راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

چرخش سیاسی
کاخ سفید، درجهت
صلح با کوبا
اومانیته- ترجمه "ا. آذرفریتاش"
 

 

  باراک اوباما رئیس جمهور امریکا در مراسمی که به مناسبت جمع آوری کمک های مالی برای حزب دمکرات در میامی در ایالت فلوریدا برگزار شد حضور یافت. شهری که بسیاری از اهالی شمال امریکا که اصلیت کوبائی دارند در آن زندگی می کنند. همچنین شهری که به ضد کاسترو بودن معروف است و تروریست های شناخته شده ای چون "لویس پوسادا کاربلیس" مامور قدیمی سازمان سیا که مسئول عملیات انفجار یک هواپیمای کوبائی در اکتبر سال 1979 بود در آن زندگی می کنند. فلوریدا نیز یکی از ایالت های مورد علاقه بازنشستگان دولت های نظامی و دیکتاتورهای گذشته امریکای لاتین است .
اوباما در این مراسم با توجه به حضور شاهدانی که گفتند این سخنرانی به اتوریته وی لطمه می زند، اعلام کرد "زمان برای تغییر روابط ایالات متحده و کوبا که بمدت نیم قرن تحت تحریم های ایالات متحده قرار دارد آماده است". وی افزود "ما به خلاقیت و تفکر نیاز داریم تا بتوانیم سیاست های خود را به روز کنیم. بخاطر داشته باشید که زمانی که اقای کاسترو قدرت را در کوبا بدست گرفت من تازه متولد شده بودم . آنچه از سال 1961 به اجرا گذاشته شد ایا هنوز هم موثر است؟ در این عصر اینترنت و گوگل و سفر به دور دنیا، این محدودیت ها دیگر معنای خود را از دست داده است". اوباما افزود " نسل جدیدی از سیاستمداران امریکا که اصلیت کوبائی دارند احتمالا قادرند "مکانیزم جدیدی" را برای تغییرات در جزیره کوبا ابداع کنند. من فکر می کنم که همه میدانند آزادی در کوبا از طرف این سیاستمداران می تواند تحقق یابد و ما میتوانیم در این امر به آنها کمک کنیم ."
باید به خاطر اورد که ایالات متحده روابط دیپلماتیک با کوبا را ژانویه سال 1961 قطع کرد و محاصره اقتصادی و تجاری علیه کوبا بعد از یک سال به این کشور تحمیل شد. اکنون مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای بیست و دومین سال متوالی قعطنامه ای را تصویب کرده که در آن از ایالات متحده می خواهد به محاصره اقتصادی کوبا خاتمه بدهد.
اوباما در دوره اول ریاست جمهوری خود اقداماتی محدود دراین زمینه انجام داد. با قبول مناسبات بانکی و آزادی سفر به کوبا، رائول کاسترو نیز آمادگی خود را برای شرکت در گفتگو با ایالات متحده بدون هیچ پیش شرطی پذیرفته است.
اکنون سخنان اوباما یک گام مهم به پیش است. این اولین بار است که رئیس جمهور امریکا رفع محاصره کوبا را مطرح می کند. حتی اگر وی به مخاطبان خود "مکانیزم جدید" و "تغییر" و"ازادی" در کوبا را وعده داده باشد. طبیعی است که هدف اوباما و رهبران امریکا در مورد کوبا تغییر نکرده است. این هدف سرنگونی انقلاب کوبا است. اما دلایل متعددی سیاست جدید اوباما را توضیح میدهد. اول توان نیروی امریکای لاتین در انتخابات شهرداری نیویورک که برای حزب دمکرات بسیار مهم است و تغییراتی که در جامعه کوبائی در میامی رخ داده است وهمچنین پیشرفت های اقتصادی در کوبا و باز سازی اقتصاد کوبا و واقعیت های جدید در امریکای لاتین. از جمله دست یابی به فن آوری های جدید و غیره. به هر حال پس از سخنرانی اوباما در میامی باید گفت اقای اوباما ما در انتظار لغو محاصره اقتصادی و تجاری کوبا هستیم. ما در انتظار ازادی 4 زندانی سیاسی کوبائی که به ناحق در زندان بسر میبرند هستیم و ما در انتظار باز پس دادن منطقه گوانتانا مو هستیم.
 

 

 

 

                        راه توده  437     21 آذر ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت