راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

حزب کمونیست تونس:
احزاب اسلامی
اسب تراوای امریکا
در جنبش بهارعربی
یونگه ولت چاپ آلمان- ترجمه عسگر داوودی

 
 

هفدهمین کنفرانس بین المللی «روزا لوکزامبورگ» مطابق رسم همه ساله در آلمان برگزار شد.

کنفرانس از ساعت 10صبح روز جمعه 14 ژانویه آغاز و تا ساعات پایانی بعدازظهر روز یکشنبه 16 ژانویه با نثار تاج گل بر آرامگاه روزا لوکزامبورگ و کارل لیبکنشت دو رهبر حزب کمونیست آلمان پایان یافت.

برنامه های مقدماتی کنفرانس با یاد آوری قتل دو مبارز کمونیست در 93 سال قبل، آغاز و با اجرای قطعات ادبی، هنری و موسیقی اجرای برنامه های ادبی ـ سیاسی ـ هنری هنرمندان و دانش آموزان آلمانی ادامه پیدا کرد. گروه موسیقی «تریو پالارما» از آمریکای لاتین قطعاتی را اجرا کرد، همچنین خواننده آرژانتینی «پابلو میرو» ترانه هائی با یاد «ویکتور خارا» قربانی کودتای آمریکائی ژنرال پینوشه در شیلی و «آنتونیو کوئررو» زندانی سیاسی تبعه کوبا  در آمریکا اجرا کرد، در ادامه برنامه ها در بخش مسائل سیاسی، سفیر کوبا در رابطه با وضعیت 5 تبعه کوبائی در زندان آمریکا توضیحاتی داد. خانم «یوحنا فرناندز» استاد سیاه پوست و تاریخدان آمریکائی در رابطه با وضعیت «مومیا ابوجمال» روزنامه نگار زندانی در آمریکا گفت: ابوجمال مدت 40 روز است که دیگر در اعتصاب غذا به سر نمی برد، این بار امکان گفتگوی رادئوئی با او ممکن نشد.« یوحنا فرناندز» همچین در رابطه با وضعیت زندان «برکلی مانینگ» سرباز آمریکائی که توانست فیلم تیراندازی هوائی از طرف بالگرد نظامیان آمریکائی به سرنشینان غیر نطامی و بی دفاع یک وسیله نقلیه در بغداد را با کمک «ویکی لیکس» در اینترنت منتشر کند، گفت: خطر اعدام این سرباز فداکار را تهدید می کند.

«ارطغرل کروکچی» پارتیزان سابق اهل ترکیه که اکنون به فعالیت های سیاسی غیر نظامی روی آورده است نیز در سخنرانی خود از نقش ناتو در خاور نزدیک و میانه انتقاد کرد.

«سامی بن قاضی» نماینده «اتحاد کمونیست های جوان تونس» در سخنرانی خود از جمله گفت: «بهار عربی» در کشور های مختلف «ویژگی های خاص خود» را در صحنه بین المللی عرضه کرده است، متاسفانه احزاب اسلامی شرکت کننده دردولت های جدید عملا «نقش نجات دهنده منافع امپریالیستی» را بازی می کنند.

«گرالدو گاسپارین» از «جنبش  دهقانان بی زمین برزیل» در سخنرانی خود گفت: به دلیل بحران مالی بین المللی، «سرمایه» از شمال برزیل به بخش اقتصاد کشاورزی جنوب هجوم آورده است. این پدیده عواقب زیانباری را به کشاورزی و افراد شاغل در این بخش وارد می آورد. برزیل با وجود اینکه فقط بیش از 5 در صد زمین های کشاورزی دنیا را صاحب می باشد اما 20 درصد سمپاشی ها بر محصولات کشاورزی در این کشور انجام می شود و این موضوع زیان های جبران ناپذیری از نظر محیط زیستی ایجاد می کند.

«پدرو نوئل کائیرو» نماینده «حزب کمونیست کوبا» نیز در سخنرانی خود گفت: ما برای ادامه رهبری انقلاب در کوبا نیازمند یک مدل اقتصادی جدید هستیم اما باید توجه داشت که این مدل اقتصادی جدید فقط دارای ویژگی های مختص کوبا را خواهد بود.

«آگوستینو لوپز» نماینده «حزب کمونیست پرتغال» نیز در سخنرانی خود از جمله گفت: اتحادیه اروپا استعداد اصلاحات و تغییرات را ندارد و دلیل موجودیت آن نیز تسلط قدرت های بزرگ بر قاره اروپا است، هدف از ایجاد این اتحادیه اعمال سیاست نظامیگری و نئولیبرالیستی است.

سپس از حاضرین دعوت شد تا با حضور در نمایشگاه کتاب و عکس کتابفروشی مرکزی روزنامه یونگه ولت در برنامه روخوانی کتاب جدیدا منتشر شده از فیدل کاسترو شرکت کنند. این کتاب در 800 صفحه از طرف انتشاراتی « زندگی جدید» در آلمان منتشر شده است.

متن کامل کلیه سخنرانی ها و مباحث سیاسی و تئوریک در شماره های آینده روزنامه یونگه ولت منتشر خواهد شد.

در جلسات بحث سیاسی که در سالن مرکز فرهنگی« اورانیا» برگزار می شد جمعا 1800 تن حضور داشتند که تعداد حدود 160 تن از آنان را نوجوانان تشکیل می داند.در تمامی ساعات برگزاری کنفرانس کلیه سخنرانان و شرکت کنندگان بر تداوم مبارزه برای برقراری رهائی از یوغ «سرمایه» و برقراری «سوسیالیسم دموکراتیک» تاکید داشتند.همچنین در ادامه برنامه ها، روز یکشنبه برنامه راهپیمائی از مرکز برلین به سوی مزار«روزالوکزامبورگ و کارل لیبکنشت» برگزار شد. در این راهپیمایان که تعداد آنان حدود 10هزار تن ارزیابی شده است، اعضاء و مسئولین احزاب چپ و کمونیست و دیگر گروه های سیاسی دموکرات آلمان حضور داشتند راهپیمایان با شعار« این جنایت هرگز فراموش نخواهد شد» پس از رسیدن به آرامگاه دو سیاستمدار ترور شده با نثار دسته گل های میخک یاد و خاطره این دو مبارز را گرامی داشتند. یونگه ولت در این رابطه بویژه تاکید کرده است که: در 15 ژانویه سال 1919 میلادی دستور قتل این دومبارز کمونیست از طرف دفتر رهبری آن زمان حزب «سوسیال دموکرات آلمان» SPD صادر شده بوده است. «حزب سوسیال دموکرات آلمان» پیش از آن از«حزب کمونیست آلمان» انشعاب کرده بود.

 

ـ اینجا و اینجا و اینجا و اینجا گزارش عمومی برگزاری کنفرانس را می بینید.

ـ اینجا مراسم نثار تاج گل توسط مسئولین «حزب چپ» و «حزب کمونیست آلمان» را برمزار روزا لوکزامبورگ و کارل لیبکنشت را می بینید.

ـ اینجا و اینجا  دقایقی از یک فیلم سینمائی در رابطه با قتل روزا لوکزامبورگ و کارل لیبکنشت را می بینید.

ـ  اینجا و اینجا موضوع بحث مربوط به فیلم تیراندازی و کشته شدن تعدادی غیر نظامی عراقی که توسط یک سرباز آمریکائی منتشر شده است را می بینید.

ـ اینجا بخش اول و دوم  سخنرانی «یوحنا فرناندز» استاد تاریخدان شرکت کننده در کنفرانس در رابطه با وضعیت «مومیا ابوجمال» را می بینید.

ـ اینجا فیلمی با یاد روزا لوکزامبورگ و کارل لیبکنشت را می بینید

 

 

 

   راه توده  3469     3 بهمن ماه 1389

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت