راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

قیام مردم علیه
حذف یارانه ها
در نیجریه
بهرام نگاه

 

بسیاری از رسانه های خبری جهان، در هفته گذشته اخبار اعتراضات گسترده مردم، اعتصاب عمومی و تظاهرات مردم نیجریه علیه سیاست های راست روانه حکومت این کشور صادر کننده نفت را یا اصلا پوشش خبری نداده و یا بسیار سریع از کنار آن گذشتند.
روز دوم ژانویه دولت" گودلاک جاناتان" حذف یارانه های دولتی و بویژه یارانه سوخت را اعلام کرد. چند روز پس از آن در "ابوجا" پایتحت نیجریه، اتحادیه های کارگری اعلام اعتصاب نا محدود کرده و دست به تظاهرات در خیابانها زدند. تظاهرات و درگیری به شهرهای دیگر هم کشیده شد. در لاگوس و کانو (دومین شهر بزرگ نیجریه و در شمال) تظاهرات بوسیله پلیس به خون کشیده شد و دونفر کشته و دهها نفرمجروح شدند. اعتصاب که بدعوت اتحادیه های کارگری انجام شد، در همان روز اول سراسر کشور را به تعطیلی کشاند. مغازه ها، پمپ بنزین ها و حتی مدارس به اعتصاب پیوسته و سیستم حمل و نقل عمومی تقریبا بطور کامل فلج شد. حتی فرودگاهها از فعالیت باز ماندند.
مردم به حذف یارانه ها و دو برابر شدن قیمت سوخت اعتراض دارند. افزایش قیمت سوخت تاثیری آنی و شدید بر قیمت تمام کالاها و بوژه مایحتاج ضروری و اولیه مردم دارد. نیجریه بزرگترین تولید کننده نفت در افریقاست و علیرغم این ثروت، آکثریت مردم این کشور با دو دلار در روز مجبور به گذاران زندگی هستند.
دلایل دولت راستگرای "گودلایف جاناتان" برای به اجرا گذاشتن دستورات صندوق بین المللی پول و بانک جهانی، همان دلایلی است که احمدی نژاد در ایران و یا سایر حکومت هایی که از سسیاست های نئولیبرالیسم جهانی پیروی میکنند است. رئیس جمهور نیجریه میگوید: "حذف یارانه ها برای رشد اقتصادی آینده ضرورت دارد. هر قدر هم سخت باشد، سختی های امروز را بخاطر آینده بهتر تحمل باید کرد."
مردم معترض اعتقاد دارند که دولتیان در فساد کامل غرق هستند و حذف یارانه ها نه با هدف زندگی بهتربرای مردم بلکه با هدف پرتر کردن جیب ثروتمندان و دولتیان انجام می پذیرد و وعده آینده بهتر هم وعده سرخرمنی بیش نیست و بارها از اینگونه وعده ها داده شده و منجر به بهبود وضع مردم نگشته است.
اعتصاب عمومی در پنجمین روز خود منجر گسترش درگیری های خشونت آمیز در سراسر نیجریه و بخصوص شهرهای مهم و اصلی شد و بدنبال آن دولت با رهبران اعتصاب و اتحادیه ها وارد مذاکره شد. نتیجه این مذاکرت قبول تجدید نظر در حذف یارانه از جانب دولت و قبول توقف موقت اعتصاب اعلام شده است.
در سال2003 اعتراضات مشابهی در نیجریه به وقوع پیوست و دولت با عقب نشینی مجبور به کاهش اقلامی که قرار بود سوبسید آن قطع شود گردید ولی از اصل مسئله، سیاست حذف یارانه ها، عقب ننشسته و اجرای تدریجی آنرا هدف قرار داد.
این کشور حدود 160 میلیون جمعیت دارد و با وجودی که بزرگترین تولید کننده نفت آفریقاست، بدلیل نداشتن زیرساخت های صنعتی و اقتصادی پالایشگاهی نداشته و ارد کننده بنزین است.
بسیاری از فعالین سیاسی و مدنی و حتی برخی از نمایندگان مجلس نیجریه معتقدند که درگیری های مذهبی اخیر و فعالیت های حشونت آمیز اسلامگرایان "بوکوحرام" برای به انحراف کشاندن اعتراضات مردم و تحت الشاع قرار دادن آن است و توسط دست های پنهان در دولت هدایت و تشدید میشود.

 

   راه توده  348     26 دی ماه 1390

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت