راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

چند پیام

و پاسخ به آنها

 
 

 

غ. اعظمی- رفقا سپاسگزارم که چند سال پیش مقاله "شکر تلخ" من در مورد کارخانه قند دزفول را منتشر کردید. تمام گزارشات در مورد وضعیت کارگری شهرستان را به دفتر سازمان ملل دادم. من افتخار می کنم که یک توده ای هستم. موفق باشید.

 

راه توده: با درود بر شما. خوشحال می شویم اگر متن این گزارش و گزارش دیگری که در پیام خود به آن اشاره کرده اید را برای ما ارسال فرمائید.

 

----------------

راه توده-  دوست گرامی "آرمان" پیام و لینک ارسالی شما از سایت "گویا" دریافت شد. ما نفهمیدم منظور شما از ارسال این لینک چه بوده است. موفق باشید.

 

محسن: به موجب سندی که سرکار خانم شیرین مرادی از پلنوم جدید حزب کمونیست چین ترجمه کرده و منتشر کردید، ظاهرا سیاست اقتصادی چین به سمت لیبرالیسم نو چرخش کرده و حتی کشاورزان می توانند زمین هایشان را خرید و فروش کنند.

 

راه توده: ضمن تشکر دوباره از خانم مرادی بخاطر زحمتی که بابت ترجمه این سند کشیدند، نظر شما را هم منتشر کردیم اما تصور می کنیم هنوز زود است چنین قضاوت هائی.

 

آرمان سورکی-  با سلام لطفا راهنمایی فرمایید اسناد پلنوم های حزب توده ایران پس از کودتای بیست و هشت مرداد در چه منابعی قابل دسترسی می باشد تا بتوانیم بدون حاشیه مطالعه کنیم. از راهنمایی شما عزیزان متشکریم.

 

راه توده: دوست عزیز ما نمی دانیم شما در کجا تشریف دارید. داخل و یا خارج از کشور. زیرا یافتن کتابی که به شما معرفی می کنیم ممکن است در داخل کشور دشوار باشد و در خارج کشور هم باید کمی جستجو کنید. بهرحال این اسناد در کتاب "اسناد و دیدگاه ها" که با همت زنده یاد جوانشیر دبیر دوم حزب توده ایران جمع آوری شده و پس از انقلاب 57 با ویراستاری زنده یاد رحمان هاتفی در هزار صفحه منتشر شد موجود است. موفق باشید.

 

فاضل باقری-  سلام

در راه توده شماره 436 دومطلب آورده شده بود که محتوای آنها در تضاد با یکدیگر بود.یکی خوشبینانه و دیگری بد بینانه ،بدین قرار:

1- تحولات در ایران، این بار راه عقب نشینی ندارد.

2- آیا"جمهوری نظامی" سر انجام انقلاب 57 است؟

در مطلب اول که خوشبینانه است، مخالفین تحولات را دارای بیشترین پراکندگی و آسیب پذیر، شامل بخشی از بسیجی ها و مداحان و شماری اراذل و اوباش و.... و رهبر را دارای مواضع پر نوسان دانسته و از سپاه نامی نبرده است.

در مطلب دوم به عنوان سر مقاله که بدبینانه است، مهم ترین نیروی مخالف را سپاه و فرماندهان آن دانسته که سکان اقتصاد پنهان و آشکار کشور را در اختیار دارند و رهبر را در اختیار سپاه دانسته و اوضاع را خطرناک ارزیابی کرده که اگر در فرصت باقی مانده، عمق فاجعه درک نشود و....باید منتظر جنگ داخلی بود.

با احترام:فاضل باقری

 

راه توده: دوست گرامی. از این که مطالب راه توده را با دقت می خوانید جای خوشحالی است. اما در باره محتوای دو مقاله شما "آیا" را فراموش کرده اید. یعنی این مسئله قطعی نیست بلکه بستگی به حوادث و رویدادهائی دارد که در آن مقاله به آن اشاره شده بود. همچنان که در مقاله اول، یعنی ناگزیر بودن تحولات، همه نکات به صورت شرطی مطرح شده اند. به صرف بودن "شرایط" نمی توان وقوع یک واقعه را قطعی دانست، بلکه این وقوع به شرایط دیگری هم نیازمند است. مثلا در باره جمهوری نظامی در آن مقاله تاکید شده که اگر قدرت اقتصادی از چنگ سپاه در نیآید و اگر نتوانند سپاه را به پادگان هایش بازگردانند و اگر های دیگر. در باره ناگزیری تحولات هم اشاره شده که اجبارهای اقتصادی و سیاسی و اجتماعی کدام اند و این اجبارها تحولات را ناگزیر می سازد. اما در همان مقاله هم اشاره شده که چه موانعی بر سر راه است. موانعی که در پیوند است با "شرایط" ذکر شده در مقاله دوم.

شما باید توجه داشته باشید که ما یک دوران و یک روند را طی می کنیم و انواع حوادث می توانند روی این روند تاثیر بگذارند. توصیه می کنیم "مرور تاریخ...." را که ما بصورت دنباله دار و از روی یک کتاب بسیار ارزنده منتشر می کنیم با دقت بخوانید. در همین خواندن و مرور است که متوجه می شوید چه رویدادها و فعل و انفعالاتی موجب روی کار آمدن رضاشاه شد. مجلس و فراکسیون های آن که برخی بسیار هم مترقی بودند – مانند فراکسیون سوسیالیست ها در مجلس چهارم- چه نقشی داشتند و در کدام مقاطع نتوانستند احتمالات را حتی حدس بزنند و یا در برخی موارد حدس زدند اما کوتاهی کردند در جلوگیری از آن. ما باید تاریخ و بویژه تاریخ معاصر ایران و ویژه تر، تاریخ اواخر دوران قاجاریه، تاثیر جنگ اول جهانی روی تحولات ایران، جنگ دوم و سقوط رضاشاه و .... را بخوانیم. بارها از دوستان خواسته ایم این مرور تاریخ را با دقت بخوانند. به شما هم توصیه می کنیم که حتی اگر خوانده اید نیز دوباره و چند باره بخوانید و حتی به مراجع دیگر هم مراجعه کنید تا اطلاعات خود در این زمینه را تقویت کنید.

موفق و موید باشید

 

 

 

                        راه توده  437     21 آذر ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت