی بود. او با شیوه‌ای هیجانی و خود بخودی که گاه ژرژ مارشه دهه هفتاد را به یاد می‌آورد با همان شور سخن ‌گفت.
ملانشون در بنیاد
1- خود را تنها نامزدی که می‌تواند در برابر جبهه ملی (راست افراطی) بایستد معرفی کرد.
2- نشان داد هیچ کس نمی‌تواند از امروز مدعی شود که چه کسی به دور دوم انتخابات راه خواهد یافت و نه حتی معلوم خواهد بود چه کسی در دور نخست بیشترین آرا را خواهد داشت
3 – او تاکید کرد که رهبر حزب سوسیالیست هیچ بختی برای پیروزی ندارد، اگر بخواهد جبهه چپ را نادیده بگیرد.
4 – تمام مدت بر روی این اندیشه تاکید کرد که در فرانسه امروز "نارضایتی مردمی بسیار عظیم است."
یاداوری می کنیم که ژان لوک ملانشون نامزد جبهه چپ در انتخابات ریاست جمهوری است که تا سه ماه دیگر در فرانسه برگزار می شود. جبهه چپ که حزب کمونیست فرانسه و جناح چپ جدا شده از حزب سوسیالیست در مرکز رهبری آن قرار دارند، با یک برنامه انتخاباتی مشخص در چارچوب ایجاد اقتصاد برنامه ریزی شده بجای اقتصاد لیبرال و دفاع از حقوق کارگران و زحمتکشان وارد کارزارهای انتخاباتی شده است. در شماره های گذشته راه توده چندین سخنرانی و گفتگو از وی منتشر شده است از جمله سخنرانی در مراسم اختتامیه جشن اومانیته روزنامه حزب کمونیست فرانسه.

 

   راه توده  348     26 دی ماه 1390

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت